لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

حکم‌های انضباطی در فوتبال ایران؛ دادستانی ادعای رشوه را بررسی می‌کند


در بیست و چهارمین فصل لیگ برتر، اغلب احکام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با نارضایتی باشگاه‌ها، طرفداران فوتبال‌ و رسانه‌ها مواجه شده و رسانهٔ قوه قضائیه نیز از بررسی این احکام در دادستانی خبر داده است.

منتقدان این کمیته را متهم می‌کنند که با جریمه‌های نقدی سنگین، عامل تامین منافع مالی فدراسیون است.

آنها معتقدند که تهدید طرفین دعوی به افشاگری درباره مدیران فدراسیون، در محتوای حکم‌ها موثر واقع می‌شود.

پس از انتشار غیررسمی خبر محرومیت چهار ماهه علیرضا بیرانوند، مالک باشگاه تراکتور ۲۵ مردادماه خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «آقای تاج، بحث مدیریتی شما سوراخ دارد. اگر این رای بیرون بیاید، متاسف خواهم شد و یک‌سری ناگفته‌ها را خواهم گفت.»

محرومیت مندرج در حکم فدراسیون که ۱۴ مهر اعلام شد تعلیقی بود. بیرانوند بابت «فسخ غیر قانونی»، فقط با جریمه مالی مواجه شد. محمدرضا زنوزی هم قید افشای «ناگفته‌ها» را زد.

فردای صدور حکم، بیرانوند به خبرنگاران گفت: «نه تنها جریمه ۲۰ میلیارد تومانی را نمی‌دهم، پنج میلیارد تومان شیرینی که به هیات مدیره بابت اضافه کردن الحاقیه دادم را هم پس می‌گیرم.»

جواد خیابانی، مجری و گزارشگر فوتبال، در واکنش در برنامه شبکه سوم تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: «آقای بیرانوند، اگر رشوه داده‌ای خلاف کرده‌ای و جرم است. و اگر رشوه نداده‌ای، دروغ گفته‌ای و باز هم جرم است. خلاف در خلاف جمع شده.»

خیابانی همچنین از سخنگوی دولت خواست که درباره اتهام دخالت مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، در پرونده بیرانوند شفاف‌سازی کند.

فدراسیون فوتبال بدون فراخواندن طرفین و طی مراحل تحقیق، اظهارات بیرانوند را نشر اکاذیب تلقی کرد و کمیته انضباطی دو میلیارد تومان جریمه نقدی و یک جلسه محرومیت تعلیقی برایش در نظر گرفت؛ محرومیتی که در صورت عذرخواهی بیرانوند لغو خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم،‌ نزدیک به سپاه پاسداران، با «عجیب و منحصر به فرد» خواندن این حکم نوشته است: «قانون به ‌صراحت اعلام کرده که رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده حداقل ۱۲ ماه محروم می‌شوند. آیا کمیته انضباطی ‌جز پُر شدن خزانه فدراسیون، به جنبه‌های دیگر هم توجه می‌کند؟»

افشین خماند، روزنامه‌نگار ورزشی، نیز در اینستاگرام نوشت: «رشوه داده شده یا نشده؟ خبر محرومیت تعلیقی را رسانه‌ای می‌کنید که چه شود؟ می‌خواهید حرص درآورید؟ اگر از هوش مصنوعی می‌خواستید حکمی بدهد که نه سیخ بسوزد نه کباب، حکم آبرومندانه‌تری صادر می‌کرد.»

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با تیتر «ماستمالی شد؟» نوشته است: «رای درباره مهم‌ترین ادعای سالیان اخیر فوتبال ایران، غیر شفاف است. رویکرد قضایی فدراسیون، شبیه ماله‌کشی است.»

در اتفاقی کم سابقه، خبرگزاری‌های دولت، سپاه و قوه قضائیه، با انتشار گزارش‌هایی مشابه، نارضایتی‌شان را از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ابراز کرده‌اند.

تسنیم در این باره نوشته است: «با چنین احکامی عملاً راه تخلفات باز می‌شود. با آرای اخیر فدراسیون، چه در مورد بیرانوند، چه محمود فکری و موارد دیگر؛ تهمت، افترا، توهین و رشوه در فوتبال ایران آزاد شده.»

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، خبری اختصاصی را هم ضمیمه انتقاداتش کرده و نوشته است: «در پی اظهارات بدون مستند برخی چهره‌های ورزشی، دادستانی تهران در حال انجام تحقیقات در رابطه با ادعا‌های این افراد است.»

به گزارش میزان، در پی شکایت پرسپولیس از بیرانوند به اتهام ادعای پرداخت رشوه، «تحقیقات در دادسرای تهران» آغاز شده است.

دادستانی تهران علیه محمود فکری، سرمربی مس شهربابک، هم اعلام جرم کرده است.

با اینکه فدراسیون فوتبال، فکری را چهار ماه محروم کرده، او تیمش را از روی سکوها هدایت می‌کند.

خبرگزاری ایرنا نوشت: «حکم‌های فدراسیون، بازدارنده نیست و بحران جدید را رقم می‎‌زند. آشکار است که فضای فوتبال به سمت کنترل ‌نشده‌تری پیش می‌رود. کمیته انضباطی با حکم‌های سنگین مالی، به محل درآمدزایی تبدیل شده.»

خبرگزاری رسمی دولت همچنین با اشاره به محمدحسین کنعانی‌زادگان افزوده است: «او در چند سال اخیر از مشتریان ثابت کمیته‌های انضباطی و اخلاق است. اما برخوردهایشان نتوانسته جنجال‌های غیراخلاقی این بازیکن را کنترل کند.»

موج اعتراضات رسانه‌ای به فدراسیون فوتبال، محمد حسنوند عضو کمیته انضباطی فدراسیون را به واکنش واداشت. او می‌گوید: «پرونده بیرانوند همچنان در حال رسیدگی است. اینکه یا این موضوع صحت دارد یا خیر، باید رسیدگی شود.»

آقای حسنوند توضیح نداده که اگر پرونده در حال رسیدگی است و صحت و سقم آن نامعلوم است، چرا حکم محرومیت و جریمه نقدی صادر شده است.

در ماه‌های اخیر، به‌رغم بازجویی و بازداشت مدیران فدراسیون فوتبال از سوی دادگستری کرمان برای پرونده باشگاه مس رفسنجان، کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون اقدامی صورت ندادند.

تسنیم معتقد است «شعبده‌‌های رکن قضایی فدراسیون» همچنان ادامه خواهد داشت. همزمان، سایت فدراسیون فوتبال، حکم‌های انضباطی مالی تازه‌ای را در قبال بازیکنان و باشگاه‌ها منتشر می‌کند.

XS
SM
MD
LG