لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

سخنگوی شورای نگهبان: همه به نتیجه انتخابات تمکین کنند


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه اول خرداد ماه در کانال تلگرامی‌اش نوشت: انتظار مشروع این است که «همه به نتیجه انتخابات تمکین کنند».

وی همچنین با تأکید بر اینکه مراجع نظارتی در حال رسیدگی به شکایات هستند نوشت:« قبل از رسیدگی آنها، پیش داوری نکنید».

سخنگوی شورای نگهبان در این پیام تلگرامی تأکید کرده است: «اکنون باید باور داشت که قانون حاکم است و هر آنچه قانون مقرر می‌دارد همان باید اجرا شود، فارغ از اینکه چه کسی برنده است و چه کسی بازنده! اگر چه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در همه انتخابات مردم برنده هستند و لاغیر.»

پیش از آن آقای کدخدایی از دریافت «گزارش های متعدد و شکایاتی درمورد روند برگزاری انتخابات» خبر داده و گفته بود «کارشناسان در حال بررسی این شکایات هستند و نتیجه را به شورای نگهبان اعلام می‌کنند.»

به گفته آقای کدخدایی شورای نگهبان تا سه‌شنبه هفته آینده فرصت دارد که در مورد این شکایات اظهار نظر کند.

چندین «مجلد» شکایت

روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به مواردی شد که آن را «تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت» خوانده است.

آقای رئیسی اعلام کرد که به همراه این نامه «صدها صفحه مستند را در چندین مجلد» برای شورای نگهبان ارسال کرده است.

او رأی مردم را «حق الناس» خواند و خواستار «رسیدگی دقیق هیئت نظارت بر انتخابات به این تخلفات تا حصول نتیجه قطعی» شده است.

در نامه آقای رئیسی به جزئیات این «تخلفات» اشاره‌ای نشده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه نیز در بیانیه‌ای بدون تبریک گفتن به حسن روحانی، پیروز انتخابات، اعلام کرده بود که «برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی وتخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ» این انتخابات بود که «آن را از مسیر قانون» پیگیری خواهد کرد.

طرفداران آقای رئیسی روز جمعه وزارت کشور را متهم کرده بودند که با برخی اقدامات از جمله ارسال نکردن تعرفه به صندوق‌هایی که امکان رأی آوردن این نامزد انتخابات در آن بیشتر بوده، قصد تأثیرگذاری بر انتخابات را داشته است.

مقام‌های وزارت کشور اما اعلام کردند که به حوزه‌هایی که کمبود تعرفه داشتند تعرفه لازم ارسال شده است.

آقای رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز از مواردی چون ارسال پیامک پرداخت دوباره یارانه به افرادی که یارانه‌شان قطع شده بود، انتقاد کرده بود.

رسانه‌های نزدیک به آقای رئیسی همچنین دولت حسن روحانی را به پرداخت مبالغی به دهیاری‌ها با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده بودند.

در مقابل حسن روحانی در مناظره‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های خود آقای رئیسی را متهم کرده بود که از امکانات آستان قدس رضوی و دیگر نهادهای زیر نظر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران در انتخابات استفاده کرده است.

پیشتر سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که نامزدهای انتخابات تا پایان روز یکشنبه فرصت داشتند، شکایات خود را همراه با مستندات به این شورا ارائه کنند.

XS
SM
MD
LG