لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

اسماعیل کاداره، رمان‌نویس مشهور آلبانیایی، در ۸۸ سالگی درگذشت


کاداره در سال ۱۹۶۳ با انتشار رمان «ژنرال ارتش مرده» به شهرت بین‌المللی رسید
کاداره در سال ۱۹۶۳ با انتشار رمان «ژنرال ارتش مرده» به شهرت بین‌المللی رسید

اسماعیل کاداره، رمان‌نویس آلبانیایی که شهرت جهانی داشت، دوشنبه ۱۱ تیرماه در ۸۸ سالگی پس از انتقال سریع به بیمارستانی در تیرانا درگذشت.

از کاداره همواره به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جایزه نوبل ادبیات نام برده می‌شد.

بایرام بِگای، رئیس‌جمهور آلبانی، در پیامی گفت: «آلبانی و آلبانیایی‌ها نابغه ادبیات، رهایی‌بخش معنوی خود، بالکانی‌ها شاعر اسطوره‌های خود، و اروپا و جهان یکی از مشهورترین نمایندگان ادبیات مدرن را از دست دادند».

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، نیز در پیامی در صفحه فیسبوک خود ضمن ادای احترام به این نویسنده نوشت که او «یادمان فرهنگ آلبانی» است.

بوجار حضری سردبیر انتشارات اونفری گفت که اسماعیل کاداره صبح دوشنبه درگذشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از پرستاران بیمارستان که نخواست نامش فاش شود، گفت این نویسنده پس از ایست قلبی به بخش اورژانس منتقل شده بود.

کاداره در سال ۱۹۶۳، زمانی که آلبانی هنوز زیر سیطره حکومت کمونیستی اَنوَر خوجه بود، با انتشار رمان «ژنرال ارتش مرده» به شهرت بین‌المللی رسید.

این نویسنده در پاییز ۱۹۹۰، تنها چند ماه قبل از سقوط رژیم کمونیستی در پی اعتراضات دانشجویان، از آلبانی به فرانسه گریخت. او که در پاریس زندگی می‌کرد اخیراً به تیرانا بازگشته بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پارسال در جریان سفر به پایتخت آلبانی، نشان لژیون دونور را به او اعطا کرد. فرانسه پیش از این نیز او را به عنوان عضو خارجی آکادمی علوم اخلاقی و سیاسی انتخاب کرده بود.

کاداره بیش از ۸۰ رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، شعر، مقاله و مجموعه داستان نوشت که به ۴۵ زبان ترجمه شده و برای این آثار جوایز بین‌المللی متعددی دریافت کرده است. از جمله این جوایز می‌توان به جایزه بین‌المللی «من بوکر» در سال ۲۰۰۵، جایزه شاهزاده آستوریاس برای هنر در سال ۲۰۰۹ و جایزه اورشلیم در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد.

علاوه بر «ژنرال ارتش مرده»، از دیگر آثار مهم اسماعیل کاداره می‌توان به «زمستان سخت»، «مهتاب»، «آوریل نافرجام» و «دختر آگامِمنون» اشاره کرد که بسیاری از آن‌ها به فارسی ترجمه شده‌اند.

کاداره در سال ۱۹۳۶ در شهر جیروکاستر آلبانی که آن زمان دارای نظام سلطنتی بود به دنیا آمد. او فرزند یک کارمند اداره پست و یک زن خانه‌دار بود. این نویسنده پس از جنگ جهانی دوم در رشته زبان و ادبیات از دانشگاه تیرانا فارغ‌التحصیل شد.

از او، همسرش هلنا کاداره نویسنده و دو دختر برجای مانده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز/ک.ر/ف.دو
XS
SM
MD
LG