نشریه فرانسوی «کایه دو سینما»، طبق سنتی سالانه، در آخرین شماره خود صد فیلم برتر تاریخ سینما را معرفی کرد.
این گزینش نتیجه نظرخواهی از ۷۶ فیلمساز، منتقد و تهیهکننده سینما در فرانسه بوده است.
مقام نخست فهرست جدید «کایه دو سینما» برای سینمادوستان حرفهای غافلگیرکننده نیست و همچنان نشان از چیرگی سنگین «همشهری کین» بر تاریخ سینما دارد.
برای چندمین بار، نشان «بهترین فیلم تاریخ سینما» در این فهرست به فیلم دهه چهلی «همشهری کین»، ساخته اورسن ولز» تعلق گرفته است.
در فهرست جدید کایه دو سینما، شاهکارهای کلاسیک دیگر نیز، همچون گذشته، در بین ده فیلم نخست دیده میشوند:
ـ «قاعده بازی» و دنیای تراژیک و اخلاقگرای ژان رنوآر [ ببینید: آنونس فیلم ]
ـ «طلوع» و داستان سرراست عشق و خیانت در ساخته اف.دبلیو مورنا [ ببینید: آنونس فیلم ]
ـ «اِم»، تریلری پرتعلیق اثر فریتس لانگ [ ببینید: آنونس فیلم ]
ـ «آواز در باران» موزیکالی سرزنده و رومانتیک ساخته استنلی دانن و جین کلی. [ ببینید: آنونس فیلم ]
«سرگیجه» آلفرد هیچکاک در انتخاب اخیر منتقدان «کایه دو سینما» جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است.
«سرگیجه» روایتی رمزآلود از یک ماجرای پر دردسر عشقی و با درونمایهای روانشناختی است که بستر داستانی پرتعلیق قرار گرفته است؛ اثری که اریک رومر، کارگردان سرشناس موج نوی فرانسه و از نخستین دبیران «کایه دو سینما»، آن را به مثابه «شمایلی در زیباییشناسی فیلم» دانسته است.
دیگر فیلمهایی که در فهرست کایه دو سینما جای گرفته نیز برای سینمادوستان غریبه نیستند.
آثار بزرگانی همچون جان فورد، ارنست لوبیچ، یاسوجیرو اوزو، چارلی چاپلین، میکل آنجلو آنتونیونی، فدریکو فلینی، ماکس افولس، استنلی کوبریک، آکیرا کوروساوا، لوئیس بونوئل و اینگمار برگمان.
این فهرست در پایان، و پس از «دزد دوچرخه» فیلم شاخص ویتوریو دسیکا از دوران نئورئالیستی ایتالیا، «ناپلئون» ساخته ابل گانس را در جایگاه صدم ثبت کرده است.
شاید تنها غافلگیری فهرست جدید کایه دو سینما را بتوان بیتوجهی معتبرترین نشریه سینمایی دنیا به میراث بریتانیا دانست؛ کایه دو سینما این بار خواسته یا ناخواسته، سینمای بریتانیا را بایکوت کرده است.
نه تنها نامهای پرآوازهای همانند کن لوچ و پیتر گرین اوی در این فهرست جایی ندارند، حتی خبری از دیوید لین و «لورنس عربستان»اش هم نیست؛ اثری که معمولا در فهرستهای مشابه جزو صدرنشینهاست.