لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

«سوء قصد» در زندان به جان ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری


ناهید شیرپیشه در کنار پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸
ناهید شیرپیشه در کنار پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸

مونا بختیاری، خواهر دادخواه پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸،‌ می‌گوید به جان مادرش، ناهید شیرپیشه، در زندان زنجان سوء قصد شده است.

خانم بختیاری روز چهارشنبه ششم تیرماه در ویدئویی در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام گفت: «امروز از ملاقات مادرم آمده‌ام و متوجه شده‌ام به جان مادرم سوء قصد شده و فردی او را مورد ضرب‌وشتم قرار داده است.»

این خواهر دادخواه با بیان اینکه جان پدرش، منوچهر بختیاری،‌ نیز در زندان به علت بیماری و جلوگیری مسئولان زندان از انجام عمل جراحی در خطر است گفت: «ما حاضریم کشته شویم، چون این زندگی خیلی بدتر از مرگ است.»

مونا بختیاری در این ویدئو همچنین می‌گوید که قبل از نوروز ۱۴۰۳ مأموران وزارت اطلاعات به ملاقات مادرش رفته و به او قول مرخصی ده روزه «به قید وثیقه چند میلیاردی» داده‌ بودند.

به گفتهٔ خانم بختیاری، با این حال پس از «دوندگی و پیگیری» زیاد،‌ وزارت اطلاعات دو ماه قبل او را احضار کرده و از او خواسته‌ تا در برابر دوربین اعتراف کند پویا بختیاری «اغتشاشگر» بوده و در اعتراضات ۱۳۹۸ «کیوسک آتش زده و می‌خواسته به سمت مأموران تیراندازی کند».

خانم بختیاری اعلام کرد که یک ماه بعد هم به من اعلام کردند به دلیل آنکه صبا و مهرداد بختیاری «درگذشت پسرعمه‌شان را اطلاع داده‌اند» مرخصی ناهید شیرپیشه لغو شده است.

عمو و عمه پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، چند روز پس از کشته‌ شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور پیشین ایران، اعلام کردند که بهروز قدیمی، مهندس پرواز و یکی از قربانیان سانحه سقوط هلیکوپتر آقای رئیسی، پسرعمه آنها است.

این اولین بار نیست که ناهید شیرپیشه،‌ مادر دادخواه پویا بختیاری، در زندان هدف حمله قرار می‌گیرد.

مونا بختیاری تیرماه سال گذشته نیز اعلام کرد که مادرش تنها پس از سه هفته از ورود به بند عمومی زندان زنجان «توسط زندانیان خودمختار یا اجیرشده مورد ضرب و شتم قرار گرفته» است و ماموران زندان هم برای جلوگیری از ضرب و جرح این مادر دادخواه «مداخله نکرده‌اند».

ناهید شیرپیشه، پس از کشته شدن فرزندش پویا بختیاری در جریان اعتراضات آبان ۹۸ با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، به شدت تحت فشار دستگاه‌های امنیتی قرار گرفت و بارها احضار و بازداشت شد.

در جریان بازداشت گستردهٔ خانواده‌های معترضان کشته شده آبان ۹۸ در تیرماه پارسال، ناهید شیرپیشه بار دیگر بازداشت شد و با وجود اینکه سایر خانواده‌های دادخواه به تدریج آزاد شدند اما شعبه اول دادگاه انقلاب کرج، او را به پنج سال زندان محکوم کرد.

پس از آن نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز نهم آبان ۱۴۰۱، خانم شیرپیشه را در آستانه سومین سالگرد کشته شدن فرزندش، از زندان کچویی کرج به زندان مرکزی زنجان منتقل کردند و این مادر دادخواه، اکنون ماه‌هاست که به حالت «تبعید» در این زندان نگهداری می‌شود.

XS
SM
MD
LG