لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

دولت ژاپن طرح اعزام نیروی نظامی به دریای عمان را تصویب کرد


مقام‌های ژاپنی می‌گویند برای امنیت دریانوردی اقدام به اعزام نیرو نظامی کرده‌اند. ایران بارها اعلام کرده مخالف حضور «نیروهای خارجی» است
مقام‌های ژاپنی می‌گویند برای امنیت دریانوردی اقدام به اعزام نیرو نظامی کرده‌اند. ایران بارها اعلام کرده مخالف حضور «نیروهای خارجی» است

دولت ژاپن اعلام کرده است طرح اعزام یک ناوشکن و دو هواپیمای گشتی برای تامین امنیت دریانوردی کشتی‌های ژاپنی در منطقه دریای عمان را تصویب کرده است.

یوشیهیده سوگا، دبیر هیات دولت ژاپن روز جمعه شش دی‌ماه با اعلام این خبر گفت که ۱۵۰ نیروی دریایی ژاپن هم در این ماموریت به این منطقه اعزام می‌شوند.

او اقدام ژاپن را کمک به «صلح و ثبات» در خاورمیانه خواند و گفت نیروهای اعزام‌شده در صورت بروز خطر، اجازه اقدامات دفاعی نظامی خواهند داشت.

به دنبال حملات به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری، نگرانی‌هایی در خصوص تامین امنیت کشتیرانی در این منطقه حساس مطرح شد.

ژاپن و کشور های غربی ایران را به دست داشتن در این حملات سال جاری متهم می‌کنند، اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

با افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت دریانوردی در خلیج فارس و دریای عمان، آمریکا از جامعه جهانی خواست تا وارد ائتلاف نیروی دریایی به رهبری ایالات متحده در خلیج فارس شوند. دولت ژاپن گفته است به این ائتلاف نمی‌پیوندد و به طور مستقل عمل می‌کند.

مقام‌های وزارت خارجه ایران با طرح ژاپن مخالفت کردند ولی در جریان سفر حسن روحانی به توکیو، رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند که دولت ژاپن طرح اعزام شماری از ملوانان نیروی دفاعی خود به خاورمیانه را با رئیس‌جمهوری اسلامی در میان گذاشته و تهران مخالفتی با آن نکرده است.

با این حال، سفارت ایران در ژاپن روز جمعه شش دی ماه در اکانت توییتر خود به تایید طرح ژاپنی‌ها واکنش نشان داد و نوشت: « حضور نیروهای خارجی در جهت صلح و ثبات و امنیت منطقه ارزیابی نمی شود».

در جریان تشدید تنش بین ایران و آمریکا، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن کوشید در این زمینه میانجیگری کند. او به همین جهت به تهران سفر کرد، اما در همان زمان یک کشتی ژاپنی در منطقه دریای عمان هدف قرار گرفت.

با وجود ناکامی نخست‌وزیر ژاپن در میانجی‌گری، شینزو آبه از حسن روحانی برای سفر به ژاپن دعوت کرد که از نظر تحلیل‌گران این سفر نیز در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک ژاپن است.

در این سفر که هفته گذشته انجام شد، نخست‌وزیر ژاپن، روز ۲۹ آذر در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، خواستار ایفای «نقشی سازنده» از سوی ایران در صلح و ثبات منطقه شد و گفت کشورش برای کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه همه توان خود را به کار خواهد گرفت.

ژاپن یکی از مشتریان نفتی مهم در خاورمیانه است و ۹۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از این منطقه تامین می‌کند. دولت ژاپن که یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران بود به دنبال بازدگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، خرید نفت از ایران را قطع کرد.

XS
SM
MD
LG