لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

دومین قایقران ایران در آستانه پناهندگی: «خواستم بگویم دروغ می‌گویند»


تیم قایقرانی دراگون بوت مردان ایران در نهمین دوره مسابقات جهانی دراگون بوت در جمهوری چک
تیم قایقرانی دراگون بوت مردان ایران در نهمین دوره مسابقات جهانی دراگون بوت در جمهوری چک

موضوع ناپدید و سپس پناهنده شدن ورزشکاران ملی ایران، تبدیل به سریالی دنباله‌دار شده است. پس از انتشار خبر پناهندگی مینا علیزاده ملی‌پوش تیم قایقرانی دراگون بوت ایران، رسانه‌های خبری در ایران، از ناپدید شدن یک عضو دیگر تیم ملی قایقرانی، سخن گفتند.


مهدی حق‌شمار، عضو تیم ملی قایقرانی در رشته دراگون بوت، روز ۲۲ اوت به همراه تیم، برای شرکت در مسابقات جهانی به جمهوری چک سفر کرد. بعد از پایان مسابقات خبرگزاری‌ها اعلام کردند که وی به همراه تیم به ایران بازنگشته و برخی منابع از سفر وی به آلمان خبر داده بودند.

مسلم جهانگیری سرپرست تیم اعزامی به جمهوری چک نیز در اظهاراتی متناقض گفته بود که این عضو تیم ملی، ممنوع‌الخروج بوده یا وثیقه‌ای ارائه نداده است و همواره، مکان اقامت مهدی حق‌شمار نامعلوم گزارش شده بود.

مهدی حق‌شمار که هم اکنون به عنوان متقاضی پناهندگی در جمهوری چک به سر می‌برد، در گفت‌وگویی با رادیو فردا به شبهات مطرح شده درباره خودش پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای حق‌شمار، پیشتر اظهارات متناقضی از سوی سرپرست تیم اعزامی به جمهوری چک در مورد وضعیت شما مطرح شده بود. در مورد این سخنان چه می‌گویید؟

مهدی حق‌شمار: این صحبتی است که آقای جهانگیری مطرح کرده و گرنه مسئولین دیگر فدراسیون چنین صحبتی نکرده‌اند. مثلاً آقای جهانگیری مسئول قایقرانی کشور است. می‌خواهم بپرسم اصولا تخصص این آقا در کدام رشته ورزشی است...

  • آقای حق شمار امکان دارد اول به این سؤال پاسخ دهید که طرح بحث ممنوع‌الخروج بودن شما و اینکه گفته‌اند شما برای خروجتان وثیقه یا ضمانتی نگذاشته‌اید، از کجا ریشه گرفته است؟

من با ۱۵۰ میلیون ضمانت به مسافرت خارج از کشور آمده‌ام. نه تنها من بلکه تمام بچه‌های تیم باید این ضمانت را تقبل می‌کردند. همه این وضعیت را داشتند. اگر ضمانت را نمی‌گذاشتند اصلاً به خارج از کشور اعزام نمی‌شدند. این قانون تیم قایقرانی است. حتی از اداره ثبت و اسناد شهری که ملک در آن قرار داشت استعلام می‌کردند که آیا زمینی یا ملکی که برای وثیقه گذاشته‌اید چقدر ارزش قیمتی دارد.

موضوع ممنوع‌الخروج بودن من از ایران دروغ است. کمی مانده به اعزام تیم، اعتبار پاسپورت من تمام شده بود. خیلی راحت پاسپورتم را عوض کردم به سفارت جمهوری چک رفتم. مصاحبه دادم و ویزا گرفتم و به خارج از ایران آمدم. هیچ مشکلی برای خروج من ایجاد نشده بود.

  • شما تا امروز با هیچ رسانه‌ای در این مورد گفت‌وگو نکرده‌اید و همواره موضوعی که رسانه‌های داخلی و خبرگزاری‌ها عنوان می‌کردند این بود که وضعیت دومین نفر از تیم قایقرانی دراگون بت ایران همچنان در پرده ابهام است،‌ امروز به چه دلیل شما تصمیم گرفتید پای صحبت با یک رسانه بنشینید و بگویید که کجا هستید و موقعیت خودتان را در جمهوری چک تشریح کنید؟

ناراحتی من از این نیست که دولت یا فدراسیون قایقرانی در موردم چه اظهار نظری کرده است. این اصلاً برایم مهم نبود. می‌دانستم که آقای جهانگیری در این مورد حتماً دروغ می‌گوید. انتظار داشتم که برداشت مردم هم این باشد که این آقا در مورد من دروغ می‌گوید.

ولی وقتی دیدم که در برخی از نظرسنجی‌ها در سایت‌های خبری،‌ یکسری افراد واقعاً نسبت به این ماجرا بی‌محبتی کرده بودند و نظراتی داده بودند که صحبت‌های آقای جهانگیری را تأیید می‌کرد که مثلاً این آقا که ورزشکار تیم ملی است چرا به اروپا پناهنده شده تصمیم به این مصاحبه گرفتم.

  • شما الان نمی‌خواهید به این چرایی پاسخ دهید؟ اینکه به هر حال چرا به ایران برنگشتید و اینجا ماندید؟

من در این مصاحبه فقط می‌خواستم صحبت‌های آقای جهانگیری را تکذیب کنم. او واقعاً دروغ می‌گوید و تا زمانی که امثال آقای جهانگیری در سیستم ورزش ایران هستند،‌ امثال کسانی مثل مهدی حق‌شمار،‌ مینا علیزاده و امثال این افراد باز هم به اروپا پناهنده خواهند شد. باز هم شما خواهید دید.

از این پس با این فشارهایی که به ورزشکاران کشور وارد می‌کنند بیشتر هم خواهد شد. مسئولین کشور اگر واقعاً ورزش ایران را دوست دارند و نگران سرنوشت ورزش کشور هستند و خواهان پیشرفت آنند، باید چنین افرادی را از ورزش ایران کنار بگذارند. چون این افراد نه تنها تخصصی در مورد ورزش ندارند بلکه باعث افت ورزش کشور هم می‌شوند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG