لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

حکم فرمانده کل سپاه سه سال دیگر تمدید شد؛ فرمانده سپاه تهران تغییر کرد


محمدعلی جعفری از ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ طی حکمی ۱۰ ساله از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به این سِمَت منصوب شده بود.
محمدعلی جعفری از ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ طی حکمی ۱۰ ساله از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به این سِمَت منصوب شده بود.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ۱۰ سال است در این مقام قرار دارد از سوی رهبر ایران برای سه سال دیگر در سمت خود ابقاء شد و همزمان فرمانده سپاه محمدرسول الله تغییر کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در مراسم تودیع و معارفه فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ از تمدید حکم فرماندهی خود بر سپاه به مدت سه سال دیگر خبر داد.

محمدعلی جعفری از ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ طی حکمی ده‌ساله از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به این سِمَت منصوب شده بود.

از جمله مسئولیت‌های پیشین محمدعلی جعفری می‌توان به فرماندهی قرارگاه عمليات غرب و جنوب، فرماندهی تيپ عاشورا، فرماندهی قرارگاه قدس، فرماندهی قرارگاه نجف و معاونت عمليات سپاه سوسنگرد اشاره کرد.

وی همچنین معاونت عمليات ستاد مشترك سپاه و جانشينی نيروی زمينی را نیز عهده‌دار بوده و پس از آن فرمانده نيروی زميني سپاه پاسداران شد.

در مراسم روز سه‌شنبه، سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ معرفی و جانشین سرتیپ محسن کاظمینی شد.

سپاه محمد رسول‌الله مسئولیت فعالیت و هماهنگی نیروهای بسیج و سپاه در شهر تهران را بر عهده دارد. این نیرو در پی تغییر ساختار سپاه و تشکیل سپاه‌های استانی در سال ۱۳۸۷ از ادغام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله و سپاه استان تهران تشکیل شد.

لینک مستقیم

محمدرضا یزدی پیش از انتصاب به عنوان فرمانده سپاه تهران بزرگ، معاونت حقوقی و پارلمانی سپاه را بر عهده داشت. وی در اواخر سال ۶۲ و اوایل ۶۳ یعنی بعد از عملیات خیبر به عنوان فرمانده گردان عمار یاسر معرفی شد و تا آخر جنگ در این سمت بود.

محسن کاظمینی که روز سه‌شنبه جای خود را به محمدرضا یزدی سپرد، سه روز پیش از این نیز با حکم فرمانده کل سپاه، از جانشینی فرماندهی قرارگاه ثارالله کنار گذاشته شده بود.

جانشین وی در این قرارگاه، اسماعیل کوثری، نماینده سابق مجلس است که روز ۱۰ تیرماه به این سمت منصوب شد. قرارگاه ثارالله مسئولیت تأمین امنیت استان تهران را بر عهده دارد. فرمانده قرارگاه ثارالله خود فرمانده کل سپاه پاسداران است.

تغییرو تحولات در رده‌های بالای فرماندهی سپاه در شهر و استان تهران یک ماه پس از حملاتی صورت می‌گیرد که در نیمه خردادماه توسط گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) در مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی انجام شد.

دو هفته پس از این حملات نیز، مجتبی لواسانی فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی از کار برکنار شد. این نیرو، یکی از بخش‌های سپاه پاسداران است که مسئولیت حفاظت از مقامات و اماکن حساس جمهوری اسلامی از جمله مجلس را بر عهده دارد.

سپاه پاسداران، روز ۲۸ خرداد اعلام کرد که در واکنش به حملات گروه حکومت اسلامی (داعش) به تهران یک مقر آن گروه در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با موشک‌های میان‌برد زمین به زمین مورد حمله قرار داده است. ولی گویا مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انجام این عملیات را کافی ندانسته و تغییرات بیشتری را در رده‌های ارشد این نهاد نظامی لازم دیده‌اند.

در حملات ۱۷ خرداد تهران، ۱۷ تن کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG