لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

ظریف: «برای ایران‌هراسی، تورات را هم تحریف می‌کنند»


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توئیت خود تأکید کرده است پادشاهان ایرانی بودند که یهودیان را نجات دادند.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توئیت خود تأکید کرده است پادشاهان ایرانی بودند که یهودیان را نجات دادند.

خبرگزاری رسمی ایرنا گزارش داد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اظهارات اخیر همتای آمریکایی‌اش، مایک پومپئو، را «ایران‌هراسی» و «تحریف تورات» خواند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی مسیحیان (سی‌بی‌ان) گفته بود به عنوان یک مسیحی اعتقاد دارد که شاید دونالد ترامپ را خداوند برای نجات مردم یهود از تهدید ایران فرستاده باشد.

با این حال در توئیت محمدجواد ظریف اشاره‌ای به نام مایک پومپئو یا هیچ مقام دیگر آمریکایی یا اسرائیلی نشده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتش که صبح شنبه منتشر شد نوشت متن تورات نشان می‌دهد که «یک پادشاه ایرانی یهودیان را از بردگی در بابل نجات داد»، «یک پادشاه دیگر ایران یهودیان را از نسل‌کشی نجات داد»، و «تشویق‌کنندگان نسل‌کشی یهودیان نیز ساکنان صحرای نگب بودند و نه ایرانیان».

در روزهای اخیر که رئیس جمهوری آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت و وزیر خارجه او، مایک پومپئو، سفری دو روزه به اسرائیل داشت، مقام‌های دو کشور چندین بار به دشمنی جمهوری اسلامی با اسرائیل اشاره کردند.

از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه گفت: ۲۵۰۰ سال پیش، پارسی‌هایی دیگر خواستند ملت یهود را از بین ببرند و نتوانستند؛ امروز هم تلاش پارسی‌ها به رهبری خامنه‌ای برای از بین بردن ملت و دولت یهود باز هم شکست خواهد خورد.

مایک پومپئو که در این کنفرانس خبری مشترک حضور داشت واکنشی به این بخش از گفته‌های بنیامین نتانیاهو نشان نداد اما او بعدتر در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌ان به طور تلویحی با این اظهارات اعلام موافقت کرد.

مجریان این شبکه از آقای پومپئو پرسیدند: آیا می‌توان گفت که پرزیدنت ترامپ، درست مثل ملکه اِستر، در این زمان خاص [مصادف با جشن پوریم] برای نجات ملت یهود پا پیش گذاشته است؟

مایک پومپئو در پاسخ گفت: «به عنوان یک مسیحی، مسلما باور دارم که این ممکن است».

در روایت‌های یهودی و از جمله تومار «اِستر»، هدسه یا اِستر همسر یهودی خشایارشا است اما هامان، وزیر خشایارشا، از آنها کینه به دل می‌گیرد و با کین‌توزی او، سرانجام هامان به دستور پادشاه به دار آویخته می‌شود اما اِستر فرمانی از شاه می‌گیرد که بنا بر آن، یهودیان از کشتار نجات می‌یابند.

با این حال برخی مورخان پرسش‌هایی درباره صحت تاریخی این روایت مطرح کرده و منطبق با تاریخ بودن آن را زیر سوال برده‌اند.

سفر منطقه‌ای مایک پومپئو، که خود وی هدف از آن را گفت‌وگوی «راهبردی» با رهبران منطقه برای «مقابله با تهدید ایران» توصیف کرد، شامل دیدار از کشورهای کویت، اسرائیل و لبنان بود.

منابع: رویترز، سی‌ان‌بی، توئیتر و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG