لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکرات کردستان در اربیل عراق «ترور شد»


عکس منتشر شده از موسی باباخانی
عکس منتشر شده از موسی باباخانی

حزب دمکرات کردستان (حدک) روز شنبه ١۶مرداد از «ترور» موسی باباخانی از اعضای کمیته‌ مرکزی این حزب در شهر اربیل در عراق خبر داده است.

حزب دمکرات کردستان در بیانیه‌ای تصریح کرده است٬ موسی باباخانی روز پنجشنبه توسط نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران ربوده شد و «جسد بی جان او» که آثار شنکجه‌ زیادی بر آن دیده‌ می‌شود، بامداد روز شنبه، در یکی از اتاق‌های هتل «گولی‌ سلیمانی» در شهر اربیل پیدا شده است.

حزب دموکرات کردستان می‌گوید، موسی باباخانی اهل کرمانشاه و متولد ١٣٦٠ و از سال ١٣٧٨ بە این حزب پیوستە بود. او در کنگرە ١٧ این حزب بە عضویت کمیتە مرکزی حزب دموکرات کردستان انتخاب شد.

هنوز جزییات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است و حزب دموکرات کردستان نیز در بیانیه شماره دو خود اعلام کرده است: «تحقیق در مورد این جنایت جمهوری اسلامی ایران از جانب مراجع ذیربط حکومت اقلیم کردستان و ارگان‌های مرتبط حزب دموکرات شروع شدە است.»


گزارش ها حاکی است که جنازه‌ موسی باباخانی بە پزشکی قانونی اربیل منتقل شده است.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز به نقل از پایگاه خبری «صابرین‌نیوز» نوشت که موسی باباخانی توسط «گروهی ناشناس» در هتلی در اربیل عراق ترور شده است.

حزب دموکرات کردستان از نیروهای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی است و در سال‌های پس از انقلاب در ایران شماری از رهبران این گروه توسط جمهوری اسلامی ترور شده‌اند.

دکتر عبدالرحمن قاسملو ، دبیر کل آن زمان حزب دمکرات کردستان ایران و دو تن از یارانش به نام های عبدالله قادری و فاضل رسول، در ۲۲ تیرماه سال ۱۳۶۸ توسط «نیروهای جمهوری اسلامی» در آپارتمانی در شهر وین در پایتخت اتریش کشته شدند.

صادق شرفکندی، که پس از قتل دکتر عبدالرحمان قاسملو، به عنوان رهبر حزب دموکرات کردستان ايران برگزیده شده بود در پاييز سال ۱۹۹۲ در رستوران «ميكونوس» برلين به همراه سه نفر ديگر از ناراضيان کرد ترور شد.

در سال ۱۳۹۶ نیز قادر قادری از مقام‌های بلندپایه این حزب دموکرات کردستان در روستایی در استان سلیمانه اقلیم کردستان عراق کشته شد.

حزب دموکرات کردستان در بیانیه در آن زمان اعلام کرده بود که قادر قادری یک «فرمانده نظامی برجسته بوده» و شبانگاه در مسیر روستای بالیسان و با شلیک ده‌ها گلوله به سوی خودرویش کشته شده است.

حزب دموکرات کردستان ایران مقام‌های جمهوری اسلامی را مسئول ترور قادر قادری دانسته بود.

با استفاده از بیانیه حزب دموکرات کردستان و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG