لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

سپاه پاسداران از «زمین‌گیر شدن» یک «تیم تروریستی» در ایران خبر داد


مقام ارشد نظامی ایران می‌گوید عربستان سعودی از حملات داخل خاک ایران حمایت می‌کند. (عکس تزیینی است).
مقام ارشد نظامی ایران می‌گوید عربستان سعودی از حملات داخل خاک ایران حمایت می‌کند. (عکس تزیینی است).

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از «زمین‌گیر» شدن یک «تیم تروریستی» در قصرقند سیستان و بلوچستان خبر داد که به گفته او «تحت حمایت سازمان‌های جاسوسی» عربستان سعودی قرار داشته و قصد داشته «به عمق جغرافیایی» ایران رخنه کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد پاکپور روز شنبه ۲۷ خرداد با اشاره به عملیات قرارگاه قدس در منطقه قصرقند استان سیستان و بلوچستان افزود: «بر وضعیت منطقه اشراف اطلاعاتی و عملیاتی کامل داریم و اجازه عرض اندام به تروریست‌ها نمی‌دهیم».

این مقام ارشد نظامی ایران این‌گونه توضیح داد که «یک تیم تروریستی تحت حمایت سازمان‌های جاسوسی آل سعود در پنج‌شنبه گذشته قصد رخنه به عمق جغرافیای کشور برای ایجاد ناامنی و اقدامات تروریستی را داشتند که با اقدام به‌موقع قرارگاه قدس در ارتفاعات منطقه قصر قند سیستان و بلوچستان زمین‌گیر شدند».

اتهام حمایت عربستان سعودی از حملات در خاک ایران در حالی توسط این مقام ارشد نظامی مطرح می‌شود که مقام‌های رسمی عربستان تا کنون هرگونه دخالت در این زمینه را رد کرده‌اند.

محمد پاکپور در عین حال، ضمن تشریح عملیات در منطقه قصرقند، هرگونه درگیری در مرزهای غربی ایران را تکذیب کرد.

سخنان فرمانده نیروی زمینی سپاه در مورد قصد این گروه برای «رخنه به عمق جغرافیایی» ایران در حالی بیان می‌شود که روز شنبه مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای خبر داده است که «براساس اطلاعات به دست آمده از اسناد و مدارک و اظهارات عناصر دستگیر شده این تیم به دنبال اهداف ضد امنیتی در نقاط خاصی در استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند.»

این اطلاعیه هم‌چنین افزوده است که «اما در برخی رسانه‎‌ها به نقل از افراد غیرمسئول در حوزه امنیت داخلی مطالبی انتشار یافت (از جمله اینکه اهداف گروه تروریستی فوق شب‌های قدر در تهران عنوان شده است) که خلاف واقع بوده و بیان اینگونه مسائل که مبتنی بر اطلاعات درست و صحیح نبوده، صرفاً موجب تشویش افکار عمومی می‌گردد.»

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه طی اطلاعیه‌ای از انهدام یک گروه مسلح در منطقه عمومی قصرقند سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

در اطلاعیه روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران آمده بود که در عملیات ارتفاعات قصرقند، علاوه بر انهدام یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده با ۶۰۰ کیلوگرم مواد منفجره، پنج بمب آماده اقدام انتحاری و بیش از ۷۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری توسط نیروهای سپاه کشف و ضبط شده است.

در این اطلاعیه تصریح شده بود که عملیات تعقیب «تروریست‌های متواری» در منطقه ادامه دارد. براساس این گزارش، در این درگیری نیروهایی از سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و نیز وزارت اطلاعات مشارکت داشته‌اند.

در بیانیه روابط عمومی سپاه پاسداران، هیچ اشاره‌ای به تعداد کشته‌شدگان دو طرف درگیر نشده است.

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی این گروه مسلح را «مجهزترین تیم تروریستی به لحاظ مواد انفجاری» نامیده که در «کمین سپاه پاسداران و قرارگاه قدس سپاه در منطقه کوهستانی قصرقند» بوده است.

در تحولی دیگر، صبح روز پنج‌شنبه، محمود علوی وزیر اطلاعات، از کشته شدن یکی از مأموران این وزارتخانه در درگیری با نیروهای «انصارالفرقان» در زاهدان خبر داده بود.

گروه «انصار الفرقان» یک گروه سنی جهادی در استان سیستان و بلوچستان است که به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از این تهدید کرده بود به انتقام سنی‌های اعدام‌شده، اقدام به حملات انتحاری خواهد کرد.

آقای علوی با بیان اینکه در دورانی که هدایت وزارت اطلاعات را بر عهده داشته، بیش از ۱۲۰ عملیات انجام شده، افزود فرد کشته شده که گیلانی است، اولین فردی است که از این وزارتخانه در سال‌های اخیر در جریان عملیات کشته می‌شود.

آقای علوی گفته است در جریان این عملیات دو تن کشته، پنج نفر زخمی و نیز هفت نفر بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش دو نفر از بازداشتی‌ها از اتباع کشورهای همسایه هستند.

به دنبال حملات روز ۱۷ خرداد به آرامگاه آیت‌الله خمینی و مجلس شورای اسلامی، ایران از تشدید تدابیر امنیتی و بازداشت گسترده افراد مظنون به ارتباط با گروه حکومت اسلامی یا داعش خبر داده است.

داعش مسئولیت حملات تهران را به عهده گرفته و تهدید کرده است که رشته عملیات بیشتری علیه ایران به راه خواهد انداخت.

XS
SM
MD
LG