لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

قطر به تقاضاهای عربستان و سه کشور دیگر عربی پاسخ داد


وزیر خارجه قطر در پایان مهلت ۴۸ ساعته عربستان و متحدانش پاسخ دوحه را تسلیم امیر کویت کرد.
وزیر خارجه قطر در پایان مهلت ۴۸ ساعته عربستان و متحدانش پاسخ دوحه را تسلیم امیر کویت کرد.

وزیر امور خارجه قطر روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در سفر به کویت پاسخ کشورش به فهرست تقاضاهای عربستان و سه کشور دیگر عربی را تسلیم امیر کویت کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان و به نقل از خبرگزاری کویت، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، در دیدار با صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت، نامه امیر قطر را به وی تسلیم کرد.

خبرگزاری کویت جزییات این پاسخ را فاش نکرده است ولی وزیر خارجه قطر پیش از این درخواست‌های چهار کشور عربی از دوحه را رد کرده بود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به کویت در پی تمدید ۴۸ ساعته مهلت به قطر برای پاسخگویی به فهرست ۱۳ گانه مورد درخواست‌ عربستان و متحدانش، صورت می‌گیرد.

کویت در بحران میان قطر با عربستان و متحدانش نقش میانجی را برعهده گرفته است.

قرار است وزیران خارجه عربستان سعودی ،‌بحرین ،‌مصر و امارات متحده عربی روز چهارشنبه در قاهره گردهم آیند تا در مورد آینده روابط با قطر مذاکره کنند.

در این میان تلاش‌های بین‌المللی برای حل این بحران ادامه دارد. کاخ سفید می‌گوید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، صبح روز ۱۲ تیرماه با سران عربستان سعودی، قطر و ولیعهد ابوظبی گفت‌وگو و در مورد «اختلافات جاری» ناشی از قطع روابط با دوحه، «ابراز نگرانی کرده است».

به گفته کاخ سفید، دونالد ترامپ «بر لزوم جلوگیری از تامین منابع مالی تروریسم و از میان بردن ایدئولوژی افراطی تاکید کرده‌ است». رئیس‌جمهوری آمریکا «همچنین تاکید کرده است که اتحاد در منطقه، برای رسیدن به اهدف تعیین‌شده در نشست ریاض، در پیوند با شکست تروریسم و اشاعه ثبات در منطقه، ضروری‌ست».

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان که روز دوشنبه سفر به چند کشور حوزه خلیج فارس را آغاز کرده است خواستار «گفت‌وگوهای جدی» برای پایان این بحران شده است.

آقای گابریل قرار است از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر دیدن کند.

تنش در روابط کشورهای حوزه خلیج فارس باعث بروز نگرانی‌هایی در سطح بین‌المللی شده است زیرا این منطقه مرکز تولید بخش عمده‌ای از محصولات نفتی مورد نیاز جهان است و همچنین تعدادی از کشورهای غربی در این منطقه دارای پایگاه‌های نظامی هستند.

عربستان سعودی ،‌بحرین ،‌مصر و امارات متحده عربی روز دوشنبه ۱۵ خرداد با متهم کردن قطر به حمایت از گروه‌های تندرو اسلامگرا و جانبداری از ایران مناسبات دیپلماتیک، تجاری و ترابری خود را با قطر قطع کردند. قطر این اتهامات را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG