لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران: در موعد مقرر به تجاوزهای اخیر پاسخ می‌دهیم


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت گفت که تهران «در موعد مقرر و لازم» به «تجاوزهای اخیر» پاسخ می‌دهد اما بلافاصله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش گفت: «دشمنانی که ما را به نابودی تهدید می‌کنند، خود را به خطر می‌اندازند».

همزمان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، برنامه کاری این هفته نخست وزیر این کشور بدلیل مسائل امنیتی مرتبط با ایران تغییر کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، سرلشگر باقری دوشنبه هفدهم اردیبهشت گفت «این که بعضی اتفافات در روزهای گذشته افتاد و هنوز پاسخی دریافت نکرده اند، به معنای سکوت یا پذیرش این تجاوزکاری آنها نیست و در موعد مقرر و لازم، پاسخ دشمنان داده خواهد شد».

اشاره تلویحی اما مفهوم رییس ستاد کل ارتش ایران به حملات منتسب به اسرائیل علیه پایگاههای نیروهای نظامی ایران در سوریه در هفته‌های گذشته بود.

سرلشگر باقری که به استان خوزستان سفر کرده است، این سخنان را در جریان بازدید از پایگاه هوایی و تیپ زرهی دزفول بیان کرد.

بر اساس گزارش ها، از روزی که اسرائیل گفت ایران با فرستادن پهپاد جنگی از آسمان سوریه به حریم اسرائیل، به مسیر رویارویی مستقیم با اسرائیل وارد شده است، شماری از نیروهای نظامی ایرانی در حملات منتسب به اسرائیل در سوریه کشته شدند.

اظهارات دوشنبه محمد حسین باقری افشردی، نخستین واکنش از زبان ارشدترین مقام نظامی ایران به بحران اخیر است؛ امری که می تواند معادلات را تغییر دهد.

سرلشگر باقری در همین حال گفت که «قدرت دفاعی و اقتدار نیروهای مسلح، دشمنان را به این جمع بندی رسانده که هر گونه تجاوز و چشم داشتی به خاک و به منافع این کشور انقلابی و مستقل در دنیای امروز، جز تلفات و هزینه، نتیجه‌ای برای آنها در بر نخواهد داشت و دستیابی به هیچ هدفی برای دشمن امکان پذیر نیست».

وی آمریکا، اسرائیل و عربستان را در شمار این «دشمنان» نامید.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو که شامگاه دوشنبه در آیین هفتادمین سال تشکیل ارتش این کشور شرکت کرده بود، گفت «کسی که ما را بزند، ما او را می زنیم...با اراده پولادی و مشت‌های آهنین...».

رئووِن ریولین، رییس جمهوری اسرائیل نیز در این آیین گفت «کسی که علیه ما زور به کار بگیرد، تومارش در هم پیچیده می شود».

بنیامین نتانیاهو یکشنبه دو بار گفته بود که سپاه پاسداران ایران ارسال سلاح به سوریه را افزایش داده تا اسرائیل را به خطر بیندازد. وی افزود که کشورش آماده «رویارویی» با ایران است زیرا «بهتر است که جلوی ضرر را زودتر گرفت».

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، دوشنبه گفت که اگر سوریه یک بار دیگر به ایران اجازه تعرض به اسرائیل بدهد، اسرائیل بشار اسد و حکومتش را نابود می کند.

ارتش اسرائیل ارزیابی کرده بود که ایران در نظر داشته دوشنبه هفدهم اردیبهشت، یک روز پس از انتخابات پارلمانی لبنان، از سوریه به اسرائیل موشک شلیک کند.

به باور اسرائیل، افشای این اطلاعات نظامی موجب تغییر برنامه ایران در عملی کردن این هدف شد؛ ایران اما به‌ای ادعا واکنش نشان نداد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیلشامگاه دوشنبه گزارش دادند که برنامه کاری بنیامین نتانیاهو در روزهای آینده تغییر کرده و سفر سه شنبه او به قبرس تنها به چند ساعت محدود می شود تا «بخاطر اهمیت مسائل امنیتی» به اورشلیم باز گردد و سفر او در ادامه هفته به مسکو نیز مبهم است.

وزیر انرژی اسرائیل دوشنبه گفت، نتانیاهو چهارشنبه در سفر به مسکو در دیدار با ولادیمیر پوتین به رییس جمهوری روسیه خواهد گفت، کسی که خواهان بقای بشار اسد است، باید هشدارهای لازم را به او بدهد.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، نیز دوشنبه در نخستین سخنرانی بعد از انتخابات پارلمانی لبنان گفت «از تلویزیون تهدیدهای سران اسرائیل را می شنوم؛ همزمان می بینم که در ایران چه در جریان است و اوضاع غزه را نیز می بینم؛ معلوم نیست که این مسائل به کجا می کشد؛ وقت زیادی برای از دست دادن نداریم».

دشمنی اسرائیل و ایران در حالی تشدید شده که تا موعد تصمیم آمریکا در خصوص برجام پنج روز باقی است؛ نخست وزیر اسرائیل در روزهای گذشته گفت که کشورش هرگز با برجام کنار نیامد.

نتانیاهو دوشنبه گذشته با رونمایی از آرشیو اتمی ایران که بدست اسرائیل رسیده است، مدعی شد که برجام بر اساس دروغ‌های ایران تنظیم شد زیرا این اسناد «ثابت» می کند که هدف تهران تولید بمب اتم بود. ایران اما نتانیاهو را یک شومن مسخره، دروغگوی سابقه دار و مکار نامید.

XS
SM
MD
LG