لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۱۹:۱۳ ۱۵.۷.۱۴۰۳

لغو پروازهای فرودگاه‌های ایران تا صبح دوشنبه

رسانه‌های ایران به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده‌اند پرواز همه فرودگاه‌های ایران از ساعت ۹ امشب یکشنبه ۱۵ مهرماه تا ساعت ۶ صبح فردا ۱۶ مهر ماه لغو می‌شود.

جعفر یازرلو «محدودیت عملیاتی پیش آمده» را علت لغو پروازها عنوان کرده و به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است.

با این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، در خبر خود در این‌باره از لغو پروازهای «تعدادی» از فرودگاه‌های کشور خبر داده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران توضیح بیشتری درباره «محدودیت عملیاتی» و علت آن نداد، اما در پی اظهارات ارتش اسرائیل درباره آماده شدن این کشور برای حمله تلافی‌جویانه به ایران به خاطر حمله موشکی سه‌شنبه هفته گذشته جمهوری اسلامی به این کشور، رسانه‌های ایران گزارش دادند فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی نیز روز یکشنبه «به صورت سرزده» از مرکز کنترل فضای کشور بازدید کرد و از همان‌جا با رئیس‌جمهور ایران تماس تلفنی گرفت.

در ویدیویی که از تماس خانم صادقی با مسعود پزشکیان منتشر شده، می‌گوید «همکارانم با حداقل‌ها دارند بیشترین تلاش را می‌کنند. خیالتان راحت. نمی‌گذارند آب توی دل مردم تکان بخورد».

محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت ایران، نیز روز یکشنبه در میان نگرانی‌ها از احتمال حمله اسرائیل به بزرگ‌ترین پایانه نفتی ایران در جزیره خارک، از این جزیره بازدید کرد.

تاکنون گزارش‌های زیادی از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای، نفتی و نظامی ایران منتشر شده است.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، عامل حمله گسترده موشکی شامگاه سه‌شنبه به اسرائیل نیز تهدید کرده است در صورت حمله اسرائیل، دوباره با حمله گسترده‌تر موشکی ایران مواجه خواهد شد.

ایران بعد از حمله موشکی گسترده سه‌شنبه به اسرائیل نیز، پروازها را تا صبح پنج‌شنبه لغو کرده بود.

آقای یازرلو همان زمان گفته بود «تمام پروازها با توجه به وضعیت منطقه و برای حفظ ایمنی تا صبح پنج‌شنبه باطل شدند».

ساعاتی پیش از اعلام خبر لغو پروازها در شامگاه یکشنبه، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول «یک منبع آگاه در نیروهای مسلح» گفت که «طرح پاسخ لازم به اقدام احتمالی» اسرائیل «کاملاً آماده است و در صورتی که اسرائیل اقدامی کند، تردیدی در عملیاتی شدن ضربه متقابل ایران وجود نخواهد داشت.»

این «منبع آگاه» که نام او ذکر نشده گفته است: «در طرح ایران، چند نوع ضربه متقابل و مشخص وجود دارد که بسته به نوع اقدام» اسرائیل، «دربارهٔ اجرایی شدن یک یا چند تا از آنها تصمیم‌گیری فوری خواهد شد.»

این فرد و این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نکرده‌اند.

۱۷:۵۲ ۱۵.۷.۱۴۰۳

قیمت دلار از مرز ۶۳ هزار تومان عبور کرد؛ رکورد جدید قیمت سکه

نرخ دلار آمریکا شامگاه یکشنبه در بازار آزاد ایران به ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که بالاترین رقم از اردیبهشت امسال است؛ زمانی که ایران اولین حمله گسترده موشکی و پهپادی خود به خاک اسرائیل را انجام داده بود.

افزایش نرخ دلار در سایه اعلام آمادگی ارتش اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به دومین حمله گسترده موشکی ایران به این کشور در سه‌شنبه هفته گذشته، اتفاق می‌افتد.

قیمت انواع سکه نیز در ایران طی روز یکشنبه ۱۵ مهرماه بین ۱.۵ تا بالای ۳ درصد افزایش یافته و قیمت سکه امامی به نزدیک ۵۰ میلیون تومان اوج گرفته که یک رکورد تاریخی است.

روز یکشنبه همچنین بازار سهام تهران در واکنش به خطر احتمال حمله نظامی اسرائیل، برای ششمین روز کاری متوالی، منفی بسته شد.

۱۷:۴۶ ۱۵.۷.۱۴۰۳

گزارش‌ها از هدف قرار گرفتن کارخانه سایپا در سوریه

رسانه دولتی سوریه و یک نهاد نظارتی می‌گویند اسرائیل سه کامیون حامل «مواد غذایی و دارو» به مقصد لبنان را در داخل کارخانه خودروسازی ایرانی سایپا در سوریه مورد هدف قرار داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، گزارش داده است که در حمله روز یکشنبه ۱۵ مهر اسرائیل، سه مامور کمک‌رسانی زخمی شدند.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز با تایید این حمله به کارخانه شرکت «سیویکو» که سایپا سهمی ۸۰ درصدی در آن دارد، مدعی شده است این حمله خسارات مالی نیز در پی داشته است.

درباره این اتفاق بیشتر بخوانید:

۱۶:۰۲ ۱۵.۷.۱۴۰۳

تیراندازی مرگبار در جنوب اسرائیل؛ مهاجم و یک زن کشته شدند

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حمله مسلحانه در شهر بئرشعبا در جنوب اسرائیل که روز یکشنبه ۱۵ مهر رخ داد، دست‌کم یک زن کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

رسانه‌های اسرائیلی ساعتی بعد گفتند قربانی یک مأمور زن ۱۹ ساله پلیس بوده است که مورد اصابت گلوله مهاجم قرار گرفت.

این اتفاق که پلیس اسرائیل آن را «حمله تروریستی» توصیف کرده است، در ایستگاه اتوبوس مرکزی این شهر رخ داد و به گفته سرویس اورژانس و پلیس اسرائیل، مهاجم با شلیک نیروهای امنیتی کشته شد.

مجروحان این حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند و اورژانس اسرائیل می‌گوید تعدادی از آنها زخم گلوله دارند. همچنین سه نفر دیگر که دچار شوک بودند و جراحت ندارند، مورد رسیدگی پزشکی قرار گرفتند.

هفته گذشته و دقایقی پیش از شروع حمله موشکی ایران به اسرائیل، در یک حمله مسلحانه دو نفر در شهر تل‌آویو هفت تن کشته شدند. گروه افراطی حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، مسئولیت آن حمله مرگبار را بر عهده گرفت.

۱۵:۰۵ ۱۵.۷.۱۴۰۳

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از قول «یک منبع آگاه در نیروهای مسلح» گفت که «طرح پاسخ لازم به اقدام احتمالی» اسرائیل «کاملاً آماده است و در صورتی که اسرائیل اقدامی کند، تردیدی در عملیاتی شدن ضربه متقابل ایران وجود نخواهد داشت.»

این «منبع آگاه» که نام او ذکر نشده گفته است: «در طرح ایران، چند نوع ضربه متقابل و مشخص وجود دارد که بسته به نوع اقدام» اسرائیل، «دربارهٔ اجرایی شدن یک یا چند تا از آنها تصمیم‌گیری فوری خواهد شد.»

این فرد و این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نکرده‌اند.

۱۴:۵۹ ۱۵.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل هشدارهای جدیدی برای تخلیه مناطقی در جنوب لبنان صادر کرد 

سخنگوی عربی‌زبان ارتش اسرائیل هشدارهای تخلیه جدیدی برای ساکنان حدود ۲۵ منطقه در جنوب لبنان صادر کرده و از آنها خواسته است که فوراً به سمت شمال رودخانه اولی (که در شمال شهر صیدا در جنوب لبنان است) حرکت کنند.

آویخای ادرعی گفت: «هرکس در نزدیکی اعضای حزب‌الله، تأسیسات یا سلاح باشد، جان خود را به خطر می‌اندازد». او گفت: «اهالی روستا، شما باید خانه‌های خود را تخلیه کنید.»

حولا، میس الجبل و بلیدا از جمله روستاهایی هستند که به آنها دستور تخلیه داده شده است. ادرعی افزود: زمان مناسب و ایمن برای بازگشت به منازل را به اطلاع شما خواهیم رساند.

۱۴:۵۲ ۱۵.۷.۱۴۰۳

۱۴:۴۷ ۱۵.۷.۱۴۰۳

وزیر دفاع اسرائیل: ایران به غزه و بیروت نگاه کند

وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه ۱۵ مهر در بازدید از پایگاه هوایی «نِواتیم» به ایران توصیه کرد «به غزه و بیروت نگاه کند».

یوآو گالانت در بازدید از این پایگاه که مقر اسکادران‌های جنگنده‌های اف-۳۵ است و یکی از اهداف حملات موشکی ایران در روز ۱۰ مهر بود، گفت «ایرانی‌ها به توانایی‌های نیروی هوایی اسرائیل ضربه نزدند؛ نه یک هواپیما آسیب دید و نه یک اسکادران از کار افتاد».

او افزود «هر کس که فکر می‌کند تلاش برای حمله به ما، ما را از اقدام باز خواهد داشت، به غزه و بیروت نگاه کند».

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، شامگاه ۱۴ مهر گفت «نواتیم» و «تل‌نوف» دو پایگاه نیروی هوایی، از اهداف حمله موشکی ایران در سه‌شنبه شب گذشته بود که آسیب جزئی به آن‌ها وارد شد اما به خلبانان و کادر و هواپیماها آسیب نرسید و فعالیت نیروی هوایی بلافاصله پس از آن حمله از این پایگاه ادامه یافته است.

جمهوری اسلامی ایران در دومین حمله نظامی مستقیم خود به اسرائیل، با ۱۸۱ موشک بالستیک اسرائیل را هدف قرار داد. کسی در اسرائیل کشته یا زخمی نشد.

نخست‌وزیر اسرائیل شنبه شب تأکید کرد که واکنش کشورش به این «بزرگ‌ترین حمله موشکی تاریخ»، حق طبیعی است و هیچ کشوری در دنیا چنین حمله‌ای را تحمل نمی‌کرد.

۱۴:۴۷ ۱۵.۷.۱۴۰۳

۱۳:۴۴ ۱۵.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل برای احتمال پرتاب راکت‌های دوربرد در آستانه سالگرد حملات هفت اکتبر آماده می‌شود. به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، ارتش اسرائیل پیش‌بینی می‌کند که احتمال دارد از نوار غزه موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک شود.

منابع نظامی به این روزنامه گفته‌اند که اسرائیل در حال تقویت دفاع‌های خود در امتداد مرز غزه و گذرگاه نتساریم در مرکز نوار غزه است؛ جایی که نیروهای ارتش اسرائیل در آن حضوری نیمه‌دائمی دارند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که با پلیس و نهادهای خدمات پزشکی در شهرهای مرزی اسرائیل هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

اگرچه بخش بزرگی از ساختار نظامی گروه افراطی حماس از بین رفته است، اما مقامات اسرائیلی گفته‌اند که این گروه هنوز هم می‌تواند حملات موشکی انجام دهد. این گروه در فهرست تروریستی غرب قرار دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG