لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

مکرون از شکست نظامی گروه داعش در چند هفته آینده خبر داد


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه همزمان با تشریح طرح‌های خود برای تقویت قدرت نظامی فرانسه گفت که گروه حکومت اسلامی، داعش، در چند هفته آینده از نظر نظامی در سوریه و عراق شکست خواهد خورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای مکرون روز جمعه روی عرشه یک کشتی نظامی در بندر تولون در جنوب فرانسه گفت: «در نتیجه تلاش‌های کشورهای درگیر در این نبرد، سازمان نظامی گروه داعش در عراق و سوریه کاملاً شکست خورده است».

او افزود «اطمینان دارم که در هفته‌های آینده ما در میدان نبردهای زمینی نیز به موفقیت کامل خواهیم رسید».

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین یادآور شد که «پس از سال‌ها جنگ و بحران اکنون می‌خواهیم تعهد کامل خود همراه با متحدان را برای ایجاد ثبات، بازسازی و کمک به مردم این مناطق اعلام کنیم».

گروه داعش که اکنون اکثر رهبران و پیکارجویانش در حال فرار هستند، تقریباً تمامی مناطق تحت کنترل خود در سوریه و عراق را از دست داده است.

فرانسه به تازگی دو فروند از مجموع ۱۲ فروند جنگنده رافائل خود را از منطقه عملیاتی خارج کرده ولی هنوز هم حدود هزار و ۲۰۰ نفر از پرسنل نظامی این کشور در چهارچوب ائتلاف بین‌المللی برای نبرد با داعش مشغول انجام وظیفه هستند.

آقای مکرون افزود هر چند کارزار نظامی ادامه خواهد یافت ولی فرانسه در سال جدید بخش زیادی از کمک‌های خود را با نیازهای بازسازی و توسعه انطباق خواهد داد. او جزئیات این سیاست را اعلام نکرد.

دولت فرانسه بودجه نظامی خود را حدود ۱.۸ میلیارد یورو افزایش داده و در سال جدید این بودجه ۳۴.۲ میلیارد یورو خواهد بود.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین بر تعهد خود برای رساندن بودجه دفاعی فرانسه به مرز دو درصد از تولید ناخالص ملی کشور تأکید کرده است. حد نصابی که سازمان ناتو از سال‌ها پیش برای بودجه دفاعی کشورهای عضو پیمان تعیین کرده بود.

به گفته آقای مکرون، افزایش بودجه نظامی فرانسه، از جمله «نوسازی» زرادخانه هسته‌ای این کشور را طی ۵ سال دوران ریاست جمهوری او شامل می‌شود و او قدرت بازدارنده هسته‌ای را «زیربنای استراتژی دفاعی فرانسه طی ۵۰ سال گذشته» توصیف کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG