لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

تهران و اتهام دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا


جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اتهام دست داشتن در تلاش برای دخالت در انتخابات پیش روی کنگره آمریکا را رد کرد.

واشینگتن روز جمعه هشدار داده بود که ایران، روسیه و چین به دنبال دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هستند و افزوده بود که جلوگیری از این دخالت در اولویت سیاست‌های آمریکا قرار دارد.

بهرام قاسمی شامگاه شنبه این هشدار چهار نهاد رسمی آمریکا را «بی‌پایه»، «نادرست، ناراست و احتمالا ناشی از نوعی توهم ناشناخته» توصیف کرد و گفت که «سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورهاست».

وزارت دادگستری آمریکا، دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، وزارت امنیت میهنی (هوملند سکوریتی) و دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی مشترک تهران، مسکو و پکن را متهم کرده بودند که از راه اینترنت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌کوشند با انتشار اطلاعات نادرست در مورد نامزدهای انتخابات آمریکا و تولید محتوا برای رسانه‌های انگلیسی‌زبان، میان رای‌دهندگان آمریکایی تفرقه بیاندازند و بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:45 0:00
لینک مستقیم

حسین علیزاده، دیپلمات سابق ایران به رادیو فردا می‌گوید این نخستین بار است که کشوری در قد و قواره آمریکا، ایران را به تلاش برای دخالت در روند انتخاباتی این کشور متهم می‌کند و همچنین نخستین بار است که تهران تلاش در این زمینه را رد کرده است.

او پیش‌بینی می‌کند که واکنش وزارت خارجه ایران تنها در صورتی از حد این تکذیبیه فراتر رود که ایالات متحده ادله واضح و مبرهنی مبنی بر دخالت تهران در انتخابات آمریکا ارائه دهد.

تازه‌ترین پاسخ دیپلماتیک تهران در شرایطی بر زبان آورده شده است که در رقابت‌های میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در هفته اول نوامبر (برابر با نیمه اول آبان ماه) تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا معلوم می‌شود.

نتیجه انتخابات نشان خواهد داد که آیا تسلط حزب جمهوری‌خواه- حزب حامی دولت مستقر و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا- بر نهاد قانونگذاری ایالات متحده ادامه خواهد یافت؟ یا بر عکس، حزب دمکرات اکثریت کرسی‌های کنگره را به دست خواهد آورد؟

رسول نفیسی، تحلیلگر سیاسی مقیم واشینگتن، به رادیو فردا می‌گوید فارغ از توانایی ایران برای انجام این‌گونه دخالت‌ها، در حال حاضر حتی کشورهایی ضعیف مثل کره شمالی می‌توانند از راه اینترنت تاثیراتی بر روی وضعیت دیگر کشورها بگذارند.

او می‌افزاید دخالت این‌گونه کشورها در انتخابات دیگر کشورها امکان‌پذیر است و یادآوری می‌کند که هنگام رقابت‌های دو سال پیش انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روسیه تلاش‌های بسیار گسترده‌ای داشت برای تغییر افکار عمومی در ایالات متحده.

به گفته این استاد جامعه شناسی دانشگاه استریر، ضمنا باید در نظر داشت که آمریکا اکنون در آستانه انتخابات است و با این که گزارش یادشده را چهار نهاد رسمی آمریکا انتشار داده‌اند، باید احتمال داد که محتوا تحت تاثیر جو سیاسی و بیگانه‌‌هراسی قرار گرفته باشد.

بهرام قاسمی روز شنبه همچنین در واکنش به محتوای گزارش چهار نهاد رسمی آمریکا گفت که «کاخ سفید می‌کوشد با اغراض سیاسی خاص داخلی اتهاماتی را به سایر کشورها نسبت دهد».

او افزود واشینگتن «هر روز نام کشوری را به فهرست موهوم خود می‌افزاید». این در حالی است که اواخر مردادماه هم جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ گفته بود که ایران، چین و کره شمالی در پی دخالت در انتخابات آمریکا هستند.

اما متهم اصلی در گفته‌های خود دونالد ترامپ در این مدت تنها چین بوده است.

سعید برزین تحلیلگر سیاسی در لندن می‌گوید تا زمانی که رابطه دیپلماتیک بین ایران و آمریکا برقرار نشود و در مرحله بعد تنش‌زدایی نشود این نوع مشکلات ادامه پیدا خواهد کرد و به باور او روابط و گفت‌وگوی دیپلماتیک و تنش‌زدایی بین دو کشور لازم است تا بتوان به این نوع بحران‌ها پایان داد.

در شرایطی که هنوز بحث بر سر دخالت‌های مسکو در روند انتخاباتی دو سال پیش ریاست‌جمهوری آمریکا از تب و تاب نیفتاده است باید دید صحبت تازه درباره تلاش تهران برای دخالت در رای‌گیری‌های میان‌دوره ای ماه آینده کنگره آمریکا تا کی پژواک خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG