لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

نمایشگاه کتاب فرانکفورت «با تأکید بر آزادی و دموکراسی» گشایش یافت


یک غرفه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ۲۵ مهرماه
یک غرفه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ۲۵ مهرماه

هفتادوششمین دورۀ نمایشگاه کتاب فرانکفورت شامگاه ۲۴ مهر با حضور مقامات فرهنگی و نویسندگان برجسته از سراسر جهان به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه که بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب در جهان است، میزبان حدود چهار هزار ناشر است و بیش از هزار نویسنده و سخنران در ۶۵۰ رویداد این نمایشگاه نیز مشارکت خواهند داشت.

جمهوری اسلامی ایران همچون سال گذشته در این نمایشگاه غرفه‌ای ندارد، اما شش انتشارات فعال در داخل ایران به‌صورت مستقل در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارند.

کلودیا روث، کمیسر فرهنگی آلمان، در مراسم افتتاحیه گفت: «کتاب‌ها نیازمند آزادی و دموکراسی هستند، همان‌طور که دموکراسی به کتاب‌ها نیاز دارد.» اوهمچنین به تهدیدات اخیر علیه آزادی عقیده اشاره کرد و گفت: «کتاب به عنوان نمادی از تفکر آزاد و متنوع، امروز دوباره زیر تهدید است.»

روث به وضعیت کتاب‌سوزی‌ها در اوکراین و سرکوب نویسندگان در کشورهایی چون روسیه، ایران و چین اشاره و تأکید کرد که «در اوکراین، کتاب‌ها توسط مهاجمان روسی که می‌خواهند فرهنگ اوکراینی را ریشه‌کن کنند، سوزانده می‌شوند... در روسیه، ایران و چین، کتاب‌ها ممنوع و نویسندگان سرکوب، تعقیب و زندانی می‌شوند.»

این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد کتاب جهان به شمار می‌رود، از چهارشنبه ۲۵ مهر پذیرای بازدیدکنندگان تجاری بوده و در روزهای شنبه و یک‌شنبه پیش رو علاقه‌مندان به کتاب نیز می‌توانند از این رویداد بازدید کنند.

ایتالیا به‌عنوان مهمان افتخاری امسال انتخاب شده است. در روزهای منتهی به افتتاح نمایشگاه کتاب فرانکفورت، جنجال‌ها و اختلاف نظرهای فراوانی در ایتالیا بر سر نویسندگانی که قرار بود این کشور را در فرانکفورت نمایندگی کنند، ایجاد شده بود.

آلساندرو جولی، وزیر فرهنگ ایتالیا که برای نمایندگی از این کشور حضور یافته، در مورد آزادی بیان صحبت کرد و گفت که در دفاع از آزادی بیان در هر شکلی مصمم است، حتی اگر به دولت خود آسیب برساند.

بوریس راین، نخست‌وزیر ایالت هسه در آلمان هم که شهر فرانکفورت در آن قرار دارد، در سخنانی نویسندگان ایتالیایی چون روبرتو ساویانو، نویسندهٔ مخالف دولت راستگرای ایتالیا، و جووانی فالکونه، پژوهشگر روابط مافیا در ایتالیا، را به‌عنوان الگوهایی در عرصه حقوق بشر و دموکراسی معرفی کرد.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت که تا روز یکشنبه آتی ادامه خواهد داشت، با اهدای جایزۀ صلح فروشندگان کتاب در آلمان به آن اپلبام، تاریخ‌دان و روزنامه‌نگار آمریکایی، به پایان خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG