لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

دفتر احمدی نژاد «وعده» حل دو هفته‌ای مسائل اقتصادی را تکذیب کرد


محسن رضايی گفته بود احمدی نژاد به وی اطمينان داده که در همين دو هفته، اقدامی برای ارز انجام می دهد.
محسن رضايی گفته بود احمدی نژاد به وی اطمينان داده که در همين دو هفته، اقدامی برای ارز انجام می دهد.
دفتر محمود احمدی نژاد روز دوشنبه، ۱۷ مهر، با صدور اطلاعيه‌ای سخنان محسن رضايی،‌ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص وعده رييس جمهوری ايران برای حل دو هفته ای مسائل اقتصادی ايران را تکذيب کرد.

در اين اطلاعيه،‌ نقل قول محسن رضايی از محمود احمدی نژاد که در گفت و گو با روزنامه خراسان منتشر شده بود،‌ «به کلی عاری از حقيقت» و «کذب محض» توصيف شده است.

محسن رضايی در گفت و گو با روزنامه خراسان گفته بود که پس از نشست مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در روز چهارشنبه –۱۲ مهرماه- از رييس جمهوری ايران سوال کرده که چه کاری با ارز می خواهد انجام دهد؟ به گفته محسن رضايی،‌ محمود احمدی نژاد به وی اطمينان داده که در همين دو هفته در عمل، اقدامی برای ارز انجام دهد و تغييراتی در اين باره رخ دهد.

محسن رضايی پس از آن اضافه کرده بود که «حالا منتظر می مانيم تا ببينيم در اين دو هفته چه اتفاقی می افتد.»

با اينکه دفتر رييس جمهوری ايران، اين اظهارات محسن رضايی را که روز شنبه- ۱۵ مهرماه- تيتر نخست روزنامه «خراسان» شد،‌ تکذيب کرده اما روز دوشنبه حسن مشهدی،‌ نماينده بانک مرکزی در مرکز مبادلات ارزی به خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا گفته است: «با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی و ساماندهی ثبت سفارشات بزرگ، نرخ ارز تا يک ماه آينده متعادل می شود.»

در همين حال،‌ به گزارش ايرنا، مهدی غضنفری، ‌وزير صنعت،‌ معدن و تجارت در دومين نشست مشترک با فعالان بخش خصوصی تاکيد کرده که «مرکز مبادلات ارزی به زودی می تواند ماخذ اصلی تعيين قيمت ارز در بازار باشد و رهبری قيمت را در دست گيرد.»

روز دوشنبه،‌ بانک مرکزی از تخصيص ارز با نرخ غير مرجع به اولويت گروه ششم از ابتدای هفته جاری خبر داد.

تا پيش از اين، اختصاص ارز در مرکز مبادلات ارزی به اولويت‌های سوم تا پنجم و همچنين کالاهای غيردارويی گروه دوم انجام می گرفت.

کاهش ارزش ریال در دبی

در همین حال، به گزارش خبرنگار رادیو فردا در دبی،‌ روز دوشنبه صرافی های ايرانی دبی کار خود را با درهم ۸۳۰ تومانی شروع کردند. اين قيمت نسبت به روز قبل از آن،۱.۱ درصد- يک و يک دهم درصد- افزايش داشته است.

به گفته يکی از صرافی های دبی، «دوشنبه ها روز مهمی در بازار ارز دبی است و حدودا در اين روز مشخص می‌شود، آيا ارز مورد نياز بازار در طول هفته جاری تامين خواهد شد يا خير؟»

به گفته اين صراف، «روز دوشنبه همه منتظر عرضه درهم امارات در بازار دبی بودند. اما امروز، درهم چندانی به بازار ارز دبی عرضه نشد و به همين دليل در پايان روز و در ساعت ۲ بعد ازظهر به وقت محلی،‌ ارزش ريالی درهم امارات، به ۸۵۰ تومان افزايش يافت.

معمولا درهم مورد نياز صرافی های دبی را بانک ملی شعبه مرشد بازار دبی توزيع می‌کند، و درصورتی‌که بانک ملی درهم داشته باشد، صرافی ها، برای فروش درهم، چکهای ارزی صادر می‌کنند.

يک صراف ديگر در گفت و گو با گزارشگر رادیو فردا،‌ گفته است: «روز دوشنبه درهم موجود در بازار به سرعت تمام شد و چون عرضه درهم بانک ملی با محدوديت همراه بود، قيمت آن در طول روز به تدريج افزايش يافت.»

درهم امارات، هفته گذشته در يک افزايش ناگهانی از مرز يک هزار تومان گذشت و کار خريد و فروش ارز در بازار دبی را به کلی مختل کرد.

دبی در حال حاضر، تنها بازار ارز خارج از ايران است که نرخ پول ملی ايران- ريال- نسبت به درهم امارات و ديگر ارزهای معتبر جهان آزادانه نوسان می‌کند و ميزان قابل توجهی ارز در اين بازار معامله می‌شود.

دبی يکی از شريک‌های مهم تجاری ايران است و هم اکنون بيش از ۳۰۰ هزار ايرانی در اين شهر حاشيه جنوبی خليج فارس زندگی می‌کنند و به کسب و کار مشغولند.
XS
SM
MD
LG