لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

«مرد نظامی شماره دو حزب‌الله لبنان» که در حمله اسرائیل کشته شد، که بود؟


«ابراهیم عقیل» مرد نظامی شماره ۲ حزب‌الله لبنان
«ابراهیم عقیل» مرد نظامی شماره ۲ حزب‌الله لبنان

ارتش اسرائیل، جمعه ۳۰ شهریور اعلام کرد که در حمله هوایی به منطقه «ضاحیه» در حومه جنوبی پایتخت لبنان، ابراهیم عقیل، مرد نظامی شماره دو حزب‌الله لبنان را به همراه ۱۰ تن از اعضای واحد نیروهای نخبه حزب‌الله موسوم به «واحد رضوان» کشته است.

«ابراهیم عقیل» فرمانده عملیات ویژه گروه حزب‌الله لبنان و سرپرست واحد رضوان بود؛ گروهی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و ایالات متحده آمریکا آن را یک سازمان «تروریستی» معرفی کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ابراهیم عقیل» و دیگر فرماندهان واحد رضوان، در یک تونل در منطقه ضاحیه، در یک جلسه حضور داشتند.

ابراهیم عقیل کیست؟

ابراهیم عقیل که به نام «باسم تحسین» نیز شهرت دارد، از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی حزب‌الله و یکی از هشت عضو «شورای جهاد»، عالی‌ترین هیئت نظامی در حزب‌الله بود.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی، ابراهیم عقیل از اعضای اصلی گروه «جهاد اسلامی»، یکی از هسته‌های وابسته به حزب‌الله لبنان بود؛ گروهی که مسئولیت انفجار آوریل سال ۱۹۸۳ سفارت آمریکا در بیروت پایتخت لبنان را بر عهده گرفت. در آن انفجار ۶۳ نفر کشته شدند.

این گروه همچنین مسئولیت انفجار پایگاه تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در اکتبر سال ۱۹۸۳ در بیروت را بر عهده گرفت. در آن انفجار نیز ۲۴۱ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند.

به‌نوشتهٔ وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، ابراهیم عقیل در دهه ۱۹۸۰ نیز عملیات به گروگان گرفتن شهروندان آمریکایی و آلمانی در لبنان را فرماندهی کرد.

وزارت خارجه آمریکا نام ابراهیم عقیل از ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵ در فهرست افراد تحت تعقیب و از ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۱۹ در فهرست «تروریسم» قرار داد.

۱۸ آوریل سال ۲۰۲۳ و به‌مناسبت چهلمین سالگرد انفجار سفارت آمریکا در بیروت، برنامهٔ «پاداش برای عدالت» که توسط سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا اداره می‌شود، پاداش هفت میلیون دلاری برای اطلاعات منتهی به شناسایی محل حضور یا دستگیری ابراهیم عقیل تعیین کرده بود.

مصطفی بدرالدین، ابراهیم عقیل و فؤاد شکر سه فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان بودند که چهار سال پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، وزارت خارجه آمریکا آنان را به دلیل نقش‌شان در کشتارهای سوریه تحریم کرد.

از آن زمان به بعد، مصطفی بدرالدین در عملیات منسوب به اسرائیل در بهار سال ۲۰۱۶ در نزدیکی فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.

خواهر بدرالدین، همسر عماد مغنیه بود؛ فرمانده ارشد وقت حزب‌الله که او نیز فوریه ۲۰۰۸ در عملیات منسوب به اسرائیل در کفر سوسه در دمشق کشته شده بود.

فؤاد شکر که جانشین بدرالدین شده بود، ۹ مرداد امسال در حملهٔ «هدفمند» اسرائیل به ضاحیه بیروت جان خود را از دست داد.

و حالا ابراهیم عقیل در دوازدهمین ماه از جنگ غزه کشته شد؛ جنگی که گروه حزب‌الله لبنان طی آن در حمایت از گروه افراطی حماس وارد عملیات ایذایی علیه اسرائیل شده است.

گروه حماس را ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی می‌دانند.

برای اسرائیل و آمریکا در سال‌های گذشته نام ابراهیم عقیل با یگان ویژه «رضوان» در حزب‌الله گره خورده بود.

اسرائیل با نگرانی از هجوم صدها تن از نیروهای «رضوان» به شهرک‌های شمال خود، مانند حمله غافلگیرانهٔ حماس در مهر پارسال به جنوب اسرائیل، از آغاز جنگ غزه و پس از آن‌که حزب‌الله نیز به حمایت از غزه برخاست، ده‌ها هزار تن از ساکنین شمال را از خانه خود تخلیه کرد.

ارتش اسرائیل ارزیابی کرده بود که یگان «رضوان» برای ربودن شهروندان اسرائیل در شمال این کشور سال‌ها آموزش دیده است؛ رهبری حزب‌الله خود پیاپی چنین تهدیدی را بیان می‌کرد.

«رضوان» لقب عماد مغنیه بود که گروه ویژه را با یاری قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، تعلیم داده بود.

اسرائیل در جریان جنگ غزه، ده‌ها تن دیگر از فرماندهان ارشد و میانی حزب‌الله را در حملات مختلف کشته است.

حزب‌الله تا چند روز پیش مرگ بیش از ۴۵۰ تن از نیروهایش را در حملات اسرائیل در ۳۵۰ روز گذشته تأیید کرد اما اعلام کرده که شمار دقیق تلفات خود در انفجارهای مشکوک پیجرها و بی‌سیم‌های نیروهای این گروه را که روزهای ۲۷ و ۲۸ شهریور رخ داد، فاش نخواهد کرد.

این گروه در این انفجارها متحمل هزاران زخمی نیز شده که صدها تن از آن‌ها یا چشم خود را از دست داده یا نابینا شده و یا از ناحیه اعضای دیگر بدن خود معلول شدند.

با استفاده از رسانه‌های عربی و عبری و وب‌سایت رادیوفردا؛ ا.ج و ف.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG