لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

وزیر خارجه روسیه : از رفتار ایران دلسرد شده‌ایم


سرگئی لاوروف در پارلمان اروپا دراستراسبورگ فرانسه؛ پنجشنبه ۲۹ آوریل
سرگئی لاوروف در پارلمان اروپا دراستراسبورگ فرانسه؛ پنجشنبه ۲۹ آوریل
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با بیان اینکه ایران تاکنون سیاستی «دلسرد» کننده در برنامه هسته‌ای‌اش در پیش گرفته، اظهار داشت که چه بسا تحریم ایران «اجتباب‌ناپذیر» باشد.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ گفت: «ایران یک شریک دشوار است و ما از اینکه ایران به طور سازنده‌ای به پیشنهاد‌هایی که بارها عرضه‌شده، پاسخ نداده است، دلسرد شده‌ایم.»

سرگئی لاوروف در عین حال گفت: «نمونه‌های اندکی وجود دارد که در آن تحریم‌ها واقعا نتایج مثبتی داشته‌اند.»


وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد که با این حال در مورد ایران، «چه بسا تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر باشند، و بر عهده شورای امنیت خواهد بود که در مورد این تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند.»

سرگئی لاوروف افزود: «در این صورت، تنها هدف، باید این باشد که ایران را وادار کند همه مشکلات برنامه هسته‌ای‌اش را حل کند .. نه اینکه هدف تحریم‌ها از پا درآوردن ایران باشد که در آن صورت موجب بحران انسانی خواهد شد.»

وزیر خارجه روسیه در واکنش به پرسش یک نماینده سوئدی که از میزان احتمال حمله به ایران پرسیده بود به شدت با اقدام نظامی علیه ایران مخالفت کرد و پیامدهای این اقدام را «فاجعه‌بار» دانست.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «اینکه بگوییم زمان آن است که درمقابل ایران به زور متوسل بشویم، برای من کاملا غیرقابل قبول است.»

در این هفته، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، یکی از تندترین انتقادهای خود علیه تهران را مطرح کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «تاکنون ایران درک مناسبی ازخود نشان نداده و غیرمسئولانه رفتار کرده است....اگر این وضع ادامه پیدا کند، ما هیچ چیز و از جمله تحریم‌ها را کنار نمی‌گذاریم.»

دمیتری مدودف که با یک شبکه دانمارکی مصاحبه می‌کرد افزود: «البته تحریم‌ها در ماهیت خود بد هستند چرا که به ندرت نتیجه‌ای دارند. اما هنگامی که همه دیگر ابزار‌های نفوذ بی‌اثر ماند، ما چاره‌ای دیگری نداریم.»

روسیه و چین که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند موضعی متفاوت با آمریکا، فرانسه و بریتانیا درباره تحریم‌های ایران اتخاذ کرده‌اند.

در حالی که که قدرت‌های غربی و در راس آنها آمریکا خواهان اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران هستند، چین تاکنون در مواضع رسمی خود با تحریم‌ها مخالفت کرده‌ است و روسیه نیز خواهان کم شدن از شدت تحریم‌ها علیه ایران شده است؛ روسیه می‌گوید تحریم‌ها باید «هوشمند» باشند تا مردم ایران از این رهگذر متضرر نشوند.
XS
SM
MD
LG