لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

رئیس پدافند غیرعامل ایران خواستار کنترل شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران شد


غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، کنترل شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران را «یک ضرورت» دانسته است.
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، کنترل شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران را «یک ضرورت» دانسته است.

همزمان با برگزاری «رزمایش پرتوی» در استان بوشهر، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران گفته است «کنترل شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران یکی از ضرورت‌هایی ست که باید مورد توجه قرار گیرد».

در ادامه انتقادهای پرشمار مقام‌های جمهوری اسلامی که خواستار اِعمال محدودیت‌های بیشتر بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شده‌اند، غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل ایران، روز یکشنبه هشتم اردیبهشت گفت: «شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران مردم را علیه دولت تحریک می‌کنند و سیستم اجرایی را زیر فشار قرار می‌دهند که باید کنترل شود».

آقای جلالی ضمن تأکید بر «اهمیت اطلاع‌رسانی در رزمایش‌ها و پیش‌بینی امکانات خاص برای آن»، «کنترل شبکه‌های اجتماعی در زمان بحران» را یک ضرورت دانست و تأکید کرد که نوع مدیریت‌ها باید طوری طراحی شود که «در مقابل هر تکانه‌ای بتوان روی پای خود ایستاد».

اظهارات رئیس پدافند غیرعامل در آغاز «رزمایش پرتوی» در استان بوشهر ایراد شده است.

مقام‌های این رزمایش توضیحی درباره معنای «رزمایش پرتوی» نداده‌اند اما تصاویر مربوط به رزمایش‌های پیشین، از جمله رزمایش چهار سال پیش در تهران، نشان می‌دهد که احتمالا منظور مقابله با پرتوهای رادیواکتیو است.

در سال‌های گذشته چندین «رزمایش پرتوی» در استان‌های مختلف ایران برگزار شده و به گفته عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر و رئیس قرارگاه این دوره از رزمایش، علت انتخاب استان بوشهر وجود تنها نیروگاه اتمی کشور و همچنین تأمین ۷۱ درصد گاز کشور در این استان است.

غلامرضا جلالی نیز علت برگزاری این رزمایش در استان بوشهر را «نقش پراهمیت این استان در تأمین انرژی کشور» و «راهبردی بودن حوزه انرژی» ذکر کرد.

به گفته رئیس پدافند غیرعامل، نخستین مرحله از این رزمایش روز یکشنبه با «رزمایش دور میزی و ستادی» در استانداری بوشهر انجام شد.

حسین ناظر، مدیرکل صدا و سیمای بوشهر نیز که ریاست کارگروه اطلاع‌رسانی این رزمایش را برعهده دارد، گفته است: برای مدیریت افکار عمومی تدابیر لازم اندیشیده شده است.

نهادهای بین‌المللی همواره از وجود سانسور، سرکوب اهالی رسانه و فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران به شدت انتقاد کرده‌اند و در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان نیز ایران با شش رده تنزل نسبت به سال قبل، به جایگاه ۱۷۰ سقوط کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز بهمن‌ماه گذشته با تأکید بر اینکه «در کشور رسانه آزاد نداریم» گفته بود: «در فیلترینگ اشتباه کردیم».

با این حال حدود سه ماه پیش گزارش‌هایی منتشر شد که دولت روحانی به مدت دو ساعت «رزمایش قطع اینترنت» برگزار می‌کند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از این نام‌گذاری به شدت انتقاد کرد و آن را «ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم» خواند، بر اصل ماجرا که او آن را «بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌ها» خواند تأکید کرد.

با این حال دامنه انتقادهای مقام‌های جمهوری اسلامی از آزادی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هر روز گسترده‌تر می‌شود. محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، گفته است «اگر فضای مجازی مدیریت نشود، وضع‌مان بدتر می‌شود».

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، نیز بارها اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را «لجن‌زار» و «محیط فساد» خوانده و بهمن‌ماه گذشته نیز گفته بود «اکثر طلاق‌ها» و «اکثر بدآموزی‌ها و انحرافات» در ایران «مرتبط با وسوسه‌های فضای مجازی است».

در تازه‌ترین مورد نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه با اشاره به تصاویری که «قاتل» طلبه همدانی از خود در اینستاگرام منتشر کرده، از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی به شدت انتقاد کرد و «ناامن شدن» فضای مجازی را موجب «زیان مردم» دانست.

وزارت خارجه آمریکا چند ماه پیش، به مناسبت چهل سالگی انقلاب بهمن ۵۷، در رشته توئیتی با عنوان «چهل سال شکست» بخشی از اقدامات جمهوری اسلامی در سرکوب رسانه‌ها و محدود کردن اینترنت در ایران را یادآوری کرده بود.

منابع: ایرنا، تسنیم، باشگاه خبرنگاران جوان، توئیتر و رادیو فردا /ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG