نگاهی به بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فجر
بيست و پنجمين جشنواره بين المللی فيلم فجر که مهم ترين رويداد سينمايی کشور محسوب می شود، روز يکشنبه ۲۲ بهمن ماه با معرفی برگزيدگان نهايی در بخش سينمای ايران به کار خود پايان داد.
اين جشنواره در حالی به کار خود پايان داد که حرف و حديث ها درباره نحوه داوری و بی نظمی در برنامه ها از سوی اهالی سينما همچنان ادامه دارد.
امير شهاب رضويان، برنده سيمرغ بلورين بهترين کارگردانی برای فيلم مينای شهر خاموش در گفت و گويی با راديو فردا در اين باره گفت:« جشنواره بيست و پنجم فجر، يعنی ۲۵ سال از اولين دوره اين جشنواره که سال ۶۱ برگزار شد گذشت. در اين دوره حرف و حديث زياد بود، ولی من خودم را شخصا درگير مسائل حاشيه ای جشنواره نمی کنم ؛ولی به هر حال اين مهم ترين جشنواره وطنی ماست و اين خيلی خوب است که شما می توانيد فيلم هايی را که در يک سال توليد شده ببيند و به يک ارزيابی کلی از سينمای ايران برسيد.»
او افزود:« مسايل جانبی هم هميشه بوده،هميشه يک تعدادی جايزه می گيرند و يک تعدادی جايزه نمی گيرند و گاهی اوقات بعضی از آنهايی که جايزه نمی گيرند شاکی می شوند، ولی نبايد به اينها بها داد چون معمولا حتی فيلم هايی که جايزه می گيرند اگر فاقد ارزش هنری باشند بعدها فراموش می شوند.»
علی نصيريان محمد داوودی، شهريار بحرانی ، محمد رضا هنرمند و جواد طوسی داوری هيئت داوران بيست و پنچمين جشنواره بين المللی فيلم فجر بودند.
در اين جشنواره ۲۴۰ اثر بلند و کوتاه سينمايی و مستند از ايران و کشورهای مختلف جهان به نمايش در آمد.
معماری و غمزه خاک
نمايشگاه عکسی با عنوان معماری و غمزه خاک از کامران عدل عکاس شناخته شده جمعه ۲۷ بهمن ماه در گالری خاک افتتاح شد.
در اين نمايشگاه ۲۲ عکس سياه و سفيد از ديوار بنايی با معماری خاکی در شهر جنه که شهری باستانی و گلی در کشور مالی است به نمايش درآمد.
کامران عدل که در اين نمايشگاه بر مقوله نوردر عکاسی تاکيد دارد در گفت و گويی با راديو فردا در باره اين مجموعه عکس گفت:« اين عکس ها يک سری ديوار هستند که يک سری نور روی آنها افتاده که خيلی حالت عرفانی دارند و راز و رمز زيادی در آنها وجود دارد.»
کامران عدل که نگاهی ويژه به خاک دارد، در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا از دوران جوانيش و اينکه چقدر تحت تاثير فضای ساختمان هايی گلی بوده است سخن گفت:« وقتی بجه بودم اولين عکسی که از يک کليسای گلی در نيومکزيکو ديدم خيلی روی من تاثير گذاشت و از آن موقع من به خاک و خانه های گلی توجه خاصی پيدا کردم. بعدها يک سری عکاسی مد انجام دادم در خانه های گلی اطراف تهران و همين طور دلبسته خاک بودم تا سر از جنه درآوردم.»
جنه، شهری باستانی و گلی است که از طرف يونسکو، به عنوان ميراث فرهنگی جهانی شناخته شده است. کامران عدل به رغم وجود گرمای شديد در آن منطقه، ۱۰ روز، آن شهر را عکاسی کرده و سیدی آنرا نيز منتشر کرده است
در روز افتتاحييه اين نمايشگاه، کامران عدل سی دی اين مجموعه عکس را به مهمانان خود در گالری خاک اهدا کرد.
نمايشگاه عکس معماری و غمزه خاک تا هشتم اسفند ماه در نگارخانه خاک برپا خواهد بود.
نيروی انتظامی در مراسم چهلمين سالمرگ فروغ فرخزاد
مراسم يادبود فروغ فرخزاد، يکی از نامدارترين شاعران معاصر ، که هر سال ۲۴ بهمن ماه بر سر مزار او در ظهيرالدوله برگزارمی شد، امسال به خاطر حضور نيروهای انتظامی برپا نشد.
به گفته بسياری از حاضران، در ابتدای اين مراسم نيروهای انتظامی وارد گورستان ظهيرالدوله شدند و از مردم خواستند که اين محل را ترک کنند.
چهلمين سالمرگ فروغ فرخزاد بدون برگزار شدن هيچ گونه مراسمی با زد و خورد ميان مردم و نيروهای انتظامی بر سر مزار او پايان يافت.
فروغ فرخزاد که به او لقب پريشادخت شعر معاصر ايران را داده اند، در دوازده سالگی اولين شعرش را گفت و در ۱۳۳۱ اولين مجموعه شعرش را با نام اسير منتشر کرد.
دومين مجموعه شعر فروغ، ديوار بود و در بيست و دوسالگی سومين مجموعه شعرش را با نام عصيان منتشر کرد.
فروغ فرخزاد چند سال بعد با انتشار چهارمين مجموعه شعرش با نام تولدی ديگر در سال ۱۳۴۲، توانست چهره خود را به عنوان يکی از ماندگارترين و مهم ترين شاعران معاصر به ثبت برساند.
وی همچنين ساخت فيلمی به نام خانه سياه است را در کارنامه هنری خود دارد.
فروغ فرخزاد، بسيار زود و در سن ۳۱ سالگی در يک سانحه رانندگی جان باخت، اما از آن زمان تا امروز، شعرش توانسته هر روز خوانندگان بيشتری بيابد.
شب ژاک پره ور در خانه هنرمندان ايران
مراسم بزرگداشت ژاک پره ور، شاعر سوررئاليست فرانسوی، به همت علی دهباشی سردبير مجله بخارا و بخش فرهنگی سفارت فرانسه هفته پيش در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
در اين نشست، رضا سيد حسينی از زمينههای اجتماعی و ادبی ظهور سورئاليستها و جنبههای مدرن ادبی پره ور و مريم رييس دانا درباره هنر شاعری او سخن گفتند.
خجسته کيهان درادامه اين شب شعرهای ژاک پره ور را به زبان فرانسه خواند و پگاه احمدی نيز ترجمه های محمد تقی غياثی از شعرهای پره ور را برای حضار قرائت کرد.
ژاک پرهور سال ۱۹۰۰ به دنيا آمد و در سال ۱۹۷۷ درگذشت. او از جمله شاعرانی است که آزادی عدالت و عشق زمينه اصلی شعرهای او هستند.
درگذشت استاد چليپا نقاش قهوه خانه ای
حسن اسماعيل زاده معروف به استاد چليپا، يکی از آخرين بازماندگان نسل نقاشان قهوهخانه ای ايران، روز بيستم بهمن ماه در سن ۸۲ سالگی در تهران درگذشت.
مراسم تشييع پيکر اين هنرمند پيشکسوت ، روز دوشنبه ۲۳ بهمنماه ، از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
استاد چليپا، در سال ۱۳۰۳ در شهر زنجان متولد شد. در کودکی همراه خانوادهاش به تهران آمد و هفت ساله بود که مادرش او را برای تعليم نقاشی پيش استاد محمد مدبر برد.
از استاد چليا تابلوهای بسياری با رنگ های تيره در زمينه حماسه های مذهبی، ملی و موضوعهای رزمی و بزمی به جا مانده است
مراسم بزرگداشت ايرج زند نقاش و مجسمه ساز معاصر
مراسم بزرگداشت ايرج زند يکی از نقاشان و مجسمه سازان مطرح معاصر با برپايی نمايشگاهی از آثارش، هفته پيش همزمان با چهلمين روز درگذشت او در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
در اين مراسم، مهدی سحابی، نقاش و مترجم از ايرج زند و آثار ش سخن گفت و در ادامه، فيلم عطاالله اميدوار که در سال ۱۳۸۴ در کارگاه آن ايرج زند ساخته شده بود، به ياد وی به نمايش درآمد.
در پايان اين مراسم همچنين فيلم «ترانه و تصوير» از کيوان آزاد به نمايش درآمد.
ايرج زند از شاگردان مستقيم محسن وزيری مقدم از بنيانگذاران هنر مدرن در ايران، خود در سال های اخير يکی از استادان مطرح و تاثير گذار نقاشی و مجسمه سازی مدرن ايران بود.
ايرج زند متولد ۱۳۲۹ از تهران، فارغ التحصيل مدرسه عالی هنرهای بوزار پاريس بود.
او در سال ۱۳۶۳ عضو هيئت مديره انجمن نقاشان ايران شد و کار تدريس را هم از همان سال ها در دانشکده های هنری ايران آغاز کرد.
اين نقاش و مجسمه ساز پيشرو در بيست و سوم آذر ماه امسال بر اثر بيماری سرطان در سن ۵۶ سالگی درگذشت.