لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

آمریکا می‌گوید طرح اوکراین برای وادار ساختن روسیه به پایان جنگ «قابل اجرا» است


سرباز ارتش اوکراین
سرباز ارتش اوکراین

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، هفته گذشته طی سفر خود به کی‌یف در جریان جزییات طرح اوکراین برای وادار ساختن روسیه به پایان جنگ قرار گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، برای نخستین بار ماه گذشته از «طرح پیروزی» سخن گفت و عنوان کرد که قصد دارد درباره آن با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگو کند. انتظار می‌رود که زلنسکی این طرح را هفته آینده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به بایدن ارائه کند.

روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور لیندا توماس-گرین‌فیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت که واشینگتن این طرح را ملاحظه کرده است. وی اظهار داشت: «به نظر ما حاوی یک استراژی و یک برنامه قابل اجرا است.»

متیو میلر نیز روز سه‌شنبه در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که بلینکن نیز نظر مشابهی با لیندا توماس-گرین‌فیلد دارد. او اما از توضیح بیشتر دراین‌باره خودداری کرد.

آقای میلر اظهار داشت: «به نظرم باید بگذاریم رئیس جمهور زلنسکی خودش درباره جزییات این طرح صحبت کند.»

زلنسکی نیز ماه گذشته عنوان کرده بود که درباره این طرح با کامالا هریس و دونالد ترامپ، نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت‌وگو خواهد کرد.

این طرح در شرایط بسیار حساسی در جنگ ارائه شده در حالی که روسیه از یک سو همچنان به سختی در شرق اوکراین پیش می‌رود و ارتش اوکراین نیز از سوی دیگر بخش‌هایی از منطقه کورسک در خاک روسیه را طی حمله‌ای غافلگیرکننده تصرف کرده است.

XS
SM
MD
LG