لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

قاتل اهورای سه‌ساله در رشت اعدام شد


کودک‌آزاری در ایران در حال «افزایش» است.
کودک‌آزاری در ایران در حال «افزایش» است.

رئیس دادگستری استان گیلان از اجرای حکم اعدام قاتل «اهورا»، کودک سه‌ساله‌ای که چندی پیش پس از تجاوز از سوی همسر مادرش، به قتل رسیده بود، خبر داد.

آن‌طور که احمد سیاوش‌پور اعلام کرده، مجرم، صبح روز سه‌شنبه (۲۱ فروردین) در زندان رشت اعدام شده‌است.

بر اساس این گزارش، این حکم که پس از صدور، مورد تأیید دیوان عالی ایران نیز قرار گرفته بود، با موافقت اولیای دم به اجرا گذاشته شد.

۲۲ مهرماه سال ۹۶ کودکی سه‌ساله به نام اهورا پس از تجاوز از سوی همسر مادرش به قتل رسید.

آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده، ناپدری اهورا پس از «آزار و اذیت جسمی او، سر این طفل سه‌ساله را به دیوار می‌کوبد که در اثر این اقدام کودک فوت می‌کند.»

پزشکی قانونی «علت تامه فوت» را عوارض ناشی از «خونریزی مغزی» تشخیص داده‌است.

این فرد ۲۷ ساله، ابتدا ارتکاب به جرم خود را انکار کرده بود، اما سرانجام به کودک‌آزاری و قتل اعتراف کرد.

با قتل این کودک، بار دیگر موضوع کودک‌آزاری در صدر خبرهای رسانه‌ها در ایران قرار گرفت.

دادستان گیلان اندکی پس از این قتل، اعلام کرد که اهورا نه تنها بر اثر آزار و اذیت جسمی و ضربه مغزی جان باخته، بلکه آثار سوختگی به وسیله سیگار نیز بر بدنش مشاهده شده‌است.

این خبر در حالی انتشار یافته بود که در مهرماه، قاتل آتنا اصلانی دختر هفت‌ساله پارس‌آبادی به دار آویخته شد و ۲۷ مهرماه نیز حکم اعدام قاتل ستایش قریشی شش‌ساله اجرا شد.

آتنا اصلانی در ۲۸ خرداد به قتل رسید و جسد او ۲۰ روز بعد در پارکینگ مغازه قاتل پیدا شد. متهم به قتل آتنا اصلانی به اتهام «قتل» و «تجاوز جنسی»، صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه اعدام شد.

آزار جنسی و قتل آتنا اصلانی که اهل پارس‌آباد مغان در استان اردبیل بود، بازتاب زیادی در رسانه‌های ایران داشت.

در حالی که برخی مقام‌های دولتی و انجمن‌های حمایت از کودکان می‌گویند آمار دقیقی از کودک‌آزاری در ایران وجود ندارد، احمد خاکی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، بیشترین علت تماس با اورژانس اجتماعی در سال ۹۵ را «کودک‌آزاری» اعلام کرده‌است.

به گفته رئیس اورژانس اجتماعی ایران و بر اساس گزارش‌های اعلام شده به این سازمان در سال گذشته، ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌ها از سوی پدر و در مجموع ۸۶ درصد از سوی والدین انجام شده‌است.

حسین اسدبیگی گفته بود که هزار و ۶۴۲ مورد، یعنی ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌های گزارش شده به «مراکز مداخله در بحران»، توسط پدر اتفاق افتاده و تنها یک و نیم درصد از کودک‌آزاری‌ها توسط افراد غریبه انجام شده‌است.

در حالی‌که مقام‌های دولتی و شماری از نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند با ارائه طرح‌هایی برای «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» ، از نظر قانونی، با این پدیده مقابله کنند، موضوع آموزش کودکان برای جلوگیری از آزارهای جنسی، از سوی برخی از گروه‌های تندروی مذهبی در ایران مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

از جمله در حالی که برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند بخشی از آموزش‌های سند ۲۰۳۰ یونسکو «با هدف جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد» است، اجرای این سند پس از اعتراض رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان وی متوقف شده‌است.

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به خلأ قانونی در این زمینه گفته که «با قوانین فعلی نمی‌توان با عوامل کودک‌آزاری‌ها برخورد کرد».

به گفته معصومه آقاپور علیشاهی، در برخی موارد «خلاء قانونی» باعث شده که رسیدگی به جرائم کودک‌آزاری طولانی و «اجرای حکم مرتکبین به کودک‌آزاری با وقفه انجام» شود.

وی همچنین بدون ارائه آمار افزوده که کودک‌آزاری در ایران در حال «افزایش» است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، ایسنا و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG