لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

بارزانی موضوع کناره‌گیری خود از قدرت را تأیید کرد


مسعود بارزانی از پارلمان اقلیم کردستان عراق خواسته است تا اقداماتی را برای پر کردن خلأ قدرت انجام دهد.
مسعود بارزانی از پارلمان اقلیم کردستان عراق خواسته است تا اقداماتی را برای پر کردن خلأ قدرت انجام دهد.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز یکشنبه هفتم آبان، قصد خود برای استعفا از سمتش در روز چهارشنبه دهم آبان را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ او همچنین از پارلمان اقلیم کردستان عراق خواست تا اقداماتی را برای پر کردن خلأ قدرت انجام دهد.

حزب دموکرات کردستان عراق که مسعود بارزانی ریاست آن را بر عهده دارد،‌ اعلام کرد که او در نامه به مجلس اقلیم کردستان عراق گفته است دوره ریاست خود را تمدید نخواهد کرد.

آقای بارزانی در عین حال تأکید کرده که به عنوان پیشمرگه خواهد ماند.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اقلیم کردستان عراق نوشته بود که مسعود بارزانی پس از روز چهارشنبه قصدی برای تصدی ریاست اقلیم کردستان ندارد.

منبع رویترز که نامی از او برده نشده، همچنین گفته بود مسعود بارزانی در نامه‌ای که به پارلمان کردستان عراق فرستاده تقسیم اختیارات ریاست بر این اقلیم را تبیین کرده و این موضوع روز یکشنبه در پارلمان اقلیم کردستان به بحث گذاشته خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشته بود که مسعود بارزانی پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز سوم مهر برای کناره‌گیری تحت فشار بوده است. این همه‌پرسی منجر به ایجاد بحران عمیق میان بغداد و اربیل شد.

دولت مرکزی عراق، با رد همه‌پرسی اقلیم کردستان آن را مغایر قانون اساسی دانسته و از دیگر همسایه‌های این اقلیم و کشورهای جهان خواسته بود ارتباط خود را با این اقلیم قطع کنند.

در این میان،‌ اقلیم کردستان با اوج‌گیری بحران تسلط خود بر استان نفت‌خیز کرکوک را از دست داد و بغداد به طور مستقیم اداره این منطقه را به‌دست گرفت.

پس از آنکه اقلیم کردستان کنترل خود بر کرکوک را از دست داد، حزب اپوزیسیون گوران، از مسعود بارزانی خواسته بود از مقام خود کناره‌گیری کند.

پیشتر قرار بود که انتخابات پارلمان اقلیم و ریاست اقلیم کردستان روز چهارشنبه برگزار شود که پس از دست رفتن کرکوک به تعویق افتاد.

دوره ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان سال ۲۰۱۳ پایان یافت اما برای دو سال تمدید شد تا اینکه اوضاع منطقه با حملات گروه داعش در سال ۲۰۱۴ و تسخیر بخش وسیعی از عراق بحرانی شد.

XS
SM
MD
LG