لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

رویترز: میانجی‌گری ایران در مذاکرات روسیه و حوثی‌ها برای انتقال موشک‌های ضدکشتی


تصویری آرشیوی از رژه شبه‌نظامیان حوثی در صنعا
تصویری آرشیوی از رژه شبه‌نظامیان حوثی در صنعا

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع غربی و منطقه‌ای گزارش داد که ایران میانجی مذاکراتی مخفی میان روسیه و شورشیان حوثی برای ارسال موشک‌های ضدکشتی به این گروه شبه‌نظامی در یمن شده است، تحولی که نشان‌دهنده تعمیق روابط تهران و مسکو محسوب می‌شود.

این گزارش که روز سه‌شنبه سوم مهر ماه منتشر شده است به نقل از هفت منبع مطلع می‌گوید که روسیه هنوز درباره ارسال موشک‌های یاخونت، معروف به پی-۸۰۰ اونیکس، برای حوثی‌ها تصمیم نگرفته، اما دسترسی حوثی‌ها به این موشک‌ها به معنای دقت بیشتر این گروه در حملات خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و تهدید بیشتر علیه کشتی‌های جنگی آمریکایی و اروپایی خواهد بود که از کشتی‌های تجاری در منطقه محافظت می‌کنند.

پیش از این روزنامه وال‌استریت جورنال در ماه ژوئیه گزارش داده بود که روسیه در حال بررسی امکان ارسال این موشک‌ها به یمن است، اما آن گزارش اشاره‌ای به نقش ایران به عنوان میانجی نداشت.

حوثی ها از نوامبر سال گذشته با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه با اسرائیل، حملات پهپادی و موشکی متعددی به به کشتی‌هایی از مسیر دریای سرخ می‌گذرند انجام داده‌اند.

آنها دست‌کم دو کشتی را غرق کرده و یک کشتی دیگر را توقیف کرده‌اند و با وادار ساختن شرکت‌های کشتی‌رانی به تغییر مسیر کشتی‌های خود، باعث اختلال در تجارت جهانی دریایی شده‌اند.

ایالات متحده و بریتانیا در واکنش به این موضوع بارها مواضع حوثی‌ها را هدف حمله قرار داده‌اند، اما این حملات نتوانسته که مانع اقدامات حوثی‌ها شود.

دو مقام منطقه‌ای مطلع از مذاکرات به رویترز گفتند که حوثی‌ها و روس‌ها دست‌کم دو بار طی سال جاری در تهران ملاقات کردند و مذاکرات آنها برای انتقال ده‌ها فروند موشک که بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر دارند، ادامه دارد و انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده نشست‌های دیگری نیز در تهران داشته باشند.

روسیه پیش از این نیز موشک‌های یاخونت را در اختیار حزب الله لبنان که تحت حمایت ایران است، قرار داده بود.

به نوشته رویترز، مذاکرات حوثی‌ها و روس‌ها در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی آغاز شد.

یک منبع اطلاعاتی غربی دراین‌باره گفت: «روسیه در حال مذاکره با حوثی‌ها برای انتقال موشک‌های ضدکشتی مافوق صوت یاخونت است. ایرانی‌ها در مذاکرات نقش میانجی‌ را بر عهده دارند، اما نمی‌خواهند که به اسم آنها تمام شود.»

رویترز می‌نویسد که نه نمایندگی ایران در سازمان ملل و نه وزارت دفاع روسیه به درخواست این رسانه برای اظهار نظر پاسخ ندادند. محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن، نیز گفت: «ما نسبت به آنچه شما اشاره کردید بی‌اطلاع هستیم.»

یک مقام ارشد آمریکایی بدون اشاره به نوع موشک‌ها گفت که روسیه در حال مذاکره در مورد ارسال موشک برای حوثی‌ها بوده و این تحولی «بسیار نگران‌کننده» است.

همچنین یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده نیز هشدار داد که هرگونه تلاش برای تقویت توانایی‌های تسلیحاتی به معنای تهدید بیشتر کشتی‌رانی جهانی و بی‌ثباتی در دریای سرخ خواهد بود.

XS
SM
MD
LG