لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

گزارش آمانو: آژانس بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی ایران تفاوتی قائل نیست


مدیرکل آژانس می‌گوید که ایران به قول‌وقرارهای خود عمل کرده و آژانس سیاست ویژه‌ای در قبال ایران ندارد.
مدیرکل آژانس می‌گوید که ایران به قول‌وقرارهای خود عمل کرده و آژانس سیاست ویژه‌ای در قبال ایران ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۰ شهریور گفت، ایران تاکنون به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با کشورهای ۱+۵ پایبند بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیو آمانو در بیانیه خود خطاب به اعضای شورای حکام گفته که آژانس از روز آغاز اجرای توافق هسته‌ای تاکنون همچنان در حال راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های ایران است که مطابق مفاد توافق متعهد به اجرای آن است.

به گفته وی، ایران به قول و قرارهای خود عمل کرده و آژانس سیاست ویژه‌ای در قبال ایران نداشته است بلکه به انجام وظیفه خود در برابر ایران بر اساس برجام و قطعنامه مصوب شورای امنیت٬ به صورت «بی‌طرفانه» ادامه خواهد داد.

آمانو افزود اگر آژانس متوجه فعالیت‌ یا تهیه مواد مشکوک شود که خلاف توافق هسته‌ای باشد، می‌تواند تقاضای بازدید از همه تاسیسات از جمله تاسیسات نظامی را از ایران مطرح کند.

مدیرکل آژانس تصریح کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی تفاوت قائل نیست و هر زمان که ضروری باشد، اجازه دسترسی درخواست می‌کند».

به گفته وی، آژانس در عین حال باید دلیل شک کردن خود را به ایران اعلام کند. این بدان معنی است که ابتدا باید اطلاعات معتبر مبنی بر تخلف ایران از توافق هسته‌ای به آژانس ارائه شود.

مدیرکل آژانس تصریح کرده که نشانه‌هایی از تخلف ایران دیده نمی‌شود و واشینگتن نیز هنوز چنین اطلاعاتی ارائه نکرده است.

آقای آمانو در حالی از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می گوید که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا قرار است روز ۲۳ مهرماه در گزارشی به کنگره، که هر۹۰ روز یکبار آن را تهیه می‌کند، درباره پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای وین اظهار نظر کند.

پیشاپیش گزارش وزارت خارجه، برخی گزارش‌ها منتشر شده است دال بر اینکه احتمال دارد که دولت دونالد ترامپ عدم پایبندی ایران به اجرای تعهداتش به توافق هسته‌ای را اعلام کند.

مقام‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که آژانس باید از پایگاه‌های نظامی ایران بازدید کند، این در حالی است که مقام‌های ایرانی می‌گویند چنین بازدیدی در توافق هسته‌ای پیش‌بینی نشده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، سه‌شنبه هفته گذشته در یک سخنرانی خطاب به اعضاء و مهمانان موسسه «واشنگتن اینترپرایز»، نقشه راه دولت ترامپ برای فاصله گرفتن گام به گام از توافق اتمی را ترسیم کرد.

اگر چه خانم هیلی اعلام داشت که تصمیم نهایی در مورد خودداری از تایید پایبندی ایران به توافق اتمی هنوز قطعی نشده، اما تلویحا گفت که تصمیم دولت آمریکا در این مورد گرفته شده و تنها در انتظار رسیدن موعد مقرر برای اعلام آن است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در عین حال تصریح کرد که نمی‌داند دونالد ترامپ در مورد توافق هسته‌ای چه تصمیمی خواهد گرفت، زیرا این تصمیمی است که وی به تنهایی اتخاذ خواهد کرد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران دو روز پیش در مصاحبه‌ با مجله آلمانی «اشپیگل» احتمال داد که در صورت خروج آمریکا از برجام٬ ایران همانند دیگر شرکای این توافق مثل اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی٬ به آن پایبند بماند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم روز دوشنبه در نشست خبری خود پیرامون خروج آمریکا از برجام گفت: «همه این موارد گمانه‌زنی است و باید صبر کرد. قضاوت و تصمیم درستی توسط هیات عالی نظارت بر اجرای برجام گرفته خواهد شد و آنچه به صلاح کشور است اقدام خواهد شد».

XS
SM
MD
LG