لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

سازمان ملل خواستار حل مشکل «نژادپرستی» در نیروهای پلیس فرانسه شد


اعتراضات فرانسه به قتل یک نوجوان در یکی از حومه‌های مهاجرنشین پاریس
اعتراضات فرانسه به قتل یک نوجوان در یکی از حومه‌های مهاجرنشین پاریس

با تداوم اعتراضات در فرانسه، در پی کشته شدن یک نوجوان به دست نیروهای پلیس، سازمان ملل متحد خواستار حل مشکل «نژادپرستی» در میان نیروهای پلیس این کشور شد.

راویانی شمداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه نهم تیر در یک نشست خبری در مقر این کمیساریا در ژنو سوئیس گفت: «اکنون زمان آن است که کشور [فرانسه] به طور جدی به مسائل عمیق نژادپرستی و تبعیض نژادی در میان مجریان قانون رسیدگی کند.»

در داخل فرانسه نیز در حالی که نیروهای راستگرا و مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی این کشور از نیروهای پلیس حمایت کرده‌اند، احزاب چپ و سبزها آنچه را «مشکل نژادپرستی» در صفوف نیروهای امنیتی فرانسه خوانده‌اند، محکوم کردند.

یانیک ژادو، از حزب «اروپای اکولوژی» و نماینده فرانسه در پارلمان اروپا گفت: «این دولت نسبت به رفتار غیرقابل قبول پلیس خیلی از خود راضی است.»

او افزود: «نژادپرستی در جامعه وجود دارد، نژادپرستی در پلیس وجود دارد، این بدیهی است.»

اعتراضات فرانسه خسارت‌های زیادی را در شهرهای مختلف این کشور بر جا گذاشته است
اعتراضات فرانسه خسارت‌های زیادی را در شهرهای مختلف این کشور بر جا گذاشته است

ژان لوک ملانشون، رهبر مهم‌ترین حزب چپگرای فرانسه نیز در توییتی نوشت: «بس است! این قتل‌ها اقتدار دولت را درگیر می‌کند! این پلیس باید کاملاً بازنگری شود، قاتلانش مجازات شوند.»

نمایندگان حزب «فرانسه نافرمان» در پارلمان فرانسه در ماه دسامبر گذشته درخواست یک «کمیسیون تحقیق پارلمانی در مورد افزایش مرگ و میر در پی امتناع از رعایت قانون» را کرده بودند.

فرانسه در دهه‌های اخیر چندین بار صحنه اعتراضاتی مشابه با اعتراضات کنونی بوده است و تاکنون چندین جوان که اغلب از خانواده‌های مهاجر بودند در جریان بازداشت یا بازرسی‌های پلیس فرانسه کشته شده‌اند.

سه‌شنبه این هفته نیز پلیس فرانسه یک راننده نوجوان را در یکی از حومه‌های مهاجرنشین پاریس به ضرب گلوله کشت.

اعتراضات فرانسه
اعتراضات فرانسه

قتل این نوجوان که فقط اسم کوچکش علنی شده (نائل)، پس از توقف خودرو او در یک ایست بازرسی پلیس در منطقه نانتر حومه غربی پاریس اتفاق افتاد.

بر اساس اعلام دستگاه قضایی فرانسه، این نوجوان در خط ویژه اتوبوس در حال رانندگی با سرعت زیاد بود و پشت چراغ قرمز هم توقف نکرد و پلیس به همین دلیل او را متوقف کرده بود.

انتشار فیلم قتل این نوجوان موجی از خشم را در فرانسه ایجاد کرده و جوانان خانواده‌های کم‌درآمد که معمولا در شهرک‌هایی ساکن هستند که پروژه‌های دولتی مسکن اجتماعی در آن‌ها اجرا شده، دست به اعتراض زدند.

دستگاه قضایی فرانسه اعلام کرده که پلیس ضارب را به «قتل عمد» متهم کرده است.

قتل این نوجوان، همچنین انتقادها از بازرسی‌های پلیس از خودروها را افزایش داده است. در سال گذشته میلادی، رکورد کشته‌شدن افراد پس از امتناع از بازرسی‌های پلیس در جاده‌ها و خیابان‌ها شکسته شد و به سیزده نفر رسید.

همچنین در سال‌های اخیر انتقادها از عملکرد پلیس فرانسه در مواجهه با تظاهرات مخالفان دولت افزایش یافته است.

در جریان تظاهرات «جلیقه‌زردها»، پلیس فرانسه متهم شده بود که علیه معترضان بیش از حد به زور متوسل شده است.

در جریان تظاهرات فرانسوی‌ها علیه اصلاحات قانون بازنشستگی نیز، روزنامه لوموند گزارشی را درباره استفاده غیرمجاز پلیس فرانسه از برخی سلاح منتشر کرد.

با این حال، احزاب راستگرا که حامی اقتدار دولت در مواجهه با تظاهرات و آشوب‌ها هستند، در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که برخورد با پلیس خاطی، به معنی ضرورت تغییر در حمایت از کسانی نیست که از مردم در برابر بی‌نظمی‌ها و ناامنی‌ها محافظت می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG