لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

تهدید خانواده‌های دانشجویان بازداشت‌شده دفتر تحکیم وحدت


سه فعال دانشجویی بازداشت‌شده؛ از چپ: علیرضا کیانی، محسن برزگر و علی قلی‌زاده
سه فعال دانشجویی بازداشت‌شده؛ از چپ: علیرضا کیانی، محسن برزگر و علی قلی‌زاده
خانواده‌های چهار دانشجوی بازداشت‌شده دفتر تحکیم وحدت می‌گویند که از سوی اداره اطلاعات و مأموران امنیتی، تهدید شده‌اند که درباره بازداشت فرزندانشان اطلاع‌رسانی نکنند.

سایت خبری دانشجویان ایران، دانشجونیوز، گزارش می‌دهد که اداره اطلاعات مازندران مرتضی کیانی، برادر علیرضا کیانی، عضو منتخب دفتر تحکیم وحدت را که هفته گذشته بازداشت شد، دستگیر و خانواده او را تهدید کرده‌اند.

خانواده محسن برزگر، دانشجوی زندانی دفتر تحکیم وحدت هم اطلاع داده‌اند که مأموران اداره اطلاعات شهرستان بابل آنها را تلفنی تهدید کرده‌اند.

به خانواده‌های اعضای بازداشت‌شده دفتر تحکیم وحدت گفته شده در صورت مصاحبه یا اطلاع‌رسانی از وضعیت فرزندانشان، به آنها اجازه ملاقات یا تماس تلفنی با دانشجویان بازداشت شده را نخواهند داد.

محمد قلی‌زاده، پدر علی قلی‌زاده، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که از پسرش خبری ندارد و در مراجعاتی که به زندان داشته، هیچ پاسخ روشنی از سوی مسئولان به او داده نشده‌است.

آقای قلی‌زاده می‌گوید: «من هیچ اطلاعی از پسرم که مریض بود ندارم. نمی‌دانم به چه عنوان ۱۰ روز است که از پسرم بی‌خبرم. حق اولیه من است که از پسرم خبر داشته باشم و بدانم کجاست.»

آقای قلی‌زاده همچنین می‌گوید به دادگاه مشهد مراجعه کرده و از قاضی پرسیده است که پسرش کجاست و قاضی به او گفته که علی قلی‌زاده را به زندان اوین در تهران فرستاده‌اند.

سه مأمور امنیتی روز ۱۵ آبان جاری با در دست داشتن حکم بازداشت علی قلی‌زاده به منزل پدری او در مشهد رفتند و با ابلاغ حکم دادستانی انقلاب مشهد او را بازداشت کردند.

محمد قلی‌زاده، پدر علی قلی‌زاده به رادیو فردا می‌گوید که زمان بازداشت پسرش در منزل نبوده و می‌افزاید: «من سر کار بودم. از خانه به من زنگ زدند. تا به خانه رسیدم، پسرم را برده بودند. همسرم می‌گوید از مأموران امنیتی پرسیده است که به چه اتهامی علی را می‌برند، آنها فقط گفته بودند که حکم بازداشت علی را دارند.»

محمد قلی‌زاده می‌گوید که برای پیگیری وضعیت پسرش به دادگاه مشهد رفته و می‌افزاید: «من واقعاً نمی‌دانم با چه کسی به عنوان حامی صحبت کنم. جرئت اینکه حرف دلم را بزنم ندارم. به قاضی گفتم چرا با اینکه ۱۰ روز از بازداشت علی می‌گذرد به ما اجازه شنیدن صدای پسرمان را نمی‌دهید. پسرم بیمار است. ناراحتی معده دارد. من دارم از بین می‌روم.»

علی قلی‌زاده سال گذشته از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد. او ۱۸ تیرماه ۸۷ هم توسط اداره اطلاعات مشهد بازداشت شده بود.

علی قلی‌زاده، علیرضا کیانی، محسن برزگر و محمد حیدرزاده چهار عضو منتخب شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هستند که با گذشت چند روز از دستگیری آنها هنوز هیچ خبری از وضعیت سلامتی آنها به خانواده هایشان داده نشده است.

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای که به دنبال بازداشت این چهار دانشجو منتشر کرد، اعلام کرد که نهادهای امنیتی فشار و تهدیدهای فراوانی برای عدم برگزاری این انتخابات اعمال کرده‌اند.

نسیم سرابندی، فعال دانشجویی که از اعضای فعال دفتر تحکیم وحدت بوده، در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید فشاری که بر دفتر تحکیم وحدت برای برگزاری انتخابات می‌آید پیش از این هم سابقه داشته و می‌افزاید: «دو سری ما تلاش می‌کردیم انتخابات برگزار کنیم ولی هر بار با بازداشت اعضای دفتر تحکیم وحدت روبه‌رو شدیم. فکر می‌کنم این مسئله برای همه تشکل‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در ایران اتفاق افتاده است. من فکر می‌کنم این قضیه غیر از مسئله انتخابات که موضوعی مهم و حیاتی برای این اتحادیه است، مسئله فعالیت‌های دفتر تحکیم وحدت هم هست.»

نسیم سرابندی همچنین به وضعیت نامناسب دانشجویان زندانی در زندان اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرایط این دانشجویان در زندان هر روز بدتر می‌شود و تماس‌های تلفنی آنها قطع می‌شود. برای مثال بهاره هدایت از بند عمومی به بند متادون منتقل شده است تا کنترل بر او بیشتر شود. حسن اسدی زیدآبادی در بند ۳۵۰ اوین چندین ماه است که با خارج از زندان تماس تلفنی نداشته. مجید دری و ضیاء نبوی تبعید شده‌اند. شبنم مددزاده و مجید توکلی به زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند. به این فشار روز به روز افزوده می‌شود. بقیه اعضای دفتر تحکیم وحدت هم به صورت مستمر احضار و تهدید می شوند که هیچ فعالیتی نداشته باشند. این فشارها به خاطر موضع‌گیری‌های دفتر تحکیم وحدت و بیانیه‌های این دفتر به خاطر مناسبت‌های مختلف به ویژه برخورد با دانشگاه‌ها است.»

نسیم سرابندی، فعال دانشجویی معتقد است فضای دانشگاه‌ها هم هر روز محدودتر و بسته‌تر می‌شود و اجازه تشکل‌یابی و فعالیت به دانشجویان در فضای دانشگاه‌ها داده نمی‌شود.

شورای دفاع از حق تحصیل، هم با انتشار بیانیه‌ای دستگیری چهار دانشجوی عضو دفتر تحکیم وحدت را محکوم کرده و نوشته است: چه کسی گفته است که با دستگیری این دانشجویان که تنها بخشی از ملت آگاه و معترض ایران هستند، فریادهای آزادی‌خواهانه جنبش دانشجویی در گلوها شکسته می‌شود و اوضاع به کام بانیان این بازداشت‌ها خواهد بود؟

شورای دفاع از حق تحصیل می‌افزاید: «پروژه شکست خورده اختناق» که همه ساله در آستانه روز دانشجو با دستگیری فعالان سیاسی و دانشجویی سعی در برقراری نظم پادگانی در دانشگاه‌ها دارد، این بار هم گسترده‌تر و رسواتر از همیشه سناریوهای نخ‌نما شده خود را اجرا می‌کند. اما فریاد حق‌طلبی را سکوتی نیست.
XS
SM
MD
LG