لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

زنده محکومیت حمله به صلح‌بانان، «نگرانی ایران» از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل

خلاصه رویدادها:

  • سپاه پاسداران اعلام کرد جسد عباس نیلفروشان کشف شد
  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد
۰۳:۴۰

شبکه خبر اظهارات کارشناس تلویزیون درباره دست داشتن ایران در انتقال پیجرها را تکذیب کرد

ساعاتی پس از پخش مصاحبه‌ای در شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی که در آن کارشناس این شبکه از نقش یک شرکت ایرانی در تهیه پیجرها برای حزب‌الله لبنان خبر داده بود، شبکه خبر این اظهارات را رد کرد.

مجری شبکه خبر شامگاه جمعه بدون اشاره به جزییات تنها اعلام کرد: «بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، این اظهارات قابل تایید نیست و پیشتر هم حزب‌الله لبنان این موضوع را رد کرده بود».

ساعاتی پیشتر مسعود اسداللهی که در برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی از او با عنوان «کارشناس سیاسی» و «کارشناس منطقه» یاد می‌شود در برنامه‌ای در شبکه خبر گفته بود که یک شرکت ایرانی برای تامین «پنج هزار پیجر مورد نیاز حزب‌الله» آنها را از یک شرکت تایوانی خریداری و بدون بررسی امنیتی در اختیار این گروه قرار داده بود.

پیشتر وبسایت رهبر جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه با مسعود اسداللهی از او با عنوان تحلیلگر سیاسی مسائل منطقه یاد کرده بود.

انفجار همزمان هزاران دستگاه پیجر متعلق به نیروهای حزب‌الله در ۲۷ شهریور سال جاری در لبنان و بخش‌هایی از سوریه، و یک روز پس از آن، انفجار سایر تجهیزات ارتباطی این گروه دست‌کم ۴۲ کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشت.

۰۲:۴۱

گزارش سی‌ان‌ان از «نگرانی ایران» درباره حمله تلافی‌جویانه اسرائیل

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که حکومت ایران با نگرانی شدید از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به حمله موشکی تهران، در حال رایزنی‌های فوری با کشورهای خاورمیانه است تا ارزیابی کند که آیا آنها می‌توانند مقیاس پاسخ اسرائیل را کاهش دهند یا حاضر به حفاظت از تهران هستند.

مقام‌های ایران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

یک دیپلمات عرب به سی‌ان‌ان گفته است که کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کلی مایل‌اند که از این درگیری دور بمانند و حاضر به کمک به حمله به ایران یا کمک آشکار به تهران در صورت حمله اسرائیل نیستند.

این دیپلمات عرب و همچنین یک منبع دیگر به سی‌ان‌ان گفته‌اند که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد اسرائیل از حریم هوایی آنها برای حمله به ایران استفاده کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، نگرانی ایران ناشی از این است که اطمینان ندارد ایالات متحده می‌تواند اسرائیل را درباره عدم حمله به سایت‌های هسته‌ای و تاسیسات نفتی ایران متقاعد کند یا خیر.

همچنین بنابر این گزارش، دیگر منشا نگرانی ایران تضعیف شدن حزب‌الله، مهم‌ترین گروه نیابتی تهران در منطقه، توسط عملیات نظامی اسرائیل در هفته‌های اخیر است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که کابینه امنیتی اسرائیل هنوز درباره چگونگی پاسخ به ایران تصمیم نگرفته است. یک مقام آمریکایی هم به این شبکه خبری گفت شکاف بین مواضع ایالات متحده و اسرائیل در حال کاهش است و ممکن است این شکاف به صفر برسد.

بنابر این گزارش، اسرائیل تا هفته گذشته هنوز هیچ تضمینی مبنی بر عدم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نداده بود.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بر «متناسب بودن» پاسخ اسرائیل تاکید کرده و با هدف قرار گرفتن سایت‌های هسته‌ای یا تاسیسات نفتی ایران مخالفت کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه گفته بود پاسخ کشورش به حمله موشکی ایران «قدرتمند، دقیق و مهمتر از همه غافلگیرکننده» خواهد بود.

۰۱:۴۸

رهبران فرانسه، ایتالیا و اسپانیا حملات علیه صلح‌بانان سازمان ملل را محکوم کردند

رهبران فرانسه، ایتالیا و اسپانیا شلیک نیروهای اسرائیلی به سوی صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان و مجروح شدن برخی از این صلح بانان را محکوم کردند و در بیانیه‌ای مشترک نوشتند: چنین حوادثی غیرقابل توجیه است و باید فورا پایان یابد.

رهبران این سه کشور اروپایی با بیان اینکه «ما خشم خود را پس از مجروح شدن چندین صلح‌بان در ناقوره ابراز می‌کنیم» تصریح کرده‌اند: «این حملات نقض جدی تعهدات اسرائیل بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است».

این بیانیه از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و همچنین جورجا ملونی و پدرو سانچز، نخست وزیران ایتالیا و اسپانیا، صادر شده است. هر سه کشور نیروهایی در ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در لبنان، موسوم به یونیفل، دارند.

تنها یک روز پس از زخمی شدن دو صلح‌بان اندونزیایی در حمله اسرائیل، روز جمعه نیز دو صلح‌بان‌ دیگر یونیفل در حمله اسرائیل در جنوب لبنان مجروح شدند.

ارتش اسرائیل با تایید این حمله گفته است نیروهایش در حال مقابله با یک تهدید فوری بوده‌اند.

سری‌لانکا مجروح شدن دو صلح‌بان خود را محکوم کرده و وزارت خارجه فرانسه نیز با احضار سفیر اسرائیل در پاریس خواستار توضیح در این باره شد.

۰۱:۳۱

به گفته ارتش اسرائیل، در حمله پهپادی از سمت لبنان یک ساختمان در هرتزلیا آسیب دید

ارتش اسرائیل شامگاه جمعه اعلام کرد که در پی شلیک دو پهپاد از سمت لبنان، ساختمانی در شهر هرتزلیا، در مرکز اسرائیل، آسیب دید اما گزارشی از از مجروحیت احتمالی گزارش نشده است.

به گفته ارتش اسرائیل، پس از عبور این دو پهپاد از مرز، یکی از آنها سرنگون شد.

مشخص نیست که آیا این ساختمان هدف اصابت پهپاد قرار گرفته یا ترکش سامانه پدافندی به آن برخورد کرده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، ساختمان مورد نظر یک «خانه سالمندان» است و حریق کوچکی که در آن ایجاد شده بود توسط آتش‌نشانی مهار شد.

ارتش اسرائیل از انجام تحقیقات در این باره خبر داده است.

۲۳:۴۱ ۲۰.۷.۱۴۰۳

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در واکنش به حمله موشکی به اسرائیل

دولت جو بایدن از گسترش تحریم‌ها علیه ایران در بخش‌های نفت و پتروشیمی در واکنش به حمله موشکی تهران به اسرائیل خبر داد.

به گزارش رویترز، تحریم‌های جدید بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران را هدف قرار می‌دهد و هدف آن محروم کردن حکومت ایران از بودجه برای حمایت از برنامه‌های هسته ای و موشکی این کشور است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدید همچنین شامل اقداماتی علیه شناورهای حامل نفت ایران به سمت خریداران در سراسر جهان، موسوم به «ناوگان ارواح»، است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۶ شرکت و ۱۷ کشتی را که در حمل و نقل محصولات نفتی و پتروشیمی در حمایت از شرکت ملی نفت ایران مشارکت داشته‌اند تحریم کرده است.

همزمان، وزارت خارجه ایالات متحده نیز اقداماتی برای مختل کردن جریان تامین مالی برنامه‌های تسلیحاتی ایران و حمایت از «نیابت‌ها و شرکای تروریست‌ها» انجام داد و تحریم‌هایی علیه شش نهاد درگیر در تجارت نفت ایران و شش کشتی وضع کرد.

ایران شامگاه دهم مهرماه حدود ۲۰۰ موشک به سوی اسرائیل شلیک کرد و اسرائیل متعهد شده است که به آن حمله پاسخ خواهد داد.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره ب تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران در پاسخ به حمله موشکی تهران به اسرائیل، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدانمان، به محدود کردن منابع رژیم ایران و پاسخگویی ایران در قبال اقداماتش ادامه خواهیم داد».

۲۳:۰۴ ۲۰.۷.۱۴۰۳

سپاه از کشف جسد نیلفروشان دو هفته پس از کشته شدن خبر داد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو هفته پس از کشته شدن عباس نیلفروشان در حملۀ اسرائیل به مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان، از کشف جسد او خبر داد.

عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه، بعدازظهر جمعه ششم مهر در حملۀ هوایی اسرائیل به منطقۀ «ضاحیه» در حومه جنوبی بیروت کشته شد؛ همان حمله‌ای که به کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، و شمار دیگری از فرماندهان این گروه نیز انجامید.

سپاه پاسداران در اطلاعیه امروز خود جزئیات بیشتری در مورد کشف جسد عباس نیلفروشان ارائه نداده و صرفاً تأکید کرده است کشف جسد او نتیجۀ «تلاش‌های شبانه‌روزی» بوده است.

جسد حسن نصرالله، به‌گفتۀ حزب‌الله لبنان، دو روز پس از این حمله از دل آوار ساختمان‌هایی در ضاحیه که مقر فرماندهی حزب‌الله در تونل‌های زیرزمینی آن ساخته شده بود، پیدا شد.

محمود قماطی، نایب‌رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان بعداً به خبرگزاری رویترز گفت که جسد نصرالله در لبنان است و هر زمانی که شرایط اجازه دهد، در ضاحیه در جنوب بیروت به خاک سپرده خواهد شد.

۲۲:۳۱ ۲۰.۷.۱۴۰۳

پزشکان بدون مرز: هزاران نفر در اردوگاه جبالیا گرفتار شده‌اند

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید هزاران نفر در اردوگاه جبالیا در غزه گرفتار شده‌اند؛ جایی که از اهداف حملات نیروهای اسرائیلی است.

سارا ویلستکه، هماهنگ‌کننده‌ٔ پروژه پزشکان بدون مرز، امروز جمعه ۲۰ مهرماه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: «هیچ‌کس اجازه ورود یا خروج [به این اردوگاه را] ندارد؛ هر کسی که برای این کار تلاش کند، به او شلیک می‌شود.»

به گفته خانم ویلستکه، پنج نفر از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز نیز در جبالیا گرفتار شده‌اند.

خبرگزاری رسمی فلسطینی هم اعلام کرده است که بر اثر حملات اسرائیل به اردوگاه جبالیا از صبح امروز تا کنون دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده‌اند، از جمله در مدرسه‌ای که افراد بی‌خانمان در آن پناه گرفته بودند.

اداره دفاع مدنی غزه نیز اعلام کرد که ده‌ها نفر در همان مدرسه بر اثر شلیک‌های کوادکوپتر اسرائیلی زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل تاکنون دربارۀ این مکان توضیحی نداده، اما پیش‌تر اعلام کرده بود که شبه‌نظامیان گروه حماس از چنین پناهگاه‌هایی به‌عنوان پوشش استفاده می‌کنند. گروه افراطی حماس این ادعا را رد کرده است.

برخی منابع فلسطینی می‌گویند که در حملات نظامی اسرائیل در روز جمعه دست‌کم ۳۴ فلسطینی در سراسر نوار غزه کشته شدند که تقریباً نیمی از آن‌ها مربوط به اردوگاه جبالیا است.

اردوگاه جبالیا، ۱۸ مهرماه
اردوگاه جبالیا، ۱۸ مهرماه

ارتش اسرائیل اعلام کرده که ده‌ها شبه‌نظامی حماس را در جبالیا کشته است، اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از کشته‌شدگان غیرنظامی و چه تعداد پیکارجو بوده‌اند.

۲۲:۲۹ ۲۰.۷.۱۴۰۳

یونیفیل: به‌رغم فشار و حملات اسرائیل، جابه‌جا نخواهیم شد

تنها یک روز پس از زخمی‌شدن دو عضو اندونزیایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان در حملۀ اسرائیل، دو صلح‌بان‌ دیگر در ناقوره در جنوب لبنان زخمی شدند.

ارتش اسرائیل جمعه بیستم مهرماه، با تأیید این رویداد جدید، ادعا کرد که نیروهایش در حال مقابله با یک «تهدید فوری» بوده‌اند.

در بیانیۀ ارتش اسرائیل آمده که ساعت‌ها پیش از این حادثه، از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان موسوم به «یونیفیل» خواسته شده بود که به جایی امن‌تر بروند.

کامل این گزارش را در لینک زیر بخوانید:

یونیفیل اقدامات اسرائیل در حمله به صلح‌بانان و تلاش برای وادار کردن این نیروها به جابه‌جایی را «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت خوانده است؛ قطعنامه‌ای که سال ۲۰۰۶ و با هدف پایان‌دادن به درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله تدوین و تصویب شد.

۲۲:۲۸ ۲۰.۷.۱۴۰۳

برای دیدن اخبار و گزارش‌های قبلی در لایو بلاگ اینجا را کلیک کنید.

XS
SM
MD
LG