لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

مخالفت دادگاهی در ترکیه با درخواست آزادی موقت علی‌اصغر حقدار، نویسنده ساکن استانبول


علی‌اصغر حقدار
علی‌اصغر حقدار

دادگاهی در ترکیه با درخواست حقوقی برای آزادی موقت علی‌اصغر حقدار، نویسنده و پژوهشگر تاریخ مشروطیت که از ۲۴ خرداد در استانبول ترکیه بازداشت و به یک اردوگاه پناهندگی منتقل شده، مخالفت کرده است.

آقای حقدار خود از کمپ «آرناووت‌کوی» در نزدیکی استانبول با خبرنگار رادیوفردا تماس گرفته و این خبر را به او اطلاع داده است.

صالح افه، وکیل پرونده‌ حقدار، روز چهارشنبه، سوم مرداد به رادیو فردا گفت که در حال حاضر تقاضای استیناف برای پرونده او مطرح شده، اما مشخص نیست که آیا با این تقاضا موافقت می‌شود یا خیر، و زمان پاسخ دادگاه نیز مشخص نیست.

در صورتی که دادگاه برای بار دوم با تقاضای آزادی موقت علی‌اصغر حقدار مخالفت کند، احتمال بازگرداندن اجباری او به ایران به‌شدت افزایش خواهد یافت.

یکی از نزدیکان آقای حقدار در ترکیه که هر از گاهی تلفنی با او صحبت می‌کند، از وضعیت روحی نامناسب این محقق خبر می‌دهد.

در حال حاضر آقای حقدار در یک کانتینر در اردوگاه «آرناووت‌کوی» همراه با تعداد زیادی پناهجو از ملیت‌های مختلف نگهداری می‌شود.

او به نزدیکانش گفته که آنها از نظر بهداشت، غذا و هواخوری در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارند و مسئولان کمپ به ندرت به بازداشت‌شدگان اجازه هواخوری می‌دهند.

پیشتر، وکیل این پژوهشگر خبر بازداشت موکل خود را که توسط برخی دوستانش منتشر شده بود، تأیید کرده بود.

آن‌طور که آقای حقدار در گفت‌و‌گو با رادیوفردا روایت کرده، پلیس ترکیه عصر ۲۴ خرداد تعداد زیادی از اتباع خارجی‌ مقیم استانبول از ملیت‌های مختلف را با بررسی گذرنامه‌های آن‌ها، در خیابان بازداشت کرد.

پلیس هنگام بازداشت این افراد، مواردی چون ثبت‌نشدن گذرنامه یا نزدیک بودن مهلت انقضای آن و دلایل دیگر را برای این بازداشت‌ها عنوان کرده است.

به گفته آقای حقدار، پلیس نیز ابتدا به او گفت که مهلت گذرنامه‌اش در حال اتمام است و بعد گفته باید بررسی شود که آیا گذرنامه او ثبت شده است یا خیر.

با این حال دادگاه مهاجرت ترکیه پس از بیش از یک ماه گفته است که این محقق اجازه اقامت در استانبول را نداشته و باید در شهر قرق‌قلعه زندگی می‌کرده است.

این در حالی است که علی‌اصغر حقدار به رادیوفردا گفته پیش از این به پلیس ترکیه اطلاع داده بود که برای دسترسی آسان‌تر به کتابخانه‌ها برای انجام امور تحقیقاتی خود، باید در استانبول زندگی کند و آنها نیز به او گفته بودند که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخ مشروطیت، ۱۳ سال است که در ترکیه زندگی می‌کند و با نهادهای دانشگاهی و فرهنگی این کشور در حوزه تاریخ، فعالیت مشترک دارد.

خروج او از ایران در سال ۱۳۸۹ پس از گسترش خفقان ناشی از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ صورت گرفت.

آن زمان جزوه‌ای به نام «زمزمه‌های رنگی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گفته می‌شد با همکاری وزارت اطلاعات تهیه شده و نام شماری از انتشاراتی‌ها و نویسندگان و مترجمان، از جمله علی‌اصغر حقدار، در آن آمده بود.

در این جزوه ادعا شده بود که این افراد در راستای «اهداف اصحاب فتنه» (نامی که حامیان حکومت، برای حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی به کار می‌بردند)، در حوزه فرهنگی مشغول بسترسازی برای «جنگ نرم» هستند.

آقای حقدار پس از خروج از ایران به دفتر سازمان ملل متحد در استانبول مراجعه کرد و درخواست پناهندگی داد.

او در سال ۲۰۱۳ نیز از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، جایزه آزادی بیان و حقوق بشر «هلمن همت» را دریافت کرد.

از این نویسنده ده‌ها کتاب و مقاله در زمینه تاریخ مشروطیت و نسخه‌شناسی منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG