لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

معاون اول رئیس‌جمهور ایران: صادرات نفت به بخش خصوصی سپرده می‌شود


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، در همایشی به مناسبت «روز صنعت و معدن» سخنرانی کرد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، در همایشی به مناسبت «روز صنعت و معدن» سخنرانی کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به اینکه «هدف اول آمریکا نفت است»، از تصمیم دولت جمهوری اسلامی برای عرضه نفت در بورس داخلی خبر داد و گفت: بخش خصوصی می‌تواند نفت را از بورس خریداری و صادر کند.

اسحاق جهانگیری روز یکشنبه دهم تیرماه در یک همایش اقتصادی گفت: «نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند به طور شفاف نفت بخرد و صادر کند».

این مقام ایرانی اشاره‌ای به جزئیات عرضه نفت در بازار بورس و صدور آن توسط بخش خصوصی نکرد. بنابر قانون ملی شدن صنعت نفت که اسفند ۱۳۲۹ به تصویب مجلسین وقت رسید، تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری نفت در دست دولت ایران است.

با این حال گزارش‌هایی درباره دخالت افراد و نهادهای غیررسمی در دور زدن تحریم‌های دهه ۱۳۸۰ علیه ایران و فروش نفت منتشر شده است و به گفته وزیر نفت ایران، یکی از اتهام‌های بابک زنجانی این است که او بیش از دو میلیارد دلار حاصل از فروش نفت را به خزانه دولت واریز نکرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در سخنان روز یکشنبه‌اش با تأکید بر اینکه آمریکا «می‌خواهد نفت ایران فروش نرود»، چنین کاری را «غیرممکن» خواند و گفت اقدامات اخیر «برای جنگ روانی» بوده است.

دولت آمریکا می‌گوید در تلاش است که کشورهای خریدار نفتِ ایران را قانع کند که واردات نفت از ایران را از روز چهارم نوامبر، ۱۳ آبان، به صفر برسانند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه گفت‌وگوهایی جداگانه با خریداران نفت ایران در جریان است، هدف از این اقدام را در راستای «وادار کردن ایران به تغییر رفتارهای تهدیدآمیزش» ذکر کرد.

آقای جهانگیری روز یکشنبه «جلوگیری از فروش نفت ایران» را «ناشدنی» خواند اما در عین حال گفت: «به همین دلیل به سمت سعودی‌ها رفتند تا اگر نفت ایران کم شد اتفاقی در بازار نفت آنها نیفتد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، یک روز پیشتر خبر داد که برای مقابله با آشفتگی‌ها در ایران و ونزوئلا، پادشاه عربستان سعودی پذیرفته است که تولید نفت این کشور افزایش یابد.

با این حال معاون اول حسن روحانی گفته است هر کشوری که بخواهد جای ایران را در بازار نفت بگیرد، «به ملت ایران و فضای بین‌المللی خیانت کرده و روزی تقاص این خیانت را خواهد داد».

صادرات نفت‌وگاز یکی از عمده‌ترین منابع درآمد دولت ایران به شمار می‌رود و در لایحه بودجه امسال، بخش عمده‌ای از درآمدهای دولت از محل فروش نفت‌وگاز در نظر گرفته شده است.

رضا تقی‌زاده، تحلیلگر سیاسی، به رادیو فردا می‌گوید نفت ایران «بزرگ‌ترین قربانی برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی» بوده است.

به گفته آقای تقی‌زاده، با اجرای تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تر آمریکا، اگرچه صادرات نفت ایران قطع نخواهد شد ولی می‌تواند به سطح ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و این کاهش شدید درآمدهای ارزی ایران «اقتصاد بحران‌زده کشور را بحرانی‌تر از پیش خواهد ساخت».

از سوی دیگر خبرگزاری فارس به نقل از ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، گزارش داده است که سال گذشته درآمد حاصل از فروش نفت به ۵۰ میلیارد دلار رسید.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، فرانسه، آسوشیتدپرس، فارس و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG