لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

تاکید عراقچی بر مستحکم کردن روابط با چین و روسیه و «مدیریت تخاصم با آمریکا»


عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید ایران، از چین و روسیه با عنوان «دوست زمان سختی» یاد کرد و درباره ایالات متحده هم گفت وزارت خارجه جمهوری اسلامی نه به دنبال رفع تنش با آمریکا، بلکه به دنبال مدیریت آن است.

عباس عراقچی شامگاه جمعه دوم شهریور در نخستین حضور تلویزیونی خود پس از تصدی پست وزارت خارجه گفت: «ما به دنبال رفع تخاصم و تنش‌ها با آمریکا نیستیم… تلاش می‌کنیم که این تنش‌ها و تخاصم‌ها را مدیریت کنیم».

این مقام جمهوری اسلامی ریشه «تنش‌ها و دشمنی‌ها» با ایالات متحده را «یک سری اختلافات مبنایی دیدگاه‌ها» عنوان کرد.

نیروهای جمهوری اسلامی در ماه‌های آغازین این حکومت در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ با یورش به سفارت ایالات متحده در تهران، دیپلمات‌های این کشور را به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفتند و پس از آن روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد.

عباس عراقچی پیش از این نیز از «تمام نشدن تخاصم با آمریکا» سخن گفته بود.

وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی دو اولویت گسترش دیپلماسی را به ترتیب شامل «همسایگان»، «حوزه‌های آفریقا، آمریکای لاتین، شرق آسیا و دیگر مناطقی که شاید کمتر به آنها توجه شده» عنوان کرد.

او همچنین از «چین، روسیه و کشورهای دیگری که کشورهای دوست ما در زمان سختی بودند» به عنوان یکی از اولویت‌ها یاد کرد و گفت جمهوری اسلامی روابط با آنها را مستحکم خواهد کرد و با قوت بیشتری ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه جدید ایران همچنین گفت گسترش روابط با کشورهای اروپایی جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی نیست.

تاکید بر پاسخ به اسرائیل

عباس عراقچی روز جمعه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه بر «حق قطعی» جمهوری اسلامی برای پاسخ به اسرائیل تاکید کرد.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، از مقام‌های ارشد گروه افراطی حماس، در شمال تهران جمهوری اسلامی بر «خونخواهی» و انتقام از اسرائیل تاکید کرده است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

بنابر بیانیه‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی، عباس عراقچی روز جمعه در گفت‌وگوهای جداگانه خود با دیوید لامی و استفان سژورنه، وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه، ترور مقام ارشد گروه افراطی حماس در تهران را «نقض نابخشودنی امنیت و حاکمیت ایران» خواند و بر حق جمهوری اسلامی در «تنبیه متجاوز» تاکید کرد.

اسرائیل به طور رسمی دست داشتن در قتل اسماعیل هنیه در تهران را تایید یا تکذیب نکرده است.

چند روز پیش علی‌محمد نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران، گفت که ممکن است انتظار برای پاسخ ایران به اقدام منتسب به اسرائیل طولانی‌تر شود.

با استفاده از ایسنا، وبسایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی و رادیو فردا؛ س.ب / ح.ج

XS
SM
MD
LG