لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

مرد اسرائیلی به اتهام طراحی ترور مقام‌های این کشور برای ایران محاکمه می‌شود


از نفتالی بنت (راست) و بنیامین نتانیاهو به عنوان اهداف احتمالی در این طرح ترور نام برده شده است
از نفتالی بنت (راست) و بنیامین نتانیاهو به عنوان اهداف احتمالی در این طرح ترور نام برده شده است

دادستانی اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور، اعلام کرد یک مرد اسرائیلی را به اتهام تلاش برای کمک به طرح ترور نخست‌وزیران کنونی و پیشین اسرائیل به پای میز محاکمه کشانده است.

دادستانی اسرائیل در کیفرخواست ارائه شده به دادگاه، موتی (مردخای) مَمان را متهم کرد که با پیشنهاد دریافت پول از نهادهای اطلاعاتی ایران درگیر پیشبرد تلاش‌هایی جهت کشتن بنیامین نتانیاهو، نفتالی بنت و چند مقام کلیدی دیگر اسرائیل، در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران شده بود.

موتی ممان، ۷۲ ساله، بازرگان اهل بندر اسرائیلی اشکلون که از مدت‌ها پیش در کشور ترکیه زندگی می‌کرد، به تماس با «مأمور خارجی» متهم شده است.

در کیفرخواست او آمده است که آقای ممان دو بار نیز به ایران سفر کرده است.

دادستانی اعلام کرده آقای ممان تا پایان مراحل قانونی پرونده‌اش باید در بازداشت باشد. معلوم نیست چه مجازاتی در انتظار این بازرگان است.

به نوشته هاآرتص، شین‌بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل و یگان تحقیقات بین‌المللی در پلیس اسرائیل موسوم به «لهاو ۴۳۳» آقای ممان را به ظن ملاقات با مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در خاک ایران، ماه گذشته بازداشت کردند و در بازجویی از او «معلوم شد» که بهار سال گذشته با یک تاجر ایرانی به منظور ارتقای فعالیت بازرگانی خود به توافق رسیده بود و در این راستا دو بار هم زمینی به ایران رفته است.

به نوشته هاآرتص، یکی از افرادی که با آقای ممان در کنار شریک ایرانی آقای ممان با او در خاک ایران دیدار کردند، نماینده نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بود.

کیفرخواست نوشته که آقای ممان در سفر دوم در مرداد پارسال به ایران با این درخواست ایران روبه‌رو شد که به ترور بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر دفاع یا رونن بار، رئیس شین‌بت، کمک کند. این گزارش حاکی است که «احتمال ترور نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین» یا شهرداران اسرائیلی هم مطرح شد.

دومین سفر زمینی آقای ممان به ایران ظاهرا مرداد پارسال در حالی انجام شده که او را در یک کامیون «مخفی» کرده بودند.

کیفرخواست مدعی است که آقای ممان خواهان دریافت یک میلیون دلار پول پیش شده، اما ایرانی‌ها گفتند در این زمینه بعدا با او تماس خواهند گرفت و عملا پنج هزار یورو بابت حضور او در جلسات پرداختند.

به گفته شین‌بت، دو شهروند ترکیه با اسامی آندره فاروق اصلان و جنید اصلان زمینه ملاقات آقای ممان با بازرگان ایرانی ساکن ایران را فراهم کردند.

به نوشته تایمز اسرائیل، آقای ممان به دلیل زندگی طولانی خود در ترکیه دارای روابط تجاری و اجتماعی با شهروندان ترک و ایرانی بود.

ایال بسرگلیک، وکیل آقای ممان در یک بیانیه به رسانه‌ها گفت کیفرخواست به تازگی ارائه شده و او هنوز با مفاد آن آشنا نیست و باید تحقیقات صورت گرفته از موکلش را مطالعه کند.

آقای بسرگلیک افزود موکلش «به تشکیلات امنیتی اسرائیل کمک زیادی کرده، فرزندانش در سرویس‌های امنیتی خدمت می‌کنند اما در عملکرد تجاری خود خطا کرده است».

سازمان امنیت داخلی اسرائیل گفت که نقشه ترور مقامات ارشد اسرائیلی را تلاش ایران برای انتقام از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تلقی می‌کند. اسرائیل مسئولیت ترور هنیه در روز دهم مرداد در تهران را برعهده نگرفته است.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۸ شهریور، نیز اعلام کرد حزب‌الله برای کشتن ژنرال موشه بوگی یعلون، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل توطئه طراحی کرده و بمبی را بر سر راه محل ورزش روزانه او در «پارک هایارکون» در تل‌آویو قرار داده بود.

به گفته شباک، این توطئه قرار بوده شب سال عبری پاییز پارسال عملی شود اما نیروهای امنیتی بمب را کشف کردند. شب سال نو عبری سال گذشته چند هفته پیش از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل بود.

ژنرال ذخیره یعلون که مدتی نیز وزیر دفاع بود، سال‌هاست که از مخالفان سرسخت بنیامین نتانیاهو است و در دوران تلاش حامیان نتانیاهو برای تغییرات قضایی، آن را «کودتا» نامیده و پیاپی علیه آن سخنرانی کرده است. ژنرال یعلون همچنین منتقد نحوه مدیریت جنگ جاری در غزه از سوی دولت بنیامین نتانیاهو است.

رسانه‌های اسرائیل فاش کردند که هشت تن در ارتباط با توطئه بمب‌گذاری پارسال در تل‌آویو برای هدف قرار دادن ژنرال یعلون بازداشت شده و علیه آن‌ها به دادگاه کیفرخواست ارائه شده است.

XS
SM
MD
LG