لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

مخالفت فدراسیون وزنه‌برداری ایران با عضویت قهرمان المپیک در تیم ملی کوزوو


با وجود پذیرش تابعیت کوزوو توسط کیانوش رستمی، فدراسیون وزنه‌برداری ایران از صدور رضایت‌نامه برای او خودداری کرده است.

در فهرست وزنه‌برداران حاضر در مسابقات جهانی ۲۰۲۴ که از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اعلام شده، نام کیانوش رستمی ستاره وزنه‌برداری ایران، با پرچم کشور کوزوو در جمع شرکت‌کنندگان درج شده است.

وزنه‌بردار ۳۳ ساله اهل اسلام‌آباد کرمانشاه، برای ایران قهرمان المپیک ۲۰۱۶ شده و در المپیک ۲۰۱۲ به مدال نقره رسیده. او دو مدال طلا و یک نقره نیز از مسابقات جهانی به دست آورده.

در سال‌های اخیر بسیاری از قهرمانان ایرانی به کشورهای اروپایی پناهنده شده و به نام این کشورها مسابقه می‌دهند.

عده‌ای هم به جای پناهندگی، تابعیت مضاعف می‌گیرند و می‌توانند به ایران رفت و آمد کنند.
آنها به ویژه در رشته‌های کشتی و تکواندو، به عضویت تیم‌های ملی مختلفی مانند صربستان و جمهوری آذربایجان درآمده‌اند.

مسابقات جهانی وزنه‌برداری از ۱۶ آذر به میزبانی بحرین برگزار می‌شود. بالاترین رکورد ورودی در دسته ۹۶ کیلوگرم، به رستمی تعلق دارد.

سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری می‌گوید: «به فدراسیون جهانی اعلام کردیم این ورزشکار بدون اطلاع ایران، ملیت کوزوو و گذرنامه این کشور را گرفته. بقیه مسائل او، به ما ارتباط ندارد.»

کیانوش رستمی در اینستاگرام نوشت: «از ۵ ماه دیگر، رضایت‌نامه هم ندهند می‌توانم زیر پرچم کشور دیگری در رقابت‌ها شرکت کنم. خوب است که اذیت نکنیم و شرایط را به گونه‌ای جلو ببریم که بتوانم در مسابقات جهانی وزنه بزنم.»

در صورت عدم صدور رضایتنامه از سوی فدراسیون وزنه‌برداری ایران، رستمی امکان حضور رسمی را در مسابقات جهانی نخواهد داشت.

او می‌گوید: «حتی اگر جلوی من را بگیرند، به مسابقات قهرمانی جهان می‌روم. صحبتش با فدراسیون جهانی شده که اگر کارم انجام نشود، بتوانم به صورت آزاد وزنه بزنم.»

از آخرین مدال المپیک و جهانی رستمی ۸ سال می‌گذرد. آخرین عنوان آسیایی او هم سال ۲۰۲۰ به دست آمده که در تاشکند روی سکوی نخست ایستاد.

تمام مدال‌های قاره‌ای، جهانی و المپیکی رستمی در وزن‌های ۸۵ و ۸۹ کیلوگرم کسب شده. اما برای کوزوو در دسته ۹۶ کیلوگرم رقابت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG