لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

حسن نصرالله: ضربه سختی خوردیم؛ گالانت: حزب‌الله هزینه بیشتری خواهد پرداخت


پیامد انفجار یکی از دستگاه‌های بی‌سیم یکی افراد حزب‌الله لبنان در روز چهارشنبه
پیامد انفجار یکی از دستگاه‌های بی‌سیم یکی افراد حزب‌الله لبنان در روز چهارشنبه

درپی انفجار مشکوک هزاران پیجِر، بی‌سیم‌ و تجهیزات ارتباطی دیگر متعلق به نیروهای حزب‌الله در لبنان، دبیر کل حزب‌الله روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور در یک سخنرانی گفت که گروه او از این بابت «ضربه‌ای سخت و بی‌سابقه» متحمل شده است.

حسن نصرالله در سخنرانی خود گفت که «واقع‌گرا هستیم و این ضربه بزرگی از نظر انسانی و امنیتی به ما بود.»

وی همچنین خبر داد که اسرائیل به گروه او پیام داده مبنی بر این‌که اگر حزب‌الله لبنان از تهدیدات خود دست برندارد باید منتظر «اقدامات بزرگ‌تری»‌ علیه خود باشد.

او گفت «می‌دانیم که دشمن ما از نظر فناوری بر ما برتری دارد»‌ و تأکید کرد که «ضربه سخت و بی‌سابقه‌ای خوردیم اما ما را از پا نمی‌اندازد.»

دبیر کل حزب‌الله گفت که اسرائیل «با این کار، از همه خطوط قرمز عبور کرد» و افزود که از نظر او، این اقدامات «به منزله اعلان جنگ» علیه لبنان است.

پس از این سخنان، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل به عملیات نظامی علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد.

گالانت در بیانیه‌ای گفت: «در مرحله جدید جنگ، فرصت‌های قابل توجهی وجود دارد اما خطرات بزرگی نیز در پی است. حزب‌الله احساس می‌کند که تحت فشار قرار گرفته و اقدامات نظامیِ پیاپی ما ادامه خواهد داشت.»

وی افزود: «هدف ما اطمینان از بازگشت امن ساکنان شمالی اسرائیل به خانه‌هایشان است. با گذشت زمان، حزب‌الله هزینه بیشتری خواهد پرداخت.»

اسرائیل مسئولیت انفجار وسایل ارتباطی حزب‌الله لبنان را برعهده نگرفته است. اما علاوه بر حزب‌الله و مقام‌های ایرانی، گروه افراطی حماس هم که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، اسرائیل را مسئول این انفجارها معرفی کرده‌ است.

وزارت بهداشت لبنان شامگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور در آخرین آمار خود اعلام کرد بر اثر موج جدید انفجار بی‌سیم‌ها در این کشور ۲۵ نفر کشته و از ۷۰۸ نفر زخمی شده‌اند. گزارش‌های حاکی است این بی‌سیم‌ها از سوی افراد حزب‌الله استفاده می‌شده است.

یک روز پیشتر، انفجار پیجرها در دستان افراد مرتبط با حزب‌الله ۱۲ کشته و ۲۳۲۳ زخمی برجا گذاشته بود.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود از ایران برای رسیدگی به بخشی از زخمیان تشکر کرد.

در حالی که دبیرکل حزب‌الله سخنرانی می‌کرد، صداهای بلندی از عبور هواپیماهای جنگی در محل شنیده شد که به نوشته خبرگزاری‌ها مربوط بود به جنگنده‌های اسرائیلی که با شکستن دیوار صوتی بر فراز بیروت و ایجاد صداهایی مانند انفجار بمب، باعث ایجاد وحشت شدند.

یک روز پس از حمله غافلگیرکننده روز ۱۵ مهر گذشته گروه افراطی حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی، تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل آغاز شد.

حزب‌الله می‌گوید که هدفش از حملات راکتی، موشکی و پهپادی به اسرائیل، کاهش فشار بر فلسطینی‌ها در نوار غزه است.

تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله تا کنون باعث تخلیه بسیاری از مناطق در شمال اسرائیل و جنوب لبنان شده است.

حسن نصرالله در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود با اشاره به این وضعیت گفت: «پس از حملات سه‌شنبه از راه‌های رسمی و غیررسمی به ما پیام دادند که هدف ما، متوقف کردن حملات شما به شمال و متوقف کردن حملات پشتیبانی از غزه است. این را به ما گفتند، و گفتند اگر متوقف نشوید، اقدام‌های بزرگ‌تری خواهیم کرد.»

او افزود که «هدف اسرائیل جدا کردن دو جبهه است.»

دبیرکل حزب‌الله در ادامه نیز گفت: «عواقب هرچه باشد و هر اتفاقی در منطقه بیفتد، جبهه مقاومت در لبنان از حمایت از غزه و کرانه باختری دست نخواهد کشید و به راه خود ادامه خواهد داد.»

او هرگونه توقف خصومت‌ها با اسرائیل در مرز که بتواند باعث بازگشت ده‌ها هزار تن از ساکنان اسرائیلی به نقاط شمالی شود را رد کرد و از «قصاص»‌ و انتقام‌جویی سخن گفت.

این درحالی است که مقام‌هایی اسرائیلی پیشتر تأکید کرده بودند که دور کردن نیروهای حزب‌الله از مرز با اسرائیل برای بازگشت امن جابه‌جاشدگان اسرائیلی به خانه خود هدف اصلی اقدامات آنها در مرز شمالی است و برای این هدف، مرکز ثقل اقدامات نظامی خود را نیز در روزهای اخیر از نوار غزه به سمت مرز شمالی معطوف کرده‌اند.

پیام فرمانده سپاه پاسداران

در همین حال و باوجودی که دبیرکل حزب‌الله لبنان که گروه او از سوی جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌شود به متحمل شدن «ضربه بزرگ و بی‌سابقه» اذعان کرده است، فرمانده کل سپاه پاسداران در همین روز در پیامی خطاب به او نوشت که به باور او، اسرائیل «شکست بزرگ جدیدی» خورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه در ادامه پیام خود به حسن نصرالله گفت که اسرائیل «به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت» روبه‌رو خواهد شد.

مسئولان جمهوری اسلامی به مجموعه گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود «جبهه مقاومت» می‌گویند.

بمباران مواضع حزب‌الله

در ادامه افزایش فشارهای اسرائیل به گروه حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است، ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور مواضع حزب‌الله را در جنوب لبنان بمباران کرد.

در این روز، ارتش اسرائیل اعلام کرد که شش «سایت زیرساختی» حزب‌الله و یک انبار تسلیحات را در جنوب لبنان هدف قرار داده است.

خبرگزاری ملی لبنان نیز از حملات هوایی به چندین شهر در جنوب این کشور و گلوله‌باران این مناطق از سوی اسرائیل خبر داد.

در ماه‌های اخیر، تبادل آتش، ده‌ها هزار نفر را در هر دو سوی مرز مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

XS
SM
MD
LG