لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

«افزایش» تعداد مردانی که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده را ترک می‌کنند


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید در بین طبقه متوسط تعداد مردانی که به دلیل فقر و ناتوانی در تأمین هزینه‌ها خانواده را ترک می‌کنند افزایش پیدا کرده است.

حسن موسوی چلک روز شنبه ۲۸ مهر به وبسایت دیده‌بان ایران گفت که نارضایتی‌های ناشی از ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی و احساس بی‌کفایتی باعث ترک خانواده توسط مردان و افزایش میزان جرم و جنایت در طبقه متوسط شده است.

او همچنین هشدار داد که در شرایط ناتوانی، احتمال دارد که افراد خانواده خدمات درمانی خود را پیگیری نکنند و افزود: «از سوی دیگر احتمال دارد این شرایط بر روابط اجتماعی و سلامت روان آنها نیز تاثیر بگذارد».

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به اینکه در قانون برنامه هفتم پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۱۴۰۷ نرخ باروری به ۲.۵ برسد، تصریح کرد: «با این فشارهای اقتصادی و وضعیت فعلی، تحقق این افزایش نرخ باروری قابل تصور نخواهد بود».

آقای موسوی همچنین از تجربه زندگی مشترک افراد متأهل در کنار والدین خبر داده و گفته است: «شاید تعداد این افراد زیاد نباشد، اما برخی از شواهد حاکی از آن است که جامعه ما در حال حاضر این سبک از زندگی مشترک را هم تجربه می‌کند که نشانه خوبی برای مدیریت کشور، به ویژه مدیریت اجتماعی کشور نیست».

به گفته آقای موسوی یکی از مؤلفه‌های تاثیرگذار در افزایش جرم‌ها و آسیب‌های اجتماعی فقر است و از این زاویه افزایش فقر و ناتوانی در تامین هزینه‌های مختلف زندگی ممکن است مسیر انحرافی و جرائم میان اعضای خانواده یا حتی رفتارهای معارض قانون در میان افراد زیر ۱۸ سال را افزایش دهد.

افزایش هزینه‌های معیشتی و ناتوانی در تأمین مسکن باعث ایجاد فشار معیشتی بر طبقه متوسط و کاهش دسترسی جوانان به مسکن شده است.

تیرماه امسال ابوالقاسم حسینی ابهری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، نیز با اعلام افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در ایران، گفته بود: «به ازای پنج مورد ازدواج در ایران دو مورد طلاق ثبت می‌شود».

XS
SM
MD
LG