لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

منابع لبنانی: میشل عون پذیرش استعفای حریری را منوط به بازگشت او کرده است


میشل عون رئیس‌جمهور لبنان (راست) در کنار سعد حریری نخست‌وزیر این کشور که روز شنبه از سمت خود استعفا داده است.
میشل عون رئیس‌جمهور لبنان (راست) در کنار سعد حریری نخست‌وزیر این کشور که روز شنبه از سمت خود استعفا داده است.

یک روز پس از اعلام کناره‌گیری سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان، منابعی در کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که میشل عون رئیس‌جمهور این کشور تا زمان بازگشت آقای حریری به کشور، استعفای او را قبول نخواهد کرد.

سعد حریری، که در عربستان سعودی به سر می‌برد، روز شنبه ۱۳ آبان از طریق تلویزیون العربیه این کشور، از سمت خود استعفا داد و رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد که این موضوع به طور تلفنی و از خارج از کشور با او در میان گذاشته شده است.

آقای حریری همچنین با اشاره به «طرح ترور» خود، انتقادهایی را علیه ایران و حزب‌الله لبنان مطرح کرد. گرچه روز یکشنبه ارتش لبنان تأکید کرد که هیچ طرحی برای ترور سعد حریری کشف نشده است.

سعد حریری، سال گذشته و به دنبال یک توافق سیاسی که میشل عون، متحد حزب‌الله لبنان را در جایگاه ریاست جمهوری این کشور قرار داد، نخست‌وزیر لبنان شد، و استعفای او می‌تواند موجب تشدید تنش‌های فرقه‌ای در لبنان شود و و این کشور را به وضعیت بن‌بست در شکل‌دهی دولت بازگرداند.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، روز شنبه هم گفته بود که منتظر است که در بازگشت آقای حریری به کشور «شرایط منجر به استعفا» را از او بشنود.

اما روز یکشنبه روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر مستعفی لبنان نوشت که به نظر می‌رسد به دلیل تهدیدهای امنیتی علیه سعد حریری، او احتمالاً در خارج از لبنان باقی بماند.

در مورد «طرح ترور سعد حریری»، به نوشته رویترز رسانه‌های عربستان سعودی در روزهای گذشته گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند و گرچه نهادهای امنیتی لبنان گفته‌اند که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

روز شنبه ثامر السهبان، یکی از وزیران کابینه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی لبنانی اعلام کرد که محافظان آقای حریری اطلاعات مربوط به طرح ترور او را «تأیید کرده‌اند» و افزود که «تهدیدهایی علیه نخست‌وزیر لبنان» وجود دارد و پادشاهی سعودی آماده تأمین امنیت اوست.

پدر سعد حریری، رفیق حریری در زمان نخست‌وزیری‌اش در سال ۲۰۰۵ در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده به قتل رسید و دادگاهی که با حمایت سازمان ملل در این زمینه تشکیل شد، علیه پنج عضو حزب‌الله لبنان در این زمینه اعلام جرم کرد، گرچه حزب‌الله اتهام مشارکت در قتل رفیق حریری را رد کرده است.

به رغم اختلافات حزب‌الله لبنان و سعد حریری، این گروه در کابینه آقای حریری مشارکت دارد، گرچه در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ که سعد حریری نخست‌وزیری لبنان را به عهده داشت، کابینه‌اش پس از افت‌وخیزهای بسیار با خروج اعتراض‌آمیز وزرای وابسته به حزب‌الله سقوط کرد.

آقای حریری در بیان استعفای خود انتقادهایی شدید را علیه ایران و گروه حزب‌الله لبنان مطرح کرده است، گرچه ایران ساعاتی پس از سخنان آقای حریری با رد سخنان او در انتقاد از دخالت ایران در امور کشورهای عربی، استعفای او را «سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه» توصیف کرد.

روز یکشنبه هم شماری از مقام‌های ایرانی از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، و حسن فیروزآبادی، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح ایران در اظهاراتی به استعفای سعد حریری واکنش نشان دادند.

در این زمینه محمدعلی جعفری و حسن فیروزآبادی گفته‌اند که استعفای نخست‌وزیر لبنان به خواست مقام‌های سعودی صورت گرفته، و علی شمخانی نیز اعلام این استعفا در ریاض را «قسمتی از نقشه علیه ملت‌های آزاده» توصیف کرده است.

خبر استعفای سعد حریری، در حالی منتشر شد که روز جمعه خبرگزاری‌های ایران گزارشی از دیدار اخیر علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، با آقای حریری در بیروت منتشر کردند که در آن از قول آقای ولایتی آمده بود «ایران از دولت کنونی لبنان به ریاست سعد حریری که در آن جریان‌های مختلف حضور دارند، حمایت می‌کند».

بر پایه نظام سیاسی نخست‌وزیر لبنان باید از میان سیاستمداران اهل سنت انتخاب شود و مشخص نیست که کدام چهره جانشین آقای حریری خواهد شد که اکنون بانفوذترین سیاستمدار سنی لبنان به حساب می‌آید.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، اکنون باید چهره‌ای را که می‌تواند بیشترین حمایت را در پارلمان این کشور از آن خود کند، برای نخست‌وزیری معرفی کند و انتظار می‌رود در روزهای آینده به رایزنی‌هایی در این زمینه بپردازد.

XS
SM
MD
LG