لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

«بازداشت «عوامل مسلح» در تفتان؛ ادامه پرواز بالگرد نظامی در زاهدان


جیش‌العدل مسئولیت حمله دو روز پیش به نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته و اعلام کرده آن‌ها مردم معترض تفتان را سرکوب کرده بودند
جیش‌العدل مسئولیت حمله دو روز پیش به نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته و اعلام کرده آن‌ها مردم معترض تفتان را سرکوب کرده بودند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید چهار نفر از عوامل حملهٔ مسلحانه تفتان که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر از اعضای نیروی انتظامی شد، بازداشت شده‌اند.

قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه شامگاه یک‌شنبه ششم آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد علاوه بر این، چهار نفر دیگر از عوامل حمله به نیروهای انتظامی کشته و «عده‌ای زخمی و فراری» شدند.

این قرارگاه همچنین مدعی شد این عملیات «با بهره‌گیری از پهپادهای رزمی نیروی زمینی سپاه» انجام شده است.

در همین حال رسانه حال‌وش که اخبار سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد بامداد دوشنبه هفتم آبان تصاویری از پرواز «بالگرد نظامی» در ارتفاع پایین بر فراز شهرستان زاهدان منتشر کرده است.

کانال تلگرامی صابرین نیوز، نزدیک به نیروی زمینی سپاه پاسداران، دقایقی بعد با انتشار همین تصاویر مدعی شد «عملیات برای دستگیری» باقی‌ماندهٔ عوامل حملهٔ مسلحانهٔ تفتان ادامه دارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس سیستان و بلوچستان دو روز پیش اعلام کرد ۱۰ نفر از سربازان و نیروهای کادر پاسگاه انتظامی گوهرکوه شهرستان تفتان در یک حملهٔ مسلحانه کشته شدند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز اعلام کرد این واقعه در حمله به «دو واحد گشت انتظامی در مسیر برگشت به پاسگاه انتظامی» رخ داد.

جیش‌العدل ساعاتی پس از آن با قبول مسئولیت این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد این نیروها به منازل اهالی «که نسبت به اجرای سیاست‌های حاکمیت معترض بودند، یورش برده» و با بازداشت برخی تلاش کردند «اهالی منطقه را از پیگیری خواسته‌های خود مرعوب کنند».

درگیری مسلحانهٔ مخالفان مسلح جمهوری اسلامی در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان سابقه دارد و تاکنون تعداد قابل ‌توجهی از طرفین در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.

بر همین اساس در اوسط مهر امسال در پی حملات گروه جیش‌العدل در شهرهای مختلف این استان تعدادی از سربازان و نیروهای کادر نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته شدند.

این گروه شبه‌نظامی و مخالف حکومت ایران از سوی جمهوری اسلامی و چندین دولت غربی از جمله آمریکا «سازمانی تروریستی» شناخته می‌شود.

در یکی از این حملات به نوشته خبرگزاری‌های داخلی، روز ۱۰ مهر در منطقه بنت شهرستان نیکشهر و پس از برگزاری مراسم «جشن عاطفه‌ها» در مدرسه محسنین شیخان بنت، حمله افراد مسلح ناشناس به سمت خودرو مأموران انتظامی در این محل، منجر به کشته شدن چهار نفر و مجروح شدن دو نفر شد.

رسانهٔ حال‌وش و کمپین فعالان بلوچ دور روز پس از آن اعلام کردند سه شهروند جوان به اشتباه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در روستای بلینگی در بخش پیرسهراب شهرستان چابهار کشته شدند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر با «تروریست» نامیدن افراد کشته‌شده مدعی شد که آن‌ها وابسته به گروه «جیش العدل» و از عوامل حملهٔ شهرستان نیکشهر بودند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، تسنیم و رادیو فردا؛ پ.م/پ.پ
XS
SM
MD
LG