لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

گزارش سرویس مخفی آمریکا و اذعان به ناکامی در جریان سوءقصد به ترامپ در پنسیلوانیا


سرویس مخفی ایالات متحده با انتشار خلاصه تحقیقات خود درباره سوء قصد نافرجام دو ماه پیش به دونالد ترامپ در پنسیلوانیا، اعلام کرد که در آن حادثه ماموران این نهاد مرتکب اشتباه شدند و زنجیره‌ای از خطاها به وقوع پیوست.

این نتایج که روز جمعه ۳۰ شهریور منتشر شد نتایج کلیدی یک گزارش تفصیلی است که هنوز نهایی نشده و آن را یک هیئت مستقل، تعیین‌شده از سوی وزارت امنیت میهن و نهاد نظارتی سرویس مخفی، تهیه کرده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سند پنج صفحه‌ای که روز جمعه منتشر شد اذعان می‌کند که پیش از وقوع تیراندازی در همایش انتخاباتی پنسیلوانیا زنجیره‌ای از اشتباهات گسترده رخ داده بود.

«از خود راضی بودن برخی ماموران»، عدم ارتباط با پلیس محلی و ارائه توضیحات روشن به آنها، و عدم رفع آسیب‌پذیری‌ها در ارتباط با خط دید از جمله اشتباهات ذکر شده در این گزارش است.

رونالد رو، سرپرست سرویس مخفی ایالات متحده، با ارائه این گزارش در یک نشست خبری گفت ماموران ناقض پروتکل‌های امنیتی پاسخگو خواهند بود و طبق روند انضباطی این سرویس مشمول تنبیه خواهند شد.

۲۳ تیر امسال دونالد ترامپ در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا هدف یک سوء‌قصد نافرجام قرار گرفت و از ناحیه گوش دچار جراحت سطحی شد.

در جریان آن تیراندازی فرد مهاجم که هویت او «توماس کروکس ۲۰ ساله» اعلام شد با گلوله یک تک‌تیرانداز سرویس مخفی کشته شد و از بین جمعیت حاضر در همایش نیز یک نفر کشته و یک تن زخمی شدند.

این سوء‌ قصد که اولین حمله به یک رئیس‌ جمهور پیشین ایالات متحده طی چهار دهه محسوب می‌شد انتقادهای گسترده‌ای را از عملکرد سرویس مخفی به دنبال داشت و در نهایت به استعفای کیمبرلی چیتل، رئیس این نهاد، منجر شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، با وجود اظهارات ارائه شده در جلسات استماع کنگره، تحقیقات رسانه‌ها و همچنین اظهارات علنی مقام‌ها، سند منتشر شده در روز جمعه را می‌توان رسمی‌ترین اقدام سرویس مخفی ایالات متحده در زمینه فهرست کردن اشتباهات سوء قصد پنسیلوانیا خواند.

این تحقیقات در حالی منتشر شده است که هفته گذشته، یکشنبه ۲۵ شهریور، فرد مظنونی که در نزدیکی باشگاه گلف دونالد ترامپ اسلحه خود را به سوی او نشانه رفته بود بازداشت شد و تحقیقات اف‌بی‌آی درباره آن تحت عنوان «اقدام احتمالی برای سوء قصد» ادامه دارد.

سرپرست سرویس مخفی ایالات متحده در نشست خبری خود از عملکرد ماموران این نهاد در روز یکشنبه تمجید کرد.

XS
SM
MD
LG