لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

دولت مادورو در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا مذاکرات با آمریکا را از سرمی‌گیرد


نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که دولت او قصد دارد از این هفته مذاکرات با ایالات متحده را از سر بگیرد.

مادورو که در پی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دوره متوالی است، از ایالات متحده خواسته است که تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی علیه ونزوئلا را که با هدف سرنگونی حکومت وی اعمال شده بود، لغو کند. او در برنامه‌ای تلویزیونی این مذاکرات را «فوری» توصیف کرد.

آقای مادورو اظهار داشت: «برای دو ماه متوالی است که ایالات متحده پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات و گفت‌وگوهای صریح را را داده است. بعد از دو ماه فکر کردن، آن را پذیرفتم و مذاکرات با دولت ایالات متحده برای اجرای توافق‌نامه‌های امضاشده در قطر و برقراری مجدد شرایط گفت‌وگو از این چهارشنبه از سرگرفته می‌شود.»

انتخابات روز ۲۸ ژوئیه در ونزوئلا بزرگترین چالشی خواهد بود که حزب حاکم سوسیالیست در این کشور طی ۲۵ سال اخیر و از آغاز دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز با آن مواجه بوده است. حزب حاکم در صدد کنترل تمامی اجزای حکومت برای شش سال دیگر است، اما پایگاه اجتماعی آن دچار اختلاف و ناامیدی است.

در این انتخابات ده نفر، از جمله مادورو به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. اما تنها کسی که شانس شکست مادورو را دارد ادموندو گونزالس اروتیا، نماینده ائتلاف واحد اپوزیسیون است.

مادورو سال گذشته با ائتلاف اپوزیسیون بر سر برگزاری انتخابات آزادانه و عادلانه‌تر به توافق رسید، اما او با بالا گرفتن شانس ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون، این توافق را نقض کرد و مانع نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری شد.

ایالات متحده نیز به دنبال توافق مادورو با مخالفان تا حدی تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش داد، اما با ادامه نقض توافق‌نامه توسط حزب حاکم، تحریم‌ها را دوباره برگرداند.

ماریا کورینا ماچادو و ائتلاف اپوزیسیون اکنون از گونزالس حمایت می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG