لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

ادامه کار کمیسیون ویژه برجام مجلس ایران به رغم پیروزی اوباما بر کنگره


نشست کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مجلس شورای اسلامی ایران.
نشست کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مجلس شورای اسلامی ایران.

در حالی که مهلت ۶۰ روزه سنای آمریکا برای بررسی توافق هسته ای با ایران روز پنج شنبه به پایان رسید و سنا در تلاش خود برای رد این توافق ناکام ماند، کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مجلس شورای اسلامی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

در تازه‌ترین خبرها درباره کار این کمیسیون، عباسعلی منصوری آرانی، از اعضای آن، روز جمعه ۲۷ شهریور به خبرگزاری ایرنا گفت که گزارش این کمیسیون دهه اول مهر ماه برای قرائت در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس ارائه می‌شود.

آقای ارانی از بررسی «برجام» با دعوت حقوقدان خبره در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در روز شنبه خبر داده است.

همزمان، خبرگزاری مهر از ارجاع «برجام» به کمیسیون های تخصصی مجلس با دستور هیات رئیسه خبر داده که خود این موضوع، سبب اختلاف نظراتی درباره موازی کاری این کمیسیون ها با کمیسیون ویژه شده است.

کمیسیون ویژه بررسی برجام قبلا اعلام کرده بود که از روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه برای حضور در نشست آن دعوت کرده است. همچنین در نامه‌ای به وزارت خارجه خواستار، حضور یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر هفته آینده‌اش به تهران در این کمیسیون شده است.

عباسعلی منصوری آرانی و حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون، درباره سرانجام این دعوت‌ها گفته‌اند که وزارت خارجه تاکنون پاسخی مبنی بر حضور یا عدم حضور آمانو به کمیسیون برجام نداده است. اما علی لاریجانی، رییس مجلس، موافقت خود را برای حاضر شدن در این کمیسیون اعلام کرده، ولی هنوز تاریخی برای آن تعیین نشده است. حسن روحانی و صادق آملی لاریجانی، روسای قوای مجریه و قضاییه نیز تاکنون به این دعوت پاسخی نداده‌اند.

حسن روحانی با خواست نمایندگان اصولگرای مخالف توافق هسته‌ای برای ارسال آن به شکل لایحه به مجلس مخالفت کرده و چندین بار گفته است که چون او به عنوان رییس جمهوری این توافق را امضاء نمی‌کند، از لحاظ قانونی لزومی به ارسال آن به شکل لایحه برای تصویب در مجلس نیست.

همچنین مجلس شورای اسلامی در قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» اختیار نهایی تصمیم‌گیری درمورد توافق هسته‌ای را به شورای امنیت ملی ایران سپرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز که تصمیم گیرنده اصلی در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی است، تاکنون از بیان صریح موافقت یا مخالفت با این توافق خودداری کرده، و در پاسخ به نمایندگان مخالف آن، تنها گفته است: «به مصلحت نیست که مجلس از روند بررسی این توافق کنار گذاشته شود».

کمیسیون ویژه برجام از علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز برای حضور در این کمیسیون دعوت کرده است. اما حسین نقوی، سخنگوی این کمیسیون در این مورد گفته است که آقای ولایتی تمایلی به این کار ندارد و حضور او در کمیسیون کلا منتفی است.

علی اکبر ولایتی، آمریکایی‌ها را به «زورگویی‌هایی» در طول مذاکرات متهم کرده اما در عین حال در مجموع از توافق هسته‌ای حمایت کرده است.

آقای ولایتی در ضمن روایت سعید جلیلی در کمیسیون ویژه برجام از روند مذاکرات هسته‌ای در دوره مدیریت خود بر این پرونده را نادرست خوانده است.

در همین حال، محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری فارس گفته است که مجلس باید «بدون جوسازی‌ها» برجام را بررسی کند و بندهای چالش برانگیز و مشکل‌ساز آن نباید تصویب شود.

این در حالی است که محمدجواد ظریف و عباس عراقچی، اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بارها گفته‌اند که مجلس نمی‌تواند متن توافق هسته‌ای را تغییر دهد، بلکه تنها می‌تواند درباره کل آن نظر دهد.

اکنون این پرسش مطرح است که اصولا پس از پیروزی استراتژیک باراک اوباما در زمینه سیاست خارجی هسته‌ایش در ارتباط با ایران و ناکامی سنا در رد این توافق، تاثیر گزارش کمیسیون ویژه برجام بر آن چه خواهد بود.

بویژه که جان کری، وزیر خارجه آمریکا بی درنگ پس از پیروزی دولت بر کنگره، اعلام کرد که یک دیپلمات کارکشته به عنوان 'هماهنگ کننده اصلی' اجرای برنامه جامع اقدام مشترک منصوب شده است.

XS
SM
MD
LG