لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

یک شرکت در بلغارستان در تأمین پیجرها برای حزب‌الله نقش مستقیم داشته است


آتاناس آتاناسوف، مالک شرکتی که شرکت بلغاری پیجرها زیرمجموعه آن است
آتاناس آتاناسوف، مالک شرکتی که شرکت بلغاری پیجرها زیرمجموعه آن است

در ادامه انفجار مشکوک هزاران پیجِر، بی‌سیم‌ و تجهیزات ارتباطی دیگر متعلق به نیروهای حزب‌الله در لبنان، تحقیقات رادیوفردا حاکی است یک «شرکت» در بلغارستان در تأمین پیجرهای ارسال شده برای این گروه نقش مستقیم داشته است.

بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد که شرکت ثبت‌شده در صوفیه، پایتخت بلغارستان، با نام «نورتا گلوبال با مسئولیت محدود» در مالکیت یک شهروند نروژی به نام رینسون یوسه ثبت شده و نشانی این شرکت در شهر صوفیه آدرس ثبت شده برای ۱۹۶ شرکت بوده است.

طبق بررسی‌های همکار رادیوفردا در مجارستان، شرکت «نورتا گلوبال» خود کار حمل‌ونقل را نیز انجام داده و پیجرهایی را که سه‌شنبه این هفته به طور همزمان در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه منفجر شد، در معامله با شرکت تایوانی «گلد آپولو» خریداری کرده و مستقیما در اختیار حزب‌الله قرار داده است.

در عین حال آژانس ضد اطلاعات بلغارستان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «هیچ عملیات گمرکی در ارتباط با پیجرها در خاک بلغارستان انجام نشده است».

بررسی‌های رادیوفردا حاکی است هرچند شرکت مجارستانی «بی‌ای‌سی» ظاهرا توافق خرید پیجرها را با شرکت تایوانی «گلد آپولو» امضا کرده، عملا شرکت «نورتا گلوبال با مسئولیت محدود» پشت این معامله بوده است.

این تحقیقات مؤید این امر است که شرکت بلغاری نیز مانند «بی‌ای‌سی» در سال ۲۰۲۲ ثبت شده و احتمالا خود هیچ نقشی در تولید این محصولات ارتباطی نداشته است.

شو چینگ- کوانگ، رئیس «گلد آپولو» که نام تجاری شرکت او روی پیجرهای منفجر شده نقش بسته بود، روز ۲۸ شهریور به خبرنگاران در پایتخت تایوان گفت تولید پیجرها کار و وظیفه شرکت او نبوده، بلکه «گلد آپولو» تنها امتیاز استفاده از این برند را به یک شرکت در اروپا فروخته است.

خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس و شمار دیگری از رسانه‌های غربی روز ۲۸ شهریور نام شرکت «بی‌ای‌سی» با آدرس ثبت‌شده در حومه بوداپست، پایتخت مجارستان، را در ارتباط با تأمین پیجرها به حزب‌الله مطرح کردند، اما شرکت یادشده سایت خود را از دسترس خارج کرد و بنیانگذار زن آن در مصاحبه با شبکه آمریکایی ان‎‌بی‌سی گفت شرکت او تنها نقش واسطه را داشته و خود سازنده پیجرها نبوده است.

با این حال، کریستیانا بارسونی- آرسیدیاکونو، «بنیانگذار» شرکت مشاورات مدیریتی «بی‌ای‌سی» و «کمپانی» او از دادن پاسخ به سایر تماس‌ها از جمله از سوی رادیوفردا خودداری کردند.

تحقیقات منابع خبری غربی و شبکه کان اسرائیل که گزارشگر خود را به محل آدرس شرکت «بی‌‎ای‌سی» در حومه بوداپست فرستاد، این احتمال را تقویت کرد که کمپانی مجاری تنها روی کاغذ ثبت شده بود.

یک همسایه در آدرس یادشده به شبکه کان گفت هر از گاهی تنها یک زن را می‌دید که دقایقی برای جمع کردن نامه‌های ارسالی به صندوق پستی شرکت می‌آمد و می‌رفت و شاهد فعالیتی به عنوان شرکت در آن محل نبود.‎

در پی افزایش گزارش‌ها در رسانه‌های غربی حول شرکت مجارستانی، سخنگوی دولت این کشور روز چهارشنبه تأیید کرد که «بی‌ای‌سی» یک شرکت بازرگانی واسطه‌گری ثبت شده به روی کاغذ و فاقد هرگونه تولید یا فعالیت واقعی در خاک مجارستان بوده است.

زولتان کواچ، سخنگوی دولت مجارستان، در شبکه ایکس افزود تجهیزات منفجر شده در لبنان «هرگز در مجارستان نبوده‌اند».

این سخنگو همچنین خبر داد که تشکیلات امنیتی کشورش با همه سرویس‌ها و سازمان‌های شریک بین‌المللی مرتبط همکاری می‌کنند، هرچند توضیح بیشتری در این ارتباط اعلام نکرد. آسوشیتدپرس پیشتر آغاز تحقیقات از سوی نهادهای امنیتی تایوان در این باره را اعلام کرده بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، هنگامی که رئیس شرکت «گلد آپولو» روز ۲۸ شهریور در حال پاسخ دادن به خبرنگاران در دفتر شرکتش بود، نیروهای امنیتی تایوان برای تحقیق وارد ساختمان شرکت در شهر نیو تایپه، مرکز تایوان، شدند. آقای شو شرکت خود را «قربانی» دانست و گفت «در کمال مسئولیت‌پذیری» با تحقیقات کشورش در این خصوص همکاری خواهد کرد.

در صورت درستی این ارزیابی که پیجرها پیش از رسیدن به لبنان با مواد منفجره بارگذاری شده‌ بودند، معلوم نیست این اقدام در چه کشوری انجام شده و آیا در جریان تأمین قطعات تجهیزات صورت گرفته یا در پی تکمیل دستگاه‌ها چند گرم مواد منفجره قوی در درون آن‌ها جاسازی شده است.

گزارش‌های روز سه‌شنبه حاکی بود پیجرها پس از دریافت یک پیام و صدای چند «بیپ» منفجر شدند. برخی از زخمی‌ها از ناحیه چشم مجروح شده و به گفته پزشکان لبنانی، صدها تن از آن‌ها بینایی خود را از دست دادند.

در این میان، شرکت ژاپنی «آی‌کوم» که نام آن روی بی‌سیم‌های منفجر شده در عصر روز ۲۸ شهریور در لبنان دیده شد، اعلام کرد تولید این تجهیزات موسوم به «تاکی واکی» را از سال ۲۰۱۴ متوقف کرده است.

«آی‌کوم» افزود از سال‌ها پیش نسبت به مدل‌های «تقلبی» این بی‌سیم‌ها هشدار داده بود.

تابلوی تبلیغاتی آی‌کوم
تابلوی تبلیغاتی آی‌کوم

انفجار «واکی‌تاکی‌ها» که دستگاه بزرگ‌تری نسبت به پیجرها هستند جان ۲۰ تن را گرفت. اما چون در دست شمار کمتری از نیروهای امنیتی حزب‌الله بود، شمار زخمی‌های اعلام‌شده آن حدود ۵۰۰ تن اعلام شد.

در انفجارهای پیجرها که گفته می‌شود در اختیار هزاران عضو حزب‌الله بوده ۱۲ تن کشته و بیش از ۲۸۰۰ تن زخمی شدند. یکی از مجروحان سفیر ایران در لبنان بود که چهارشنبه شب برای ادامه درمان از بیروت به تهران انتقال یافت.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه نوشت که موساد، سازمان اطلاعات خارجی و عملیات ویژه اسرائیل، از سال‌ها پیش در کار ایجاد شرکت‌های پوششی در جهان برای رساندن تجهیزات آلوده به حزب‌الله بوده است.

«سه افسر اطلاعاتی خارجی» به نیویورک تایمز گفتند شرکت مجارستانی «بی‌ای‌سی»، پوششی برای عملیات اسرائیل بود. افسرانی که خود را آگاه از این امر معرفی کردند، به این روزنامه گفتند «دست‌کم دو شرکت دیگر» نیز با هدف لاپوشانی هویت واقعی سازندگان پیجر، که عملا افسران اطلاعاتی اسرائیل بودند، برپا شد.

گزارش نیویورک تایمز حاکی است ارسال تجهیزات آلوده به مواد منفجره در تابستان سال ۲۰۲۲ به لبنان در «مقیاس محدود» آغاز شد اما پس از آن‌که حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در ماه‌های گذشته به نیروهایش دستور داد استفاده از تلفن همراه را کنار بگذارند زیرا «اسباب شنود و جاسوسی دشمن است»، محموله‌های ارسالی پیجرها به لبنان افزایش یافت.

حزب‌الله و ایران، اسرائیل را مسئول این انفجارها می‌دانند. اسرائیل خود رسما در این باره سکوت کرده است.

انفجارها ساعاتی پس از آن رخ داد که کابینه اسرائیل رسما تلاش برای بازگرداندن امن مردم تخلیه شده از مناطق شمالی به خانه‌های‌شان را جزو اهداف جنگ جاری در غزه اعلام کرد.

حزب‌الله از آغاز جنگ غزه در حمایت از گروه افراطی حماس، هزاران فروند راکت و پهپاد انفجاری به سوی اسرائیل گسیل کرده، موجب تخلیه ساکنان دو سوی مرز شده و خود متحمل صدها کشته در حملات متقابل ارتش اسرائیل شده و از جمله فرماندهان ارشد خود را در حملات هدفمند اسرائیل از دست داده است. در آستانه سالگرد جنگ غزه بحران در مرزهای اسرائیل و لبنان ادامه دارد.

حزب‌الله و حماس، دو گروه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در منطقه که نابودی اسرائیل را در دستور کار خود دارند، از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG