لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

پیشنهاد توقف تخم‌گذاری در مرغداری‌ها به‌دلیل مازاد تولید تخم‌مرغ در ایران


Eggs / Iran
Eggs / Iran

یک مقام اتاق بازرگانی ایران، همزمان با افزایش قیمت مرغ و کاهش تقاضا در بازار، از تداوم مشکل مازاد تولید مرغ و تخم‌مرغ خبر داد و خواستار خروج برخی گله‌های مرغ از چرخۀ تولید به مدت دوماه شد.

رئیس کارگروه طیور اتاق بازرگانی ایران همزمان از ادامهٔ تلاش ایران برای صادرات این محصول از جمله به روسیه خبر داد که از سال گذشته اعلام شده بود علاقه‌مند به واردات تخم‌مرغ از ایران است اما مقررات بهداشتی سختگیرانه‌ای دارد.

حسین مهدی‌زاد جمعه ۲۲ تیر به خبرگزاری ایلنا همچنین گفت مرغداران با هدف تعدیل بازار تخم‌مرغ می‌توانند به مرغ‌هایی که سن گلۀ آن‌ها ۶۵ هفته تا ۸۵ هفته است، دو ماه استراحت دهند و آن‌ها را از تولید خارج کنند.

به‌گفتۀ او این راه‌کاری است که اتحادیۀ تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ و وزارت جهاد کشاورزی برای توقف تولید تخم‌مرغ در دو ماه تیر و مرداد اتخاذ کرده‌اند.

آن‌طور که مهدی‌زاد اعلام کرده، در حال حاضر مرغداران هر کیلو تخم‌مرغ را شش هزار تومان ارزان‌تر از قیمت مصوب سال ۱۴۰۱ می‌فروشند و «ضرر سنگینی» را تحمل می‌کنند.

افزایش قیمت گوشت سفید و قرمز و تخم‌مرغ در ایران، در کنار سایر محصولات غذایی، تقاضای خرید آن‌ها را در سال‌های اخیر به شدت کاهش داده است.

ناتوانی حکومت در افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان موجب شده این محصولات بازار کم‌رونقی داشته باشند که از سوی دیگر موجب ضرر اقتصادی تولیدکنندگان مواد غذایی، کشاورزان و دامداران شده است.

در برخی فروشگاه‌های آنلاین که بر اساس قیمت لحظه‌ای بازار کالاهای خود را عرضه می‌کنند، روز شنبه ۲۳ تیر قیمت یک شانۀ ۳۰ تایی تخم‌مرغ بین ۹۸ تا یکصدهزار تومان ارائه شده است.

صادرات تخم‌مرغ؛ روسیه هنوز راضی به خرید نشده است

به‌دلیل کاهش تقاضا برای خرید تخم‌مرغ در ایران، تمایل برای صادرکردن این محصول به خارج از کشور هم افزایش یافته است.

با این حال، به‌گفتۀ رئیس کارگروه طیور اتاق بازرگانی ایران، «اکنون عراق، در جایگاه اصلی‌ترین بازار صادراتی تخم‌مرغ ایران، خود تولید دارد و به دلیل گرمای هوا تقاضای داخلی هم برای تخم‌مرغ کاهش داشته است».

مهدی‌زاد به همین دلیل تأکید کرده که تولید تخم‌مرغ را باید در دو ماه پیشِ رو مدیریت کرد.

او به‌جز عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان را نیز مقاصد کنونی صادرات تخم‌مرغ ایرانی معرفی کرد.

این مقام بازرگانی دربارۀ روسیه نیز که از شرکای اقتصادی ایران به شمار می‌رود، گفت «در حال رایزنی با روسیه نیز هستیم و اطمینان داریم تقاضای خوبی برای تخم‌مرغ ایران در روسیه وجود خواهد داشت».

این در حالی است که آذرماه ۱۴۰۲، پس از آن‌که گران شدن تخم‌مرغ در روسیه به‌دلیل تحریم‌ها علیه این کشور به یکی از مهم‌ترین مسائل روز تبدیل شد، مقام‌های روسی از تصمیم خود برای وارد کردن تخم‌مرغ از ترکیه و ایران خبر داده‌ بودند.

مهدی‌زاد در توضیح دلیل عملیاتی نشدن صادرات مرغ به روسیه پس از این مدت طولانی نیز گفت: «در صادرات به روسیه پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از دیگر کشورها اهمیت دارد و در تلاش برای کسب رضایت روس‌ها در این زمینه هستیم.»

آندره اسلپنف، وزیر بازرگانی اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا پیش از این به خبرنگاران گفته بود که انتظار می‌رود عمدهٔ تخم‌مرغ از ترکیه و ایران به روسیه وارد شود چراکه به گفتهٔ او، در این «دو کشور دوست روسیه» بهای تخم‌مرغ حتی با توجه به هزینه حمل‌ونقل قابل رقابت است.

از اظهارات رئیس کارگروه طیور اتاق بازرگانی ایران چنین برمی‌آید که علاوه بر هزینه‌های حمل‌و‌نقل به‌عنوان یک عامل مؤثر، کشور ترکیه در زمینۀ بسته‌بندی و پروتکل‌های بهداشتی هم گوی رقابت را در این مورد از ایران ربوده است.

با استفاده از خبرگزاری ایلنا و وب‌سایت رادیوفردا؛ ب.ب/رش
XS
SM
MD
LG