لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

اسرائیل مرگ هاشم صفی‌الدین را تأیید کرد


هاشم صفی‌الدین در مراسم بزرگداشت فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله که در عملیات ارتش اسرائیل کشته شد
هاشم صفی‌الدین در مراسم بزرگداشت فواد شکر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله که در عملیات ارتش اسرائیل کشته شد

اسرائیل سه هفته پس از حمله به مقر زیرزمینی گروه حزب‌الله لبنان در حومهٔ جنوبی بیروت، تأیید کرد که هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله دبیرکل پیشین این گروه، در این حمله کشته شده است.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه، اول آبان ۱۳۰۴، این خبر را تأیید و اعلام کرد که در زمان حمله به منطقهٔ ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، ۲۵ نفر از اعضای حزب‌الله در کنار هاشم صفی‌الدین بودند.

پیشتر ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که احتمالاً او در حملات هوایی این کشور از بین رفته اما روز گذشته رسماً مرگ او را تایید کرد.

حزب‌الله لبنان هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده و آن را به طور رسمی تأیید نکرده است.

خبرگزاری‌های حکومتی در ایران از جمله تسنیم و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران نیز از این خبر به عنوان «ادعا» نام برده‌اند.

هاشم صفی‌الدین ۶۰ ساله، پسرخاله حسن نصر‌الله، ۱۲ مهر ۱۴۰۳ یعنی تنها شش روز بعد از کشته‌شدن دبیرکل حزب‌الله هدف یک حمله هوایی دیگر اسرائیل قرار گرفت و از آن زمان، از سرنوشتش اطلاعی در دست نبود.

او پیش از این ریاست شورای اجرایی این گروه را بر عهده داشت. برادر او عبدالله نیز نمایندهٔ‌ این گروه در ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، عصر ۱۷ مهرماه بدون نام بردن از هاشم صفی‌الدین گفته بود که اسرائیل «جانشین حسن نصرالله» را کشته است.

نتانیاهو در پیامی ویدئویی که آن زمان منتشر شد، گفت: «ما توان حزب‌الله را نابود کرده‌ایم. هزاران تروریست را از بین بردیم که شامل خود نصرالله و جانشین او و جانشینِ جانشین او می‌شود.»

با این حال مشخص نیست منظور نتانیاهو از «جانشینِ جانشینِ» دبیرکل کشته‌شده گروه حزب‌الله چه کسی است.

ساعتی پیش‌ از انتشار ویدئوی نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در اشاره به هاشم صفی‌الدین که او را جانشین نصرالله خواند، گفت که او احتمالاً کشته شده است.

زینب، دختر قاسم سلیمانی، فرماندهٔ پیشین سپاه قدس جمهوری اسلامی که دستور دونالد ترامپ، توسط ارتش آمریکا کشته شد، عروس هاشم صفی‌الدین و همسر پسر او رضا است.

این وصلت، یک نمونه‌ از روابط نزدیک میان رهبران ایران و حزب‌الله لبنان است که به عنوان یکی از مهم‌ترین بازوهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه عمل می‌کند.

پس از کشته‌شدن غیرمنتظرهٔ حسن نصرالله، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان که ایران سرمایه‌گذاری مادی و معنوی هنگفتی روی او کرده بود، بحث جانشینی صفی‌الدین بسیار داغ بود.

عباس نیلفروشان، از فرماندهان ارشد سپاه قدس نیز در تنش‌های اخیر میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان کشته شد که مرگ او، نصرالله و اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی پیشین گروه افراطی حماس، موجب دومین حملهٔ موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل شد.

درگیری‌ بین اسرائیل و حزب‌الله پس از آن آغاز شد که این گروه یک روز بعد از حمله مرگبار گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل، در حمایت از این گروه و فلسطینی‌ها به شمال اسرائیل موشک شلیک کرد.

اسرائیل از اواخر سپتامبر سال جاری میلادی، حملات نظامی علیه حزب‌الله را تشدید کرده و در روز ۱۰ اکتبر عملیات زمینی در لبنان را آغاز کرد.

بیشتر حملات هوایی یک ماه اخیر اسرائیل، منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت را هدف گرفته که ارتش اسرائیل می‌گوید این منطقه مقر فرماندهی حزب‌الله لبنان است.

XS
SM
MD
LG