لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

جسد ابراهیم رئیسی در مشهد به خاک سپرده شد

۱۴:۳۳ ۳۱.۲.۱۴۰۳

شیرین عبادی: این چنین مرگ آسان سزاوار ابراهیم رئیسی نبود

شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه نوبل صلح، در واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد، به رادیو فردا می‌گوید رئیس‌جمهور پیشین ایران به‌دلیل دست داشتن در اعدام‌های زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر باید پشت میز عدالت محاکمه می‌شد و مرگ او «آسان» بوده است.

۱۴:۲۶ ۳۱.۲.۱۴۰۳

شادی عده‌ای از مردم اسرائیل در واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی

ویدئویی از یک بلاگر اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که او پس از انتشار خبر کشته شدن ابراهیم رئیسی، در خیابان شیرینی پخش کرده و عده‌ای از مردم اسرائیل نیز در واکنش به این خبر شادمانی می‌کنند.

شماری از مردم ایران نیز از یکشنبه شب در واکنش به خبر سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش ابراز شادی کردند و در مقابل، بخش دیگری از مردم که از حامیان حکومت به‌شمار می‌روند در مراسم عزاداری که از سوی حکومت برگزار شد،‌ شرکت کردند.

۱۴:۲۱ ۳۱.۲.۱۴۰۳

انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی: از مرگ رئیسی متاسف نیستیم

«انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲» در واکنش به خبر کشته شدن ابراهیم رئیسی تاکید کرد که او به عنوان رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی «تمام تلاش خود را به کار بست تا تلاش خانواده‌ها در ایران برای یافتن حقیقت با بن‌بست مواجه شود».

این انجمن در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از تایید خبر کشته شدن رئیس‌جمهور اسلامی در سانحه سقوط بالگرد منتشر شد، با اشاره به این‌که آقای رئیسی پیش از این عنوان «قاضی مرگ» را یدک می‌کشید، آمده است: «او در جنایات تابستان ۱۳۶۷ که در کانادا به عنوان جنایت علیه بشریت شناخته می‌شود نقش اساسی داشت و در کشتارهای بسیار دیگر در ایران چون کشتار دی‌ماه ۱۳۹۶، آبان خونین و انقلاب زن، زندگی، آزادی مسئولیت به عهده داشت».

انجمن خانواده‌های پرواز هواپیمای اوکراینی که در دی‌ماه ۱۳۹۸ با دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد، می‌گویند: «ما خواستار محاکمه و‌ مجازات او در دادگاهی عادلانه بودیم تا به جرایم خود اعتراف کند و طعم مجازات را بچشد. این فرصت از ما گرفته شد، اما باید گفت از مرگ او متاسف نیستیم. ما قاتلین فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم».

۱۳:۲۷ ۳۱.۲.۱۴۰۳

گروسی برای مرگ رئیسی و همراهانش یک دقیقه سکوت اعلام کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز دوشنبه در جریان یک نشست، با تسلیت گفتن کشته شدن ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش در سانحه هلی‌کوپتر، از حضار خواست که به احترام آن‌ها یک دقیقه سکوت کنند:

۱۳:۲۶ ۳۱.۲.۱۴۰۳

برگزاری جلسه سران قوا با حضور قالیباف، اژه‌ای و مخبر

جلسه فوق‌العاده سران قوا روز دوشنبه به ریاست محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری، برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، محمدباقر قالیباف و غلامحسین محسنی اژه‌ای، روسای مجلس و قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در این نشست بر «همکاری کامل» با مخبر برای «انجام وظایف قوه مجریه» تاکید کردند.

محمد مخبر که روز دوشنبه از سوی رهبر جمهوری اسلامی کفیل ریاست‌جمهوری شد، در این دیدار گفته که «راه آیت‌الله رئیسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد».

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، و هیئت هشت نفره همراه او روز یکشنبه در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی کشته شدند.

۱۳:۲۳ ۳۱.۲.۱۴۰۳

پیام تسلیت محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردانی فلسطین

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و رهبر سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش فتح، روز دوشنبه در پیامی مرگ ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.

آقای عباس در پیام خود نوشت: «ما بر همبستگی فلسطین و ملت آن با رهبری و ملت ایران در این ضایعه بزرگ تأکید می‌کنیم.»

گروه افراطی حماس، رقیب اصلی تشکیلات خودگردان که در حدود هشت ماه گذشته درگیر جنگ با ارتش اسرائیل در باریکه غزه است، زودتر از هر نهاد و تشکل فلسطینی به سران جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته بود.

کادر رهبری تشکیلات خودگردان، جنبش فتح و رسانه‌های آن در کرانه باختری در دوره اخیر بر شدت حملات خود به جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل حمایت آن از حماس افزوده و تآکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران از طریق گروه‌های نیابتی‌اش مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین از طرح خود برای «تضعیف تشکیلات خودگردانی و متزلزل کردن دولت اردن باز نایستاده است».

۱۳:۰۳ ۳۱.۲.۱۴۰۳

روند انتخاب رئیس‌جمهور بعدی ایران چیست و نامزدها کیستند؟

مرگ ابراهیم رئیسی در میانه دوره ریاست‌جمهوری‌اش، موجب آغاز روند برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ایران شده است.

این برای سومین بار است که نظام سیاسی ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ با چنین وضعیتی مواجه می‌شود.

پیشتر در سال ۱۳۶۰ عزل ابوالحسن بنی‌صدر و با فاصله چند ماه، کشته شدن محمدعلی رجایی، موجب شده بود این دو رئیس‌جمهور نتوانند دوران ریاست جمهوری خود را به پایان برسانند.

۱۳:۰۰ ۳۱.۲.۱۴۰۳

جمهوری اسلامی چطور دوره پس از رئیسی را مدیریت می‌کند؟

سقوط مرگبار ابراهیم رئیسی وضعیتی ویژه در جمهوری اسلامی پدید آورده است.

مرگ او در ۶۳ سالگی به خودی خود تأثیر بزرگی در عملکرد جمهوری اسلامی ندارد مگر آنکه او گزینه در نظر گرفته برای جانشینی خامنه‌ای بوده باشد. در این صورت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بر باد رفته و نظام برای پیدا کردن فرد جایگزین، کار راحتی پیش رو نخواهد داشت.

۱۲:۵۲ ۳۱.۲.۱۴۰۳

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شماری از مردم ایران از یکشنبه شب در واکنش به خبر سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و همراهانش، شادی کردند.

در مقابل، بخش دیگری از مردم که از حامیان حکومت به‌شمار می‌روند در مراسم عزاداری که از سوی حکومت برگزار شد،‌ شرکت کردند.

۱۲:۴۱ ۳۱.۲.۱۴۰۳

علی باقری سرپرست وزارت خارجه ایران شد

علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شد.

خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که هیئت دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه این تصمیم را گرفته است.

انتصاب آقای باقری به این سمت یک روز پس از کشته شدن حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و هیئت همراه او صورت می‌گیرد.

علی باقری‌ پسر محمدباقر باقری‌کنی، عضو پرنفوذ خانواده کنی است که کنترل بخش اعظم موسسه جامعه‌الصادق، دانشگاه امام صادق و موسسه‌های فرهنگی و اقتصادی وابسته به آن را در اختیار دارند.

آقای باقری از مخالفان سرسخت برجام بوده است. او از سال ۸۶ تا ۹۲ در کنار سعید جلیلی در تیم هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت، ولی تلاش‌های این تیم برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای به جایی نرسید و حتی تحریم‌های ایران تشدید شد.

او که در دولت حسن روحانی کنار گذاشته شده بود، در شهریور ۱۴۰۰ با حکم حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی شد و از آن زمان هدایت مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان را برعهده دارد؛ مذاکراتی که هنوز به احیای برجام منجر نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG