لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

طاهره نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز، بازداشت شد


طاهره نوروزی
طاهره نوروزی

رادیو فردا مطلع شده نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی طاهره نوروزی، شهروند بهائی، را در منزل شخصی او در شیراز بازداشت کرده‌اند.

به گفتهٔ منابع آگاه «شش مأمور حکومتی» روز یک‌شنبه ۲۰ خردادماه، «با حکم قضائی» وارد منزل این شهروند بهائی شده و «پس از تفتیش منزل و ضبط اموال شخصی مثل کتاب‌ها، موبایل، لپ‌تاپ و عکس‌ها، طاهره نوروزی را به مکان نامعلومی منتقل کردند».

این اقدام در حالی صورت گرفته که خانم نوروزی دارای دو فرزند شش و دو ساله است و همسر او در شهر دیگری ساکن است.

از محل نگهداری و اتهامات این شهروند بهائی اطلاعی در دسترس نیست.

جامعه جهانی بهائی روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد زنان پیرو این آیین در ایران، در دورهٔ اخیر هدف حملاتِ افزون‌تر حکومت قرار گرفته و شمار بیشتری از آن‌ها احضار و بازداشت شده‌اند.

این جامعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از حدود دو ماه پیش، از مجموع ۸۵ شهروند بهائی که به دادگاه‌های ایران احضار یا زندانی شده‌اند، ۶۵ تن -حدود سه چهارم از کل احضارشدگان- زن هستند.

بر اساس این بیانیه موج حملات به زنان بهائی در سراسر ایران طی هفته‌های اخیر تشدید شده، ده‌ها تن با احضار به دادگاه و روبه‌رو شدن با «اتهامات بی‌اساس» که ممکن است سال‌ها حبس در پی داشته باشد، از خانواده‌های خود جدا شده و در معرض «بی‌رحمی و خشونت تشکیلات قضایی ایران قرار گرفته‌اند».

رادیو فردا در گزارش‌های قبلی خود به محرومیت‌های جدید بهائیان از جمله محدودیت‌ در خاکسپاری در آرامستان بهائیان در تهران، پلمب مغازه‌های این شهروندان و اخراج از مشاغل اشاره کرده و نوشته بود که با شروع اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دور جدیدی از سرکوب شهروندان بهایی در ایران آغاز شده است.

جمهوری اسلامی آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌ و کار علیه آن‌ها صادر کرده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG