لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

صانعی: خون‌ های به ناحق ريخته شده گريبان مستبدان را خواهد گرفت


آيت‌الله يوسف صانعی، از مراجع تقليد نزدیک به اصلاح طلبان روز دوشنبه در بيانيه‌ای با اشاره به برخورد «خشن و غير انسانی» دولت چين با مسلمانان گفت: «خون‌ های به ناحق ريخته شده، گريبان مستبدان را خواهد گرفت.»

آيت الله صانعی در بيانيه‌ خود رهبران چین را «حاکمان مستبد» معرفی کرده و آنها را به تلاش برای خاموش ساختن اعتراض‌های مردمی از طريق «انتساب اين اعتراضات به عوامل خارجی» متهم کرده است.

وی اين پرسش را مطرح کرده است: «آيا آن‌ها که ادعای پيوستن به دنيای آزاد را دارند ولی هنوز در عصر داس و چکش به سر می‌برند، می‌توانند با پشتوانه زور و استبداد، نظرات شهروندان خود را به وسيله چماق، باتوم برقی و حضور شبه نظاميان در نطفه خفه سازند؟»

آقای صانعی که پيشتر سرکوب معترضان به نتايج انتخابات در ايران را هم محکوم کرده بود در بيانيه خود همچنين اضافه کرده است، «مستبدان، غافل از آنند که فرياد انسان‌های مظلوم و ستمديده و آه و درد زجرديدگان و خون‌های به ناحق ريخته شده انسان‌ها گريبان آنها را خواهد گرفت.»

در جريان درگيری های هفته گذشته در استان سين کيانگ ميان مسلمانان اويغور و چينی‌های «هان» که اکثريت جمعيت چين را تشکيل می دهند، تاکنون دست‌کم ۱۸۴ نفر کشته شده اند.

دولت چين که هزاران سرباز را برای برقراری آرامش به شهر ارومچی فرستاده، خشونت‌های استان «سين‌کيانگ» را به «سه نيروی مختلف خارجی » نسبت می‌دهد. اين تعبيری است که مقام‌های چينی برای افراط‌گرايان دينی، جدايی‌خواهان و تروريست‌ها به کار می‌برند.

«اوضاع در سين‌کيانگ عادی است»

روز دوشنبه همچنين آيت الله نوری همدانی يکی ديگر از مراجع تقليد با انتشار بيانيه‌ای ضمن محکوم کردن کشتار مسلمانان در چين از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست در «قبال اين جنايت موضع بگيرد.»

دولت محمود احمدی تاکنون رسماً در باره تحولات چين موضع‌گيری نکرده است. منوچهر متکی، وزير امور خارجه ایران روز يکشنبه در گفت و گوی تلفنی با همتای چينی خود، بدون محکوم کردن اقدامات دولت چين در سرکوب اعتراض مسلمانان، «هر گونه دخالت خارجی با هدف برهم زدن ثبات اين کشور را نادرست» خواند.

وزير خارجه چين نيز به متکی اطمينان داد که وضعيت موجود در استان سين‌کيانگ «عادی» است.

در بيانيه آيت الله نوری همدانی با اشاره به اقدام‌های دولت چين برای کنترل موج اعتراض‌های مسلمانان ايغور آمده است:« دولت چين اين موضوع را يک نزاع قومی قلمداد کرده ولی حمايت از گروه مخالف و کشتار وسيع مسلمانان و تعطيلی مساجد، حاکی از توطئه‌ای ضد مسلمانان است که نبايد مسلمانان و آزاديخواهان در برابر آن ساکت و بی تفاوت باشند.»

در بيانيه اين روحانی بلندپایه و محافظه کار با اشاره به رابطه نزديک ایران با چين آمده است: «هرچند دولت و ملت چين روابط خوبی از لحاظ اقتصادی و سياسی با کشورهای اسلامی دارند ولی اين موضوع هرگز نبايد باعث شود که ما مسلمانان ميان شرق وغرب فرق بگذاريم و در مقابل آن ساکت بمانيم.»

روز يکشنبه آيت الله مکارم شيرازی و صافی‌ گلپايگانی هم ضمن محکوم کردن «کشتار مسلمانان» در چين از دولت نهم خواسته بودند، نسبت به اين رويدادها سکوت نکند.

در اطلاعيه آيت الله مکارم شيرازی از چينی‌های «هان» به عنوان «نژاد پرست» ياد شده و حمايت دولت چين از اين «کمونيست‌ها» برای سرکوب اعتراض مسلمانان تقبيح شده است.

وی همچنين از مسئولان دولت جمهوری اسلامی خواسته است، «در اين مورد سکوت نکنند و موضع قوی مناسبی بگيرند و برادران و خواهران مسلمان خود را تنها نگذارند.»

آيت الله صافی گلپايگانی هم از مجامع بين المللی خواست، وضعيت حقوق بشر در چين را ناديده نگيرند. وی همچنين خواستار موضع گيری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در قبال «کشتار‌ مسلمانان بی‌دفاع چين» شد.

XS
SM
MD
LG