لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

محسن برهانی،‌ وکیل و حامی معترضان «زن، زندگی، آزادی»، بازداشت شد


محسن برهانی اردیبهشت سال گذشته نیز از احضار خود به نهادهای قضائی خبر داده بود
محسن برهانی اردیبهشت سال گذشته نیز از احضار خود به نهادهای قضائی خبر داده بود

محسن برهانی، وکیلِ حامی معترضان «زن، زندگی، آزادی» و از حامیان مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

سینا یوسفی، وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه ۱۷ تیرماه با انتشار این خبر در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که اتهامات آقای برهانی «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، «رفتار خلاف شئون روحانیت از طریق توهین به قضات و روحانیت» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

محسن برهانی که دانش‌آموختهٔ حوزه علمیه قم است اردیبهشت سال گذشته نیز از احضار خود به نهادهای قضائی خبر داده بود.

احمد برهانی، برادر این وکیل دادگستری نیز در یک استوری در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام از کلمه «بازداشت» در مورد برادرش استفاده کرده و نوشته است که این اقدام با وجود «فراز و نشیب‌های بسیار» و «باقی ماندن اشکالاتی در پرونده» صورت گرفته است.

با این حال خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه بدون اشاره به جزئیات نوشت که محسن برهانی «برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد».

آقای برهانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری در چند هفته گذشته از مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، حمایت کرده بود.

پیش از این اما این وکیل دادگستری انتقاداتی را در زمینه مسائلی چون اعمال حجاب اجباری و اعدام برخی زندانیان سیاسی به مقامات جمهوری اسلامی مطرح کرده بود.

آقای برهانی همچنین در دوران تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری با انتقاد از سعید جلیلی، رقیب مسعود پزشکیان در انتخابات، برای استفاده از شعار «زن، زندگی، آزادی» در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت «عجیب است که شعار "زن،‌ زندگی،‌ آزادی" روزی جرم بود» اما «بعد از دو سال می‌خواهند از آن نمد برای خودشان کلاه بدوزند، ولی نمی‌توانند».

این در حالی بود که این شعار در کمپین آقای پزشکیان نیز استفاده شد و حتی آهنگ «برای» ساختهٔ شروین حاجی‌پور نیز در برخی ستادهای انتخاباتی آقای پزشکیان و در جشن پیروزی او در انتخابات استفاده شد.

مقامات قضائی و امنیتی ایران در سال‌های گذشته فشار زیادی را بر وکلای دادگستری منتقد به رویه‌های معمول قضائی در ایران وارد کرده‌اند.

بر اساس اعلام «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»‌ در دی‌ماه ۱۴۰۱ و تنها پس از حدود سه‌ماه از گذشت اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»‌ ۴۳ وکیل دادگستری توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG