لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

تیم ملی ایران پس از لغو میزبانی، در دوبی به دیدار قطر می‌رود


فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا در پی شدت گرفتن تنش‌ها بین ایران و اسرائیل، میزبانی تیم‌ ملی و باشگاه‌های ایرانی را لغو کرده‌اند و ایران باید در دوبی با تیم ملی قطر بازی کند.

فیفا دیدار ۲۴ آبان تیم‌های ملی ایران و قطر از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را به یک کشور بی‌طرف منتقل کرده و انتخاب زمین را به ایران سپرده است.

ترجیح ایران بود که در تاشکند بماند و پس از رقابت با ازبکستان، بدون پرواز و سفر، همان جا از قطر میزبانی کند. اما ازبکستان میزبانی را قبول نکرد.

سرانجام روز چهارشنبه ۲۵ مهر دوبی در امارات متحده عربی برای انجام بازی‌ بین تیم‌های ملی ایران و قطر معرفی شد.

لغو میزبانی به‌دلیل شرایط امنیتی برای فوتبال اسرائیل هم وجود دارد. در لیگ ملت‌های اروپا، بازی پنجشنبه ۱۹ مهر تیم ملی این کشور مقابل فرانسه، در بوداپست برگزار خواهد شد.

هجدهم شهریور ۱۴۰۲، آخرین بار بود که اسرائیل در خانه و در استادیوم بلوم‌فیلد تل‌آویو بازی کرد. از آن پس، دیدارهای خانگی‌اش به مجارستان منتقل شده و حالا برای پنجمین دیدار پیاپی، از میزبانی در خانه محروم است.

اوضاع مشابهی برای باشگاه‌های اسرائیلی برقرار است. برای نمونه، مکابی تل‌آویو سوم آبان میزبان رئال سوسیداد اسپانیا خواهد بود، اما به جای زمین خانگی، ناگزیر است در بلگراد بازی کند.

مشکل زمین‌های ناآماده در ایران

پیش از آن‌که فیفا میزبانی را از ایران بگیرد، فدراسیون ایران با چالش‌های پی‌در‌پی، برای انتخاب زمین مواجه بود.

تعمیرات استادیوم آزادی باعث شد که بازی ایران با قرقیزستان به فولادشهر منتقل شود. اما چمن نامناسب و اشکالات دیگری که برای زمین فولادشهر عنوان شد، فدراسیون را مجاب کرد که برای بازی‌های بعدی تیم ملی، دنبال زمین دیگری باشد.

علیرضا تاج فیروز، مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی، روز ۲۸ شهریور به خبرگزاری مهر گفت: «بازی‌ تیم ملی در ورزشگاه امام رضا برگزار می‌شود و دیدارهای استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر و آسیا، به میزبانی ورزشگاه ثامن است».

اما برنامه «فوتبال ۳۶۰» درباره وضعیت این دو ورزشگاه بزرگ مشهد نوشت: «چمن ثامن‌ نگران‌کننده است. آیا آبروریزی دوباره در راه است؟ چمن امام رضا هم تعریفی ندارد. بازیکنان ذوب‌آهن و هوادار، به شدت از وضعیت زمین گلایه کردند. دروازه‌های ورودی و محل پیاده‌سازی سیستم بازبینی ویدئویی هم از ایرادات این دو ورزشگاه است».

اکنون با برگزاری بازی‌های ملی و لیگ‌های آسیا در خارج از کشور، تیم ملی و برخی باشگاه‌ها، از دردسرهای بازی در زمین‌های فاقد کیفیت و نارسایی‌ها در امکانات میزبانی رها شده‌اند.

حضور پرتعداد ایرانیان در امارات باعث شده است که تیم‌های ایرانی در این کشور همواره از حمایت هواداران برخوردار باشند.

این در حالی است که تیم ملی ایران چه در تهران و بازی با ازبکستان، چه در فولادشهر مقابل قرقیزستان، با شعارهای تند تماشاگران مواجه شد. همچنین درگیری‌هایی روی سکوها رخ داد.

علاوه بر این، زمین‌های مرغوب هم نکته مهم دیگری است که می‌تواند محرومیت از میزبانی را به تعبیر باشگاه خبرنگاران جوان، با «توفیق اجباری» مترادف کند.

قرار بود دیدار استقلال با النصر عربستان از لیگ نخبگان آسیا، اول آبان در شهر قدس برگزار شود. بازی تراکتور با روشن تاجیکستان هم از لیگ ۲ قهرمانان آسیا، برای دوم آبان در ورزشگاه یادگار امام تبریز برنامه‌ریزی شده بود.

با این حال، کنفدراسیون آسیا با ارسال نامه‌ به فدراسیون فوتبال از لزوم برگزاری این دو مسابقه در خارج از خاک ایران خبر داده است.

پیش از آن که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا برای انتقال بازی‌های تیم‌های ایرانی به زمین بی طرف اقدام کنند، باشگاه موهان باگان هندوستان از سفر به تبریز برای رقابت با تراکتور در لیگ ۲ قهرمانان آسیا خودداری کرد.

ای‌اف‌سی این تیم را از جدول رقابت‌ها کنار گذاشته است. به این ترتیب بازی‌های گروه نخست با حضور سه تیم تراکتور، الوکره قطر و روشن تاجیکستان دنبال خواهد شد تا دو تیم برتر راهی دور بعد شوند.

XS
SM
MD
LG